Besiktningen godkände bil innan köp och underkände efter! Vad är mina rättigheter?

PunkedBarbie
21 april 2014 · 2 Inlägg

Hej.
Vi besökte en bilbesiktningsfirma med vår bil tillsammans med säljaren när vi skulle köpa den för ett sk. begagnat test där de går igenom bilen och kollar ev brister. De sa att allt var bra och det inte var något skumt alls.

När vi några månader senare skulle besiktiga bilen på samma ställe så underkände dem bilen.

Där var fel på spindelleder och något mer. Vi ringde runt och frågade olika personer och alla har varit överense om att det inte kan slitas från bra till så dåligt på de milen vi kört.

Nu måste vi lägga ca 7000 kr för att laga dessa saker på bilen innan den går igenom besiktningen.

Vi frågade även dem hur de kunde godkänna bilen innan och de sa själv att de verkade ju lite konstigt. Sen har vi inte fått ut något mer av dem.
De olika vi frågat har även sagt att det är en bedömningsfråga det med spindelleder och länkarmar att det är upp till besiktningsmannen att avgöra om de är bra eller dåliga.

Vi känner oss ledsna och lurade och vi undrar vad vi har för rättigheter? Kan vi kräva besiktningsmänniskorna på något?
Hade vi vetat om felen så hade vi inte köpt bilen. De har sagt att en bil är bra och att vi kan köpa den utan problem för att sedan säga att vi måste laga den för 7000 kr.

Vad hade ni gjort?

Tack för svar!

zzr94092
21 april 2014 · 4 387 Inlägg

bilmärke?

PunkedBarbie
22 april 2014 · 2 Inlägg

BMW. Blev underkänd på spindelleder och länkarmar. Bilen har rullat 700 mil sen de kollade först.

mb_pucken
22 april 2014 · 5 087 Inlägg

På 700mil kan en spindelled gå från mycket litet glapp till mycket glapp. Det är en så kallas slitdel och ni hade fått byta dom förr eller senare ändå.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
xXSammy
22 april 2014 · 6 569 Inlägg

mb_pucken skrev:
På 700mil kan en spindelled gå från mycket litet glapp till mycket glapp. Det är en så kallas slitdel och ni hade fått byta dom förr eller senare ändå.

Och spindelleden går oftast inte byta själv så hela länkarmen måste behöva bytas.

De/Dem
ekelund88
22 april 2014 · 2 656 Inlägg

och tyvärr är det dessutom ganska vanliga fel på en bmw så det kommer ni nog åka på och byta tyvärr smile

uhlin
22 april 2014 · 2 834 Inlägg

700 mil kan det hända en del på, åtminstone när det gäller spindelleder och bmw.
De är tunga på framändan och det slits.

Besiktade nyss en nissan som varit avställd sen senaste besiktningen. (Gått max 50 mil mellan besiktningarna)

Besiktningen innan var blankt papper, nu en spindelled som var rejält glapp.

(Samma station och samma person som besiktade)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 april 2014 · 14 046 Inlägg

PunkedBarbie skrev:
BMW. Blev underkänd på spindelleder och länkarmar. Bilen har rullat 700 mil sen de kollade först.

Ja, på 700 mil kan det hända mycket. Så det är nog tyvärr bara att bita i det sura äpplet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
stoltosmart
22 april 2014 · 884 Inlägg

Kallas slitdelar bara att betala

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Runn WS7 Avstängd
22 april 2014 · 1 031 Inlägg

Bilprovningen kan inte stå till svars för fel som uppkommer på 700mil, bara att reparera och ombesikta.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang