Brytare till Usa blinkers! :)

Oscar95
21 april 2014 · 29 Inlägg

Tjenare e så att jag sitter o väntar på mina usa blinkers till min volvo s70 99 a
Tanken va att på något sätt koppla en brytare in till cupen till blinkersen
Dom lyser ju konstant och vill kunna slå av det vid besiktningar eller farbror blå!
Någon som vet/kan förklara vad som behövs och hur man gör detta? smile
Som jag fattat det behövs det en ny sockel och en 2 polig lampa?
stämmer detta? tongue
Är helt okunning på el så tacksam för svar! smile

Dupond och Dupont
21 april 2014 · 581 Inlägg

Vänta lite nu, lyser blinkersna konstant ?

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Oscar95
21 april 2014 · 29 Inlägg

aa enligt polaren som har just domma så lyser dom svagt konstant
vilket då inte farbror blå eller besiktningen gillar hmm
så tanken va att sätta en brytare till det konstanta skenet samtidigt som vanliga blinkersen fungerar som vanligt tongue
Så när man ska besiktiga eller får en inspektion av farbror blå kan man slå av brytaren så skenet försvinner och man slipper ombess på bilen smile
vet många som har detta konstanta skenet men som altid har det så när det e bessiktning så byter dom blinkers o sen byter dom tillbaka men vill göra en liten förfining pådet hela o slippa byta bara trycka på en knapp:)

Senast redigerat av Oscar95 (21 april 2014)

Mew
21 april 2014 · 2 152 Inlägg

Men du byter väl inte kablarna, bara själva blinkersen? Då borde det ju inte vara någon fara.

Oscar95
21 april 2014 · 29 Inlägg

svar nej hade inte tänkt byta kablar någonstans tongue
men om detta stämmer att dom lyser svagt konstant och blinkar som dom ska när jag får hem dom
Hur koppar jag då smidigast en brytare till det konstanta skenet och behåller den vanliga blinkfunktionen?
kort sagt bilen ska blinka som vanligt!
samtidig som jag vill kunna slå av och på ett svagt sken i blinkersen?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
21 april 2014 · 3 730 Inlägg

Du får klippa den kabeln som har 12v när tändningen är på i kontakten till blinkersen. Dra in den till en knapp och sedan tbx till kontakten. MEN då har du inget parkeringsljus/position. Alltså kommer du få 2a på Bes och även ombes av griniga scheriffer. Tyvärr

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Oscar95
22 april 2014 · 29 Inlägg

men på den andra sockeln sitter dt väll en en 5w lampa som lyser konstant och en  21w lampa till själva blink funktionen
Är ju då 5w som lyser konstant så om man tar den och kopplar den kablen in till en brytare i cupen och tar ström från ex sterion till brytaren så borde väll de gå o styra av och på?
Så med bilen på och brytaren på flödar strömmen på till 5w lampan som då lyser hela tiden och slår man på blinkersen börjar 21w lampan blinka?
Och tanken med ström från sterion va att om man glömmer slå av brytaren och stränger av bilen så dör sterion vilket då resulterar i att 5w lampan släcks så den inte tjuvar ström där?
Har jag rätt eller fel? :Poch även då med både 5 och 21w med ström och man slår av brytaren så fortsätter bilen blinka men det olagliga ljuset försvinner och bilen klarar besiktningen och farbror blå`? tongue

zleepy Trucker
22 april 2014 · 1 391 Inlägg

DiwraZ skrev:
Du får klippa den kabeln som har 12v när tändningen är på i kontakten till blinkersen. Dra in den till en knapp och sedan tbx till kontakten. MEN då har du inget parkeringsljus/position. Alltså kommer du få 2a på Bes och även ombes av griniga scheriffer. Tyvärr

Positions ljus sitter i strålkastaren med en w5w..
och om man sätter dit 'usa' blinkers så byter man ut lampsockeln
i blinkers huset från en vanlig enkelpolig 21w lampa till en med 5&21w då lyser blinkersen med ert 5w orange sken ala 'usa'... Kabeln till sockeln är tre kablar men i svenska bilar används bara två, med USA sockeln tre smile

Jag har kört med detta i fem år plus, aldrig har en snut stoppade för det, eller ens påpekat vid kontroll, och inför besiktningen då man ändå går igenom alla bilens lampor bytt sockel på 1min per sida till orginal (besiktningsbart) sen tillbaka till 'usa' sockeln direkt efter besiktningen smile

Aldrig orkat klippa/strömtjuva dessa kablar för jag vet hur det ärgar, så detta har funkat prima för mig smile

Usa sockeln och 5&21w oranga lampan köper man på Volvo smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
volvoqq Lastbilsmekaniker
22 april 2014 · 5 127 Inlägg

På usa blinkersena sitter det en 21/5 w lampa och kablarna för 5 w är färdig draget så byter man hållaren så kommer 5 w att tända sig  så du får koppla dig på kabeln till 5 w och sätta brytaren på den.

Oscar95
22 april 2014 · 29 Inlägg

Tack för alla svaren! wink
Såegentligen behöver jag bara svänga förbi volvo och köpa 2 usa socklar och 2 lampor till varje sida då?
Hade tänkt koppla brytare på det ändå då vi har lite väl tjuriga poliser här i staden så lika bra att vara förberedd hmm
Kan nästan lova att ja fått ombess på bilen inom en månad annars sad
Så om någon kunde beskriva mer utförligt hur jag ska kopla brytaren vore kanon eller så får ja testa mig fram tongue

Senast redigerat av Oscar95 (22 april 2014)

zleepy Trucker
22 april 2014 · 1 391 Inlägg

Oscar95 skrev:
Tack för alla svaren! wink
Såegentligen behöver jag bara svänga förbi volvo och köpa 2 usa socklar och 2 lampor till varje sida då?
Hade tänkt koppla brytare på det ändå då vi har lite väl tjuriga poliser här i staden så lika bra att vara förberedd hmm
Kan nästan lova att ja fått ombess på bilen inom en månad annars sad
Så om någon kunde beskriva mer utförligt hur jag ska kopla brytaren vore kanon eller så får ja testa mig fram tongue

Ja precis, fast enbart en lampa och sockel per sida smile

Gammalt art.nr för hållare+lampa: 8628377
Bara hållaren: 8628245

Dessa nr funkade när jag köpte mina prylar, borde funka nu med smile

Ja, om du är villig och klippa kabeln, så kan du göra såhär (låter svårare än vad det är)
drar två kablar från kupén ut per sida, så slår du ihop v+h x2 med två flatstift och sätter på brytaren i kupen, sen
ute vid blinkersen så klipper du kabeln, ena kopplar du ihop med ena och andra med andra kabeln,
samma sak på andra sidan, vips så har du kopplat strömmen som går till 5w lampan in i kupen och igenom brytaren, sen tillbaka ut till lamporna... smile

Jag hade dock undvikt och klippt kablar/skarvat osv, för det är inge vidare när det ärgar och
slutar funka, och kört med lysande blinkers konstant istället, för om snuten möter dig med lysande blinkers och vänder så vet dom ju om att du har haft dom lysande och kan säkert hitta något annat och slå ner på eller liknande smile

Lycka till!

Senast redigerat av zleepy (22 april 2014)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Oscar95
22 april 2014 · 29 Inlägg

Så de som ska göras är att köpa dom grejerna på volvo imorgon dåsmile
För vill verkligen kunna slå av dom me snutarna härtongue
Dra 2 kablar på varje sida e ja me på!
Några speciella kablar eller vanliga röda + kablar duger?smile
Så kablarna på vänste sida ska sättas på ett flatstifft o sen på brytaren i kupén och lika dant från andra sidan? Eller är det en från varje sida till på och den andra från varje sida till av då?
Antar att sockeln atikelnummret du länkade är för 3 kablar så hur vet jag vilken som ska kopplas var?
Testa mig fram?hmm
För vill ju inte påverka den vanliga blinkersen alls!!smile
Så den ena kablen vid blinkersen ska va kvar som vanligt?
Och dom andra 2 är till 5w av och på 1 för varje från brytaren?
Eller ska man dra 1 från varje sida från ström o koppla till på på brytaren o dom andra utan ström ut till blinkersen? Så det ändå bara är 2 kontakter på blinkersen?
Alternativ 2 nu lät bäst men vill bara kolla då jag är helt okunnig gällande el!hmm

Oscar95
22 april 2014 · 29 Inlägg

Har nu funderat en liten stund och kommit fram till detta!!smile
Varje blinkers med den 2 poliga lampan och nya sockeln har 2 till flödande ström källor? Rätt? 1 till vanliga blinkersen 21w och en andra tillflöde/koppling till 5w
Så om man tar ett vanligt blinkers relä och drar en + kabel till de via en häng säkring!
Jordar relät!
Sedan inne i kupén tar man en ström kabel från stereon och drar till en VIP brytare som sedan kopplas till relät!
Då borde väll allt fungera och man slipper klippa och krångla allt för mycketsamtidigt som allt är korrekt jordat och avsäkrat??!!smile
Samtidigt om man glömmer slå av VIP brytaren så när man stänger av bilen och tar ut nyckel så försvinner strömmen till stereon som då resulterar i att relät "stängs" av och blinkersen kan inte tjuva ström undernatten och ta slut på batteriet!!smile

Senast redigerat av Oscar95 (22 april 2014)

Drunk A.Sörman
22 april 2014 · 1 299 Inlägg

Om du nu är så rädd för lite böter kanske det är bättre å strunta i dom? Har usa blinkers på min 95 nu har haft det på tidigare Volvo bilar. Blivit stoppad flertalet gånger utan anmärkning. Besiktningen är dock värre.

Oscar95
22 april 2014 · 29 Inlägg

Dom ska va på o lysa försöker bara bolla med idéer hur man kan lösa sånt här då man kan lägga böters pengar på annat istället då....
Är inte så att ja e rädd för böter eller nått men vill lägga pengarna på annat-,-

Martin_744
23 april 2014 · 35 Inlägg

Du har väl positionsljus i blinkersen med? är lampan dubbelpolig? isåfall är det lätt fixat

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang