Byta turbo på en saab 95 2001

FreZz
21 april 2014 · 36 Inlägg

Tja ska byta turbon på en polares saab 95 då den har gått sönder,
är det något ovanligt eller extra svårt att byta på den bilen?
har redan varit med och byt turbo på en audi a4 b5 och det var inget värre bortsätt ifrån att det var jävligt trångt då.
Det borde ju bara vara plugg and play typ, då det är en annan orginal turbo som ska sättas dit.

jonTe
24 april 2014 · 5 710 Inlägg

Nä det är inte speciellt svårt. Kan vara lite lurigt att få bort muttrarna till främre röret och mellan turbo>grenerör så ös på med rostlösare, gärna någon dag innan ni börjar.
Skaffa en ny slangklämma till utloppet på kompressorn, den går i princip alltid sönder om turbon aldrig är bytt.

Sedan kan jobbet bli olika stort/jobbigt beroende på hur den gamla rasat.
Har turbinaxeln gått av som är ganska vanligt på Garrett GT1752 har mängder med olja gått ut på kompressorsidan tillsammans med aluminiumflis från ett trasigt kompressorhjul = laddluftkyl och slangar/rör måste isär och rengöras.
Om så är fallet....skaffa klämmor till laddluftkylet oxo, de  kommer garanterat vara rostiga och gå sönder vid demontering.

MVH Jonas
..............
Funkiee Saab älskare!
24 april 2014 · 4 597 Inlägg

jonTe alltså är 9-5an mycket lättare o byta på än 9-3 eller 9000? smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
jonTe
24 april 2014 · 5 710 Inlägg

Funkiee skrev:
jonTe alltså är 9-5an mycket lättare o byta på än 9-3 eller 9000? smile

Njae...tycker det är ganska enkelt på alla 3. Lite trångt o så men min bedömning i svårighet är 3/5 skiftnycklar smile

MVH Jonas
..............
Eksak
24 april 2014 · 91 Inlägg

jag skulle nog säga 2/5 i svårighetsgrad.. lite sunt förnuft räcker nästan här ju.. men som jonTe säger enklare på 9000 än 95 med tanke på mer plats.. ;D

Saab 9-5 2.3t BioPower "Besten" (2007)
Rille0
24 april 2014 · 2 021 Inlägg

inget jätteavancerat jobb, ett tips är att INTE bryta och bända i vatten/oljerören,böjer du till dom blir det extra bökigt att få dit dom, skruva bort dom helt istället.
Är du osäker på motorns skick rekommenderas att plocka ner oljetråget och kolla skicket på oljesilen, inte ovanligt att det är koks och/eller metallspån från turbon där, byt sil och rengör tråget isåfall.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang