Hjulet höll på att trilla av!

VWGOLF-
22 april 2014 · 2 Inlägg

Hej.
Kan ingenting om hur man lagar bilar så därför behöver jag lite hjälp!
Jag har en Golf 2  årsmodell 90.
Var ute och körde och då börjar de plötsligt vibrera mer och mer. Kollade hjulbultarna och då visade de sig att dom inte fick fäste. I bultarnas spår/gängor så var de smuts. Typ som att gängorna där man skruvar in hjulbultarna hade gått sönder och fastnat i hjulbultarnas gängor istället. Man kunde skruva bultarna hur länge som helst, de tog liksom inte stopp och fick inget fäste.
De jag undrar är. Vad är de för grej som kan behöva bytas? Är det i bromstrumman som bultarna fästs?

Hoppas inte det blev allt för rörigt och oförståeligt!

Antonlarsson
22 april 2014 · 121 Inlägg

Hej så som jag uppfattar det så har du gängpaj på hjulnavet så för att kunna laga detta måste du altså byta ut navet. linkar en bild http://shop.speedparts.se/shop/13102/ar … 5d9b81.jpg

Skruvat.se har nav till bra pris.  Om du tänker byta navet själv kolla på en guide på internet först så att du är säker att du klarar av att göra det själv.

Senast redigerat av Antonlarsson (22 april 2014)

Runn WS7 Avstängd
22 april 2014 · 1 031 Inlägg

Det är inte helt lätt att byta om man inte kan något om bilar, åk runt till småverkstäder för att kolla pris och förklara läget för dem. Givetvis inte i din trasiga bil :-)

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
VWGOLF-
24 april 2014 · 2 Inlägg

Hej.
Kollade på länken du skickade men ser inte ut att vara samma hjulnav som jag ska ha på min bil.
Sökte på skruvat.se och tydligen ska jag ha en sån här. http://www.skruvat.se/Hjulnav-P17883.aspx

Köpt Haynes bok om hur man reparerar golf II och enligt en bild där så ser det ut som att hjulnavet endast fästs i bromsskölden.
Kan det inte vara så att hjulet skruvas fast i bromstrumman? Att det är gängorna där som är trasiga. För ser ju ut på bilden som att det finns gängor i trumman iaf.. Eller är jag helt ute och cyklar?

it_mutt Avstängd
24 april 2014 · 10 388 Inlägg

Ska inte svära på det, men; jo.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang