8v eller 16v? KÖPRÅD!

Jesper_740
23 april 2014 · 43 Inlägg

Jag har skrivit en del inlägg gällande kommande projektet, först och främst vill jag styla (typ lyktor, jalusi, vindavvisare sådant enkelt) och jag vill ha bättre ljud.

Jag har en B230e på 131hp nu, och det kommer kosta mig MINST 3 000/4 000kr att trimma motorn med topp, kam, rör, extraktr osv. Vill jag borra, porta och plana (och skicka iväg den till någon som gör det åt mig) kommer det kosta mycket mer. DÅ är frågan, är det mer värt att köpa en 16v med en annan kam och extraktor med grövre rör? Portning och planing kommer kosta en del så det vet jag inte om det verkligen är ett val i tillfället.

Det jag gör med b230e'n i så fall är att sälja den och få ut lite extra pengar till trimningen, men 16v kommer kosta mer än vad jag kommer kunna att få sålt b230e'n för..

Arly165 Bakhjulsdriven
23 april 2014 · 335 Inlägg

B234F är en trevlig motor. Helt "lagom" för en Volvo 740 vill jag påstå. 159 alt. 155 hkr ursprungligen och flyttar på bilen alldeles utmärkt för att hänga med modern trafik. Det är ju däremot en stenåldersmaskin så du kommer ju aldrig att kunna köra ikapp med moderna premiumbilar t.ex.
Jag lade ganska mycket möda & energi på att få lite mer liv i min B234F som vid tillfället gått ca. 33000 mil.
Renoverade toppen, dock ingen portning och planing kan du inte ta särskilt mycket innan du behöver förstora ventiluttagen i kolvarna. Satte i kamaxlar från ENEM, monterade racekatt och extractorgrenrör. 2,5" fullflödes avgassystem. Chippade bilen för att utnyttja de nya kammarnas profil. Flyttade inte varvstoppet men hade jag gjort det till 7k rpm hade det kunnat ge lite mer. Gjorde ingenting med blocket heller.
Men allt som allt så gav detta bara 164 hk / 220 nm på veven dvs ungefär som en original B230FK.

Så ska man plocka ut mer effekt ur en sugis så lär det vara en komplett rebuild som gäller.
Men jag hade satsat på B234F framför en B230E alla dagar i veckan, mkt trevlig motor att dona med.

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Jesper_740
23 april 2014 · 43 Inlägg

Arly165 skrev:
B234F är en trevlig motor. Helt "lagom" för en Volvo 740 vill jag påstå. 159 alt. 155 hkr ursprungligen och flyttar på bilen alldeles utmärkt för att hänga med modern trafik. Det är ju däremot en stenåldersmaskin så du kommer ju aldrig att kunna köra ikapp med moderna premiumbilar t.ex.
Jag lade ganska mycket möda & energi på att få lite mer liv i min B234F som vid tillfället gått ca. 33000 mil.
Renoverade toppen, dock ingen portning och planing kan du inte ta särskilt mycket innan du behöver förstora ventiluttagen i kolvarna. Satte i kamaxlar från ENEM, monterade racekatt och extractorgrenrör. 2,5" fullflödes avgassystem. Chippade bilen för att utnyttja de nya kammarnas profil. Flyttade inte varvstoppet men hade jag gjort det till 7k rpm hade det kunnat ge lite mer. Gjorde ingenting med blocket heller.
Men allt som allt så gav detta bara 164 hk / 220 nm på veven dvs ungefär som en original B230FK.

Så ska man plocka ut mer effekt ur en sugis så lär det vara en komplett rebuild som gäller.
Men jag hade satsat på B234F framför en B230E alla dagar i veckan, mkt trevlig motor att dona med.

najs! jo det är sant att den är lite äldre och därav lite ''tråkigare''. Men jag kom även på en sak, du prata om chippning, detta är omöjligt på min gle som är helt mekanisk, men b234f'n är ju inte bara mekanisk, så då vid ett motorbyte skulle jag behöva dra en massa el, eller hur? smile

IX ____________________________________
23 april 2014 · 1 340 Inlägg

Det låter som om du har en snäv budget, då tycker jag att du ska satsa på 8v smile
Både trim och reservdelar är bra mycket billigare till 8v

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Jesper_740
23 april 2014 · 43 Inlägg

RightFront skrev:
Det låter som om du har en snäv budget, då tycker jag att du ska satsa på 8v smile
Både trim och reservdelar är bra mycket billigare till 8v

räknat ut att blir runt 4 000/5 000k, kan bli runt 3 000k om man snålar väldigt mycket. Och när 16v är dyrare att trimma, då blir det mer än så, men då börjar man såklart redan med nästan 30hp mer smile

-jimmy
23 april 2014 · 377 Inlägg

Arly165 skrev:
B234F är en trevlig motor. Helt "lagom" för en Volvo 740 vill jag påstå. 159 alt. 155 hkr ursprungligen och flyttar på bilen alldeles utmärkt för att hänga med modern trafik. Det är ju däremot en stenåldersmaskin så du kommer ju aldrig att kunna köra ikapp med moderna premiumbilar t.ex.
Jag lade ganska mycket möda & energi på att få lite mer liv i min B234F som vid tillfället gått ca. 33000 mil.
Renoverade toppen, dock ingen portning och planing kan du inte ta särskilt mycket innan du behöver förstora ventiluttagen i kolvarna. Satte i kamaxlar från ENEM, monterade racekatt och extractorgrenrör. 2,5" fullflödes avgassystem. Chippade bilen för att utnyttja de nya kammarnas profil. Flyttade inte varvstoppet men hade jag gjort det till 7k rpm hade det kunnat ge lite mer. Gjorde ingenting med blocket heller.
Men allt som allt så gav detta bara 164 hk / 220 nm på veven dvs ungefär som en original B230FK.

Så ska man plocka ut mer effekt ur en sugis så lär det vara en komplett rebuild som gäller.
Men jag hade satsat på B234F framför en B230E alla dagar i veckan, mkt trevlig motor att dona med.

Aldrig sett en original fk maskin på ungefär 164hk, mig veterligen så ligger dom på 134hk.

Men det kanske var nån import lr något skumt?

nixon89 klabbarpan
23 april 2014 · 3 041 Inlägg

Fk 134 ft 164 smile 16ventilaren är trevligare på alla vis, dock en varning. Ta bort balans remmen då den inte är trevlig när den ryker.

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
silversnurran
23 april 2014 · 773 Inlägg

Måste bra fråga,

Hade en 740 GLT 88 16V flr ett par år sedan, och med detta monster körde jag ifrån original s40 t4 som har 200 hk.
Vad är då gjort med denna maskin?
Vart ett tag sen ajg ägde den men kommer ihåg att den hade lindat extraktor, och lite annat pill.

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
djukk34
23 april 2014 · 309 Inlägg

silversnurran skrev:
Måste bra fråga,

Hade en 740 GLT 88 16V flr ett par år sedan, och med detta monster körde jag ifrån original s40 t4 som har 200 hk.
Vad är då gjort med denna maskin?
Vart ett tag sen ajg ägde den men kommer ihåg att den hade lindat extraktor, och lite annat pill.

Frågan är nog snarare vad fan är gjort med T4;an ? roll

Senast redigerat av maaw (23 april 2014)

silversnurran
23 april 2014 · 773 Inlägg

maaw skrev:

silversnurran skrev:
Måste bra fråga,

Hade en 740 GLT 88 16V flr ett par år sedan, och med detta monster körde jag ifrån original s40 t4 som har 200 hk.
Vad är då gjort med denna maskin?
Vart ett tag sen ajg ägde den men kommer ihåg att den hade lindat extraktor, och lite annat pill.

Frågan är nog snarare vad fan är gjort med T4;an ? roll

36000 mil på mätarn men fräsch som attans, vart 2 ägare varav den ena haft den som tjänstebil så altid långkörning. Välservad etc, kanske hade rätt medvind och hemlängtan:)

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang