Kan man felsöka ACn själv?

pr_kalkyl
23 april 2014 · 22 Inlägg

Har precis köpt en Opel Astra 2000 och nu när det varit varmt ute (och därmed varmt även inne i bilen) inser jag att ACn inte tycks fungera. Djävligt surt, särskilt eftersom säljaren hävdade att ägaren innan honom servat ACn, men det är en annan historia. Nu står jag här med en AC som inte tycks fungera och Opelverkstan där jag bor menar att felsökning kan kosta allt mellan 500:- och 2000:- beroende på fel. Nu undrar jag vad man kan göra själv för att försöka ta reda på vad som är fel och helst även åtgärda felet förstås. Någon som har tips?

Det enda jag gjort hittills är att ha max kyla på och sen trycka på AC-knappen. Då tycks det inte bli någon extra kylande effekt, dvs att den tycks kyla lika bra med ACn av som med ACn på.

(Jag har kontaktat den föregående ägaren och enligt henne har det aldrig varit något strul med ACn så det verkar vara ett fel som uppkommit nu över vintern, sommaren 2013 borde ACn alltså ha fungerat enligt vad jag förstår.)

henke_99 Offroad Racing
23 april 2014 · 3 122 Inlägg

Inte alls ovanligt att ac:n slutar fungera över vintern, förmodligen har gasen läckt ut. Kan vara så enkelt som nån o-ring som läcker. Men nej det är ingen större idé att försöka göra nåt själv. Du måste ha gas med rätt kopplingar så du kan trycksätta systemet för att kunna läcksöka.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
cyberk2
23 april 2014 · 214 Inlägg

Ja, man kan felsöka själv. Och det finns nog miljoner trådar i ämnet så testa att söka. Det blir däremot svårare att laga själv, är inte direkt att hälla i olja i motorn när man ska fylla på köldmedium... Kan ju vara ett elektriskt fel och det kan du nog lösa själv. Lycka till

DusanMandick Random Hero
23 april 2014 · 4 047 Inlägg

går ac kompressorn?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
pr_kalkyl
23 april 2014 · 22 Inlägg

Hur vet jag om AC-kompressorn går eller ej?

CarpeDiem German Engineering
23 april 2014 · 9 081 Inlägg

Det kan ju vara vad som helst men första frågan är om kompressorn fungerar som den ska? Kommer det in någon kyla i kupén överhuvudtaget?

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
tonimakaroni
23 april 2014 · 747 Inlägg

Vanligt att magnetkopplingen ger upp på dessa.
Går att byta utan att öppna systemet.

Men som sagt mät upp om du har spänning ner till  kopplingen samt tillräckligt med köldmedium i systemet.

/ Toni Larsson
pr_kalkyl
24 april 2014 · 22 Inlägg

Tack för alla tips! Jag ska se om jag kan försöka kika på det här i helgen.

Är det någon som vet om sånt här finns beskrivet i Haynes handbok? Jag kan nog behöva lite instruktioner, gärna med bilder, för att förstå vad som är vad och hur jag ska göra... smile

S-U-Z-U-K-I
20 juli 2014 · 31 Inlägg

Har liknande problem med min ac, lättast att göra på följande vis

1.Det bör finnas två ventiler med plast hattar på i motorrummet skruva loss den vid torpeden o tryck ner ventilen med en mejsel eller liknande då bör det pyser till rejält kan vara för lite endå

2 skruva lös tryckvakten starta bilen samt ac på knappen, tryck försiktigt i hålet så aktiveras första läget o ac startar om inte kolla över säkringarna pm mig om du behöver veta mer

henke_99 Offroad Racing
20 juli 2014 · 3 122 Inlägg

strandsattskanebo skrev:
skruva lös tryckvakten starta bilen samt ac på knappen, tryck försiktigt i hålet så aktiveras första läget o ac startar om inte kolla över säkringarna pm mig om du behöver veta mer

Det där bör man låta bli. långt ifrån alla system som har en säkerhetsventil vid tryckvakten. Skulle det visa sig att det inte finns det så har man ganska snart tömt systemet på sitt eventuella innehåll och då får man definitivt ingen kyla utan påfyllning...

Edit: Mycket bättre att bara ta loss elkontakten o bygla stiften, då märker man omedelbart om kompressorn slår till. Men skulle den starta då så ska man inte köra den så länge, ifall systemet nästan är tomt kanske kompressorn inte får nog med smörjning och då finns risken att den skär ihop.

Jag har själv varit med om två felande tryckvakter, en skogsmaskin på jobbet krävde att man tvångskörde kompressorn i typ 30 sekunder o sen funkade den som den skulle resten av dagen (den hade ingen ventil och således behövde systemet tömmas för att jag skulle kunna byta den). Den andra sitter på min bil för tillfället och ger bara kontakt ibland, den har precis blivit fylld så jag vet att kontakten är felet.

Senast redigerat av henke_99 (20 juli 2014)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
S-U-Z-U-K-I
20 juli 2014 · 31 Inlägg

henke_99 skrev:

strandsattskanebo skrev:
skruva lös tryckvakten starta bilen samt ac på knappen, tryck försiktigt i hålet så aktiveras första läget o ac startar om inte kolla över säkringarna pm mig om du behöver veta mer

Det där bör man låta bli. långt ifrån alla system som har en säkerhetsventil vid tryckvakten. Skulle det visa sig att det inte finns det så har man ganska snart tömt systemet på sitt eventuella innehåll och då får man definitivt ingen kyla utan påfyllning...

Edit: Mycket bättre att bara ta loss elkontakten o bygla stiften, då märker man omedelbart om kompressorn slår till. Men skulle den starta då så ska man inte köra den så länge, ifall systemet nästan är tomt kanske kompressorn inte får nog med smörjning och då finns risken att den skär ihop.

Jag har själv varit med om två felande tryckvakter, en skogsmaskin på jobbet krävde att man tvångskörde kompressorn i typ 30 sekunder o sen funkade den som den skulle resten av dagen (den hade ingen ventil och således behövde systemet tömmas för att jag skulle kunna byta den). Den andra sitter på min bil för tillfället och ger bara kontakt ibland, den har precis blivit fylld så jag vet att kontakten är felet.

Nu prata vi om astra g o inte något annat, ingen fara att ta lös tryckvakten på dom, sitter den med en trepolig kontakt så ska det finnas 5 v på ena stiftet o 1,5-3 v på dom andra två

henke_99 Offroad Racing
20 juli 2014 · 3 122 Inlägg

Kan ju finnas folk med andra bilar som läser tråden, rubriken är ju inte direkt märkesspecifik...

Senast redigerat av henke_99 (20 juli 2014)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
S-U-Z-U-K-I
20 juli 2014 · 31 Inlägg

Sen ska man inte försöka tvångsköra en ac genom den kontakten efter som den är både minus o plus styrd så ska man prova att ac starta kan man lossa tryckvakten o trycka lite lätt i hålet för att aktivera rött tryck, men innan gör det kan man ohm mäta ac . Dela kontakten o mät fram ca 5 ohm på ac o den är hel sen kan du mäta andra sidan om u har 12 v

S-U-Z-U-K-I
20 juli 2014 · 31 Inlägg

strandsattskanebo skrev:
Sen ska man inte försöka tvångsköra en ac genom den kontakten efter som den är både minus o plus styrd så ska man prova att ac starta kan man lossa tryckvakten o trycka lite lätt i hålet för att aktivera rött tryck, men innan gör det kan man ohm mäta ac . Dela kontakten o mät fram ca 5 ohm på ac o den är hel sen kan du mäta andra sidan om u har 12 v

Köp en tryckvakt på skroten om man är osäker i sådana fal, koppla in den på kabeln o låt din sitta kvar så kan inget gå fel

henke_99 Offroad Racing
20 juli 2014 · 3 122 Inlägg

strandsattskanebo skrev:
Sen ska man inte försöka tvångsköra en ac genom den kontakten efter som den är både minus o plus styrd så ska man prova att ac starta kan man lossa tryckvakten o trycka lite lätt i hålet för att aktivera rött tryck, men innan gör det kan man ohm mäta ac . Dela kontakten o mät fram ca 5 ohm på ac o den är hel sen kan du mäta andra sidan om u har 12 v

Min suburban bryter plusmatningen till kompressorn, ingenting annat. Precis som många andra fordon med några år på nacken.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
_740tic
22 juli 2014 · 224 Inlägg

Mät om du har ström till pumpen, kolla tryck i systemet ; om de är tomt ta tryckluft å blås i en av ventilerna å lyssna efter läck elle spraya såpvatten

zooman
29 juli 2014 · 41 Inlägg

Hålla på med köldmedium utan att ha koll på hur jävla farligt det är, är ingen bra idé.
Har bilen blivit fylld tidigare ska det finnas spårmedel i systemet, då kan man lysa med UV lampa, vanligt att det är kompressorn eller kondensorn som läcker. DOCK! ett ac system FÅR läcka ca 40-70 gram om året, det är tillåtet vill säga. Lättaste är att kolla så det är tryck i systeme, INTE trycka ner något i ventlerna verken på låg eller högtryck sidan! låt en certifierad person grejja med detta. Vi snackar 5-9 Bars tryck med r134a få det i ansiktet å gå med pinne å solglajjor rästen av livet.
Är Certad ac tekniker själv, å det finns massa folk som kommer till mig som har fyllt sina system med massa gojjs från typ biltema, eller försökt laga det själv så kompressorn skurit..Bästa är att lämna in bilen...trotts att det är dyrt(1600,- för att fylla systemet)
Så jag avråder att pilla själv iom att det är farligt för en ovetande!
Vänligen!

Ford Focus st "ST R" (2008)
henke_99 Offroad Racing
29 juli 2014 · 3 122 Inlägg

Just trycket är väl inte så stort problem, det är ju inte värre än i en vanlig kompressoranläggning. (när ac-anläggningen är avstängd)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
zooman
29 juli 2014 · 41 Inlägg

Du har fortfarande iallafall 4-5 bar när den är avstängd(om den har köldmedium i vill säga)

Ford Focus st "ST R" (2008)
Blockerad
29 juli 2014 · 73 Inlägg

zooman skrev:
Hålla på med köldmedium utan att ha koll på hur jävla farligt det är, är ingen bra idé.
Har bilen blivit fylld tidigare ska det finnas spårmedel i systemet, då kan man lysa med UV lampa, vanligt att det är kompressorn eller kondensorn som läcker. DOCK! ett ac system FÅR läcka ca 40-70 gram om året, det är tillåtet vill säga. Lättaste är att kolla så det är tryck i systeme, INTE trycka ner något i ventlerna verken på låg eller högtryck sidan! låt en certifierad person grejja med detta. Vi snackar 5-9 Bars tryck med r134a få det i ansiktet å gå med pinne å solglajjor rästen av livet.
Är Certad ac tekniker själv, å det finns massa folk som kommer till mig som har fyllt sina system med massa gojjs från typ biltema, eller försökt laga det själv så kompressorn skurit..Bästa är att lämna in bilen...trotts att det är dyrt(1600,- för att fylla systemet)
Så jag avråder att pilla själv iom att det är farligt för en ovetande!
Vänligen!

Hoppas inte att du fyller i 5 bar på lågtryckssidan med 134 om du är kyltekniker;) och 9 bar i hp räcker inte.
Vet man något om bilar och teknik så tycker ja att man kan trycka till lite lätt på ventilerna för att se om det finns något köldmedium i systemet är ju inte så höga tryck och små mängder köldmedium i.
Det är inget man ska göra men man kan göra. Man behöver ju inte stå med trynet precis över ventilen.
Däremot att trycka och fylla system ska man absolut inte hålla på med om man inte har certifikat, det kan gå helt åt helvete om man inte vet vad man håller på med dessutom är det inte tillåtet.
Har du något papper på att anläggningen får läcka?
För i min värd så är det totalt förbjudet att fylla en anläggning som läker!
Ska det göras rätt ska det lagas direkt eller så ska ju anläggningen tömmas om det finns en läcka. Så fungerar ju inte verkligheten men det är en annan sak.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang