Volvo 740 kardan

tvedberg
23 april 2014 · 773 Inlägg

hej det är så att jag ska byta från m46 m47 i min 740 fast jag har ju bara främre delen av kardan och hur ska man veta hur man får kardanen ihop lika så de inte blir viberationer från dom osv.. mvh

GuggeKarlberg
25 april 2014 · 508 Inlägg

tvedberg skrev:
hej det är så att jag ska byta från m46 m47 i min 740 fast jag har ju bara främre delen av kardan och hur ska man veta hur man får kardanen ihop lika så de inte blir viberationer från dom osv.. mvh

Du ska byta från M46 till M47? M46'an har väl den kortare kardanen? Isåfall måste du byta ut främre delen på kardanen till den längre kardanbiten som är till M47. Vad menar du med att du bara har främre delen? Har du inte bakre delen som går till bakaxel?

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
sweeken
25 april 2014 · 338 Inlägg

Han menar troligen att han bara har främre kardan till m47 och bakre till m46.  Och tänker sedan att framme och bakre kardan är balanserade tillsammans. Och undrar då hur man gör för att inte få obalans när han sätter ihop "fel" kardan delar.
Fast jag vet inte hur du ska göra för att inte få obalans (om det nu blir det alls)

GuggeKarlberg
25 april 2014 · 508 Inlägg

sweeken skrev:
Han menar troligen att han bara har främre kardan till m47 och bakre till m46.  Och tänker sedan att framme och bakre kardan är balanserade tillsammans. Och undrar då hur man gör för att inte få obalans när han sätter ihop "fel" kardan delar.
Fast jag vet inte hur du ska göra för att inte få obalans (om det nu blir det alls)

Bakre delen som går från bakaxel är ju likadan till M46 och M47, är bara den främre delen som behövs bytas då M46 kardanbiten är kortare än till M47. Så bakre delen går att använda hur som helst.

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
sweeken
25 april 2014 · 338 Inlägg

GuggeKarlberg skrev:

sweeken skrev:
Han menar troligen att han bara har främre kardan till m47 och bakre till m46.  Och tänker sedan att framme och bakre kardan är balanserade tillsammans. Och undrar då hur man gör för att inte få obalans när han sätter ihop "fel" kardan delar.
Fast jag vet inte hur du ska göra för att inte få obalans (om det nu blir det alls)

Bakre delen som går från bakaxel är ju likadan till M46 och M47, är bara den främre delen som behövs bytas då M46 kardanbiten är kortare än till M47. Så bakre delen går att använda hur som helst.

Ja jag vet fast är inte främre och bakrekardan balanserade tillsammans, och då om man sätter ihop dem i fel läge (splines imellan) blir det fel balanserat och likaså om man byter ut en av delarna

(Sitter ju små vikter på kardanen har jag för mig)

GuggeKarlberg
25 april 2014 · 508 Inlägg

sweeken skrev:

GuggeKarlberg skrev:

sweeken skrev:
Han menar troligen att han bara har främre kardan till m47 och bakre till m46.  Och tänker sedan att framme och bakre kardan är balanserade tillsammans. Och undrar då hur man gör för att inte få obalans när han sätter ihop "fel" kardan delar.
Fast jag vet inte hur du ska göra för att inte få obalans (om det nu blir det alls)

Bakre delen som går från bakaxel är ju likadan till M46 och M47, är bara den främre delen som behövs bytas då M46 kardanbiten är kortare än till M47. Så bakre delen går att använda hur som helst.

Ja jag vet fast är inte främre och bakrekardan balanserade tillsammans, och då om man sätter ihop dem i fel läge (splines imellan) blir det fel balanserat och likaså om man byter ut en av delarna

(Sitter ju små vikter på kardanen har jag för mig)

Då jag bytte från M47 till M46OD på min 740 jag hade förut så tog köpte jag bara en begagnad främre kardanbit till M46 och bara tog lös den främre som satt där och bytte, utan att byta bakre delen av kardanen. Och det fungerade perfekt smile

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
kyngas Varvstopparn
25 april 2014 · 460 Inlägg

Bakre är ju samma på alla 740/760 med stel axel,bara den främre som skiljer.
Och har som gugge åvan bytt MÅNGA främre delar utan att få några vibrationer.

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
GuggeKarlberg
25 april 2014 · 508 Inlägg

GuggeKarlberg skrev:

sweeken skrev:

GuggeKarlberg skrev:

Bakre delen som går från bakaxel är ju likadan till M46 och M47, är bara den främre delen som behövs bytas då M46 kardanbiten är kortare än till M47. Så bakre delen går att använda hur som helst.

Ja jag vet fast är inte främre och bakrekardan balanserade tillsammans, och då om man sätter ihop dem i fel läge (splines imellan) blir det fel balanserat och likaså om man byter ut en av delarna

(Sitter ju små vikter på kardanen har jag för mig)

Då jag bytte från M47 till M46OD på min 740 jag hade förut så köpte jag bara en begagnad främre kardanbit till M46 och bara tog lös den främre som satt där och bytte, utan att byta bakre delen av kardanen. Och det fungerade perfekt smile

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
sweeken
25 april 2014 · 338 Inlägg

GuggeKarlberg skrev:

GuggeKarlberg skrev:

sweeken skrev:

Ja jag vet fast är inte främre och bakrekardan balanserade tillsammans, och då om man sätter ihop dem i fel läge (splines imellan) blir det fel balanserat och likaså om man byter ut en av delarna

(Sitter ju små vikter på kardanen har jag för mig)

Då jag bytte från M47 till M46OD på min 740 jag hade förut så köpte jag bara en begagnad främre kardanbit till M46 och bara tog lös den främre som satt där och bytte, utan att byta bakre delen av kardanen. Och det fungerade perfekt smile

Ja, jag har också bytt framme och även snurrat/monterat "fel" och inte märkt något. Men han som startade tråden undrade (tror jag) hur det blir med balansen och då skrev jag det är balanserat tillsammans men att det inte spelar någon roll (skrev det kanske rätt dåligt)

tvedberg
26 april 2014 · 773 Inlägg

GuggeKarlberg skrev:

tvedberg skrev:
hej det är så att jag ska byta från m46 m47 i min 740 fast jag har ju bara främre delen av kardan och hur ska man veta hur man får kardanen ihop lika så de inte blir viberationer från dom osv.. mvh

Du ska byta från M46 till M47? M46'an har väl den kortare kardanen? Isåfall måste du byta ut främre delen på kardanen till den längre kardanbiten som är till M47. Vad menar du med att du bara har främre delen? Har du inte bakre delen som går till bakaxel?

exakt har bara främredelen inte den som går till bakaxeln.

GuggeKarlberg
26 april 2014 · 508 Inlägg

tvedberg skrev:

GuggeKarlberg skrev:

tvedberg skrev:
hej det är så att jag ska byta från m46 m47 i min 740 fast jag har ju bara främre delen av kardan och hur ska man veta hur man får kardanen ihop lika så de inte blir viberationer från dom osv.. mvh

Du ska byta från M46 till M47? M46'an har väl den kortare kardanen? Isåfall måste du byta ut främre delen på kardanen till den längre kardanbiten som är till M47. Vad menar du med att du bara har främre delen? Har du inte bakre delen som går till bakaxel?

exakt har bara främredelen inte den som går till bakaxeln.

Då får du skaffa en ^^ den bakre delen är samma till alla, så gör inget att du tar en som varit till en M47 eller M45 osv..

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang