OLJUD (modell hemskt) i min Peugeot 407SW

extremisen
24 april 2014 · 16 Inlägg

Hej
Känns löjligt att skriva en sån fråga men jag gör det ändå cool

Jag har en Peugeot 407 SW 2009 2,0 diesel som nu passerat 16k mil.


I vintras så köpte jag dubbade vinterdäck till bilen och tyckte att ljudvolymen var ngt högre än normalt efter bytet.. Inget konstigt att dubbdäck genererar i högre ljud så jag vande mig vid det.

Så kom våren och jag köpte beggade Peugeot-fälgar med ok Michelindäck (ca3 år gamla med 3,5-4mm möster kvar till klacken)..
De rullar balanserat och så MEN ljudet är värre än från vinterdäcken! Helt vansinnigt högt i vissa hastigheter..

Jag har idag kört i runda slängar 80mil på dessa däck och har väl så smått accepterat oljudet..
Men igår när jag skulle till att skjutsa hem grannen så fick jag höra hans reaktion! Han var smått chockad faktiskt. Han trodde bestämt att det är ngt annat än bara däcken..

Mina tankar är först och främst däcken.
Jag utesluter också motorrelaterade oljud,, den går jämnt & fint ..

Kan det vara så att det är däcken som gör detta ljud eller kan ngt annat ha hänt - som jag inte vet om?
Vilka tankar får Du?
/N

Senast redigerat av extremisen (24 april 2014)

ErikAxelsson
24 april 2014 · 517 Inlägg

Jag tänker hjullager. Åk förbi en verkstad & be någon kunnig åka med och lyssna.

pr_kalkyl
24 april 2014 · 22 Inlägg

Jag tänker också hjullager. Har behövt byta vid 3 olika tillfällen nyligen och det har verkligen låtit hemskt ibland. Lite som att ett jetplan flyger omkring inne i kupén när man kör.

Naslund93
24 april 2014 · 297 Inlägg

Kan vara "trappor" i däcken.

Senast redigerat av Naslund93 (24 april 2014)

Rille0
24 april 2014 · 2 021 Inlägg

säkert ett hjullager, vanligt fel på dessa bilar

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 april 2014 · 17 466 Inlägg

Rille0 skrev:
säkert ett hjullager, vanligt fel på dessa bilar

Är det ett hjullager kan man köra lite slalom. Ändras ljudet då så är det lagret.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ErikAxelsson
25 april 2014 · 517 Inlägg

Naslund93 skrev:
Kan vara "trappor" i däcken.

"blocksänkningar"
Vill inte vara spydig, men en hjälp på traven om vilket ord du söker... smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang