Styrrelä hel/halvljus MC

_DamnIt R1 driver!
25 april 2014 · 5 128 Inlägg

Hejsan!

Har en MC jag håller på att bygga om lite, och bland annat byter ut ljusomkopplaren från en som skiftar mellan kablarna till en som ska va styras med en tryckbrytare.

I nuläget går där 3 kablar ut från lyktan till ljuset.
En för ställ av positionsljus/"fulljus"
2 för val av hel/halvljus.

Nu ska detta kopplas som så att hel/halvljus ska styras från ett relä, omkopplaren mellan pos/fulljus kopplas som förut på annan plats.

Ljuset kommer istället gå upp i en återfjädrande strömbrytare, vilket innebär att jag enbart kommer ha styrström i form av en strömpuls som går till reläet.

Är införstådd att jag måste ha ett växlande relä som skiftar mellan 2 poler att ge strömmen till, och en pol som växlar läge med hjälp av en strömpuls från knappen på styret, och en jord.

Nu till min fråga - lite mer exakt vilken typ av relä behöver jag? Och vilka stift ska vad kopplas på?

Misstänker att min startström på styret kräver en konstant +-matning, alt. relästyrning på strömmen till styret.

Hoppas där är någon som kan reda ut detta för mig, då jag är helt lost när det kommer till relä och koppling av dessa. Och är det något mer ni undrar så får ni fråga!

Och om det spelar någon roll, hojen är en Suzuki VS1400 Intruder -95.

Tack på förhand!

Senast redigerat av _DamnIt (25 april 2014)

Drönirettab
25 april 2014 · 21 761 Inlägg

Jag tror att du antingen behöver ett stegrelä (som till bilarnas halv/helljus), eller så får du använda en tvåvägs strömbrytare med fasta lägen kombinerat med ett vanligt växlande relä. smile

_DamnIt R1 driver!
25 april 2014 · 5 128 Inlägg

Har du tips på något hel/halvljusrelä som klarar sig med en strömimpuls för att växla och hålla kvar sitt läge? För tycker där är många bilar som har en omkopplare i spaken som verkar ge konstantström.


Har iallafall gjort en liten bild för att beskriva hur det ser ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73489/73489-a739f198b222afa610291be00f8e11da.jpg
Gul kabel - Omkopplare på styret -> Helljus -> Helljusindikator
Nedre svart kabel - Omkopplare på styret -> Halvljus
Mitten svart kabel - Jord lykta

Höger är en återfjädrande brytare med konstant plusmatning (ev. styrt av extraljusrelä för att inte dra ström avstängd) som sen går till styrande av relä till omkoppling.

Senast redigerat av _DamnIt (25 april 2014)

Drönirettab
25 april 2014 · 21 761 Inlägg

Om du får tag på ljusrelä till 240 så är det rätt typ av relä, har tyvärr dålig koll på vilka andra bilmodeller som har samma typ.

_DamnIt R1 driver!
26 april 2014 · 5 128 Inlägg

Men ett 240-relä duger alldeles utmärkt. Men jag tackar för din hjälp! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang