Projekt: Volvo V70R AWD -98 (Performance Line)

Då var jag äntligen ägare av en helt fantastisk saffran Volvo V70R AWD -98 med Performance Line paketet! Jag fick den till ett riktigt bra pris så där är en del småfix med den, men utöver det ska mycket förbättras. Och även fast den ska brukas året runt ska skicket hållas på topp!
  • 71 Följare
  • 48 732 Visningar
  • Projektet avslutat 23 augusti 2015
-BMW-Motorsport- ///M-Power
8 juni 2014 · 1 032 Inlägg

eckaz skrev:
Kul Projekt! Snygg bil! Följe detta.

Stort tack! ^^

BMW E46 M3 "Time Attack Projekt" (2002)
Volvo 855R "BTCC-Replika" (1996)
BMW E30 320iM Coupé "M3 Sport Evolution" (1987)
-BMW-Motorsport- ///M-Power
17 juni 2014 · 1 032 Inlägg

Här kommer lite fler bilder på bilen. Bilen är nu tvättad, städad och vaxad! smile

Så nu ska bara den andra ljuddämparen målas. Sen håller jag på och letar efter fina 18" fälgar med hyfsade däck så jag kan köra med bilen då dem som sitter på är slut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-b8a8785c67493d9f4df46fd73ea85a37.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-aafbca33641b24e048947b44b626a947.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-0ed027d6caebdfb8f8223e60dd53e99a.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-6c9c57aa89e92d50d7056aa99272edda.jpg

olofmikael
17 juni 2014 · 123 Inlägg

va tänkte du fälgar? förövrigt en jättefin bil med hög nackvridar faktor! wink är väääääääldigt avis på dina fälgar!

Mvh micke

Kubista
17 juni 2014 · 71 Inlägg

Kul med en Helsingborgare ju! Har själv kollat länge på V70 / S70 / 850 som bil, börjar bli jobbigt att inte ha en bil med AC smile Svårt att hitta på blocket dock med någorlunda acceptabelt miltal och skick.. sad

When you drive a new car, you are trying to be someone. When you drive an old car, you have figured out who you want to be.
Toyota Corolla "AE92 Liftback" (1991)
-BMW-Motorsport- ///M-Power
18 juni 2014 · 1 032 Inlägg

olofmikael skrev:
va tänkte du fälgar? förövrigt en jättefin bil med hög nackvridar faktor! wink är väääääääldigt avis på dina fälgar!

Mvh micke

Jag tror det blir mörkgråa 18" R-fälgar. Visst det är vanlig men jag tror det blir rätt så bra, avviker inte allt för mycket från original men ger ändå lite modernare och fräckare utseende smile

Tusen tack! Ja jag vet bara själv när jag såg en Laserblå V70R på motorvägen, höll på att vrida nacken av mig haha wink

Ja dem fälgarna gör sig bra dem också, det blir vinterfälgar smile

-BMW-Motorsport- ///M-Power
18 juni 2014 · 1 032 Inlägg

Kubista skrev:
Kul med en Helsingborgare ju! Har själv kollat länge på V70 / S70 / 850 som bil, börjar bli jobbigt att inte ha en bil med AC smile Svårt att hitta på blocket dock med någorlunda acceptabelt miltal och skick.. sad

Haha ja precis jag instämmer! Jadu det är bara att ha koll tills rätt bil kommer in. Nu vet jag inte vad du är villig att ge men jag hade gett det lilla extra för att få en extra fin ifall du inte är som jag som vill ha lite att mecka med wink

olofmikael
19 juni 2014 · 123 Inlägg

-BMW-Motorsport- skrev:

olofmikael skrev:
va tänkte du fälgar? förövrigt en jättefin bil med hög nackvridar faktor! wink är väääääääldigt avis på dina fälgar!

Mvh micke

Jag tror det blir mörkgråa 18" R-fälgar. Visst det är vanlig men jag tror det blir rätt så bra, avviker inte allt för mycket från original men ger ändå lite modernare och fräckare utseende smile

Tusen tack! Ja jag vet bara själv när jag såg en Laserblå V70R på motorvägen, höll på att vrida nacken av mig haha wink

Ja dem fälgarna gör sig bra dem också, det blir vinterfälgar smile

Ajjamen! de blir nog snyggt! Annars så säljer jag mina vita 18".. wink blästrade å lackade i april... Jo, laserblå är läckra som fan, synd på automat endast, men ändå wink

Jag själv är ju som ute efter såna du ha på nu nämligen..

-BMW-Motorsport- ///M-Power
19 juni 2014 · 1 032 Inlägg

olofmikael skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:

olofmikael skrev:
va tänkte du fälgar? förövrigt en jättefin bil med hög nackvridar faktor! wink är väääääääldigt avis på dina fälgar!

Mvh micke

Jag tror det blir mörkgråa 18" R-fälgar. Visst det är vanlig men jag tror det blir rätt så bra, avviker inte allt för mycket från original men ger ändå lite modernare och fräckare utseende smile

Tusen tack! Ja jag vet bara själv när jag såg en Laserblå V70R på motorvägen, höll på att vrida nacken av mig haha wink

Ja dem fälgarna gör sig bra dem också, det blir vinterfälgar smile

Ajjamen! de blir nog snyggt! Annars så säljer jag mina vita 18".. wink blästrade å lackade i april... Jo, laserblå är läckra som fan, synd på automat endast, men ändå wink

Jag själv är ju som ute efter såna du ha på nu nämligen..

Ja jag tror det blir rätt bra smile Synd att dem är vita, hade dem varit silvriga hade det gått men tror nog mest på mörkgråa.

Ja precis, personligen skulle jag aldrig köpa en sån med automatlåda. Men visst är dem fina annars.

Jaså, jadu jag vet inte hur eftertraktade dem är eller hur mycket dem är värda men där bör väl dyka upp några till salu smile

-BMW-Motorsport- ///M-Power
23 juni 2014 · 1 032 Inlägg

Idag bytte jag knapparna och skalet till fjärren. Lite trevligare syn när man ska låsa upp bilen, speciellt nu när man faktiskt ser vilken knapp som gör vad smile

För övrigt så letar jag fälgar så annars händer det inte så mycket för tillfället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-d899bf16e4013df8ce8c328246ab24e1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-e85997d76f55e9f8d45f4ae7538a1fa8.jpg

Sickan_
11 juli 2014 · 945 Inlägg

Ser riktigt schysst ut! Bra jobb med ljuddämparen, blev ju som ny! smile kommer följa detta!

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
-BMW-Motorsport- ///M-Power
11 juli 2014 · 1 032 Inlägg

Sickan_ skrev:
Ser riktigt schysst ut! Bra jobb med ljuddämparen, blev ju som ny! smile kommer följa detta!

Tackar för det! Ja visst blev det, kostade endast 59:- så det kan man ju leva med, blir dock Ferrita-system sen wink

-Akerfeldt-
12 juli 2014 · 2 638 Inlägg

Trevligt med ett saffransprojekt, kommer följas smile

-BMW-Motorsport- ///M-Power
21 juli 2014 · 1 032 Inlägg

En uppsättning helt nya 18" R-Fälgar (replikor) i Brilliantsilvershadow är nu beställda! I ett senare skede kommer dem lackas gråa, något liknande den färg på originalfälgarna. Sen fick det blir en uppsättning 225/40-18 Dunlop Sport Maxx RT på det så jag får hoppas det blir bra! Det är ju roligt med nya grejer i alla fall så man inte behöver tänka på en massa kantstötningar osv.

-BMW-Motorsport- ///M-Power
27 juli 2014 · 1 032 Inlägg

Jag fick låna föräldrarnas uppsättning R-fälgar med nya däck så jag kan köra med bilen. Jag har beställt samma grejer så den kommer se ut såhär sen också fast med sprillans nya fälgar. Jag är glad att jag beställda 18" då jag tycker det sitter klockrent, inte för stort och inte heller för litet. Plus att bromsarna fyller upp rätt så bra, blir dock ännu bättre ifall R-bromsarna från S60R/V70R kommer på i framtiden wink

Sen är jag lite orolig för det här med kamremmen. Jag hittar inget kvitto på att det är gjort, med serviceboken är fullstämplad. Den har nu gått strax över 25 300 mil och intervallen på dessa är varje 12 000 mil / 10år. Jag tog av kamremskåpan och remmen ser fin ut, men jag vill ju gärna ha en bekräftelse på att det verkligen är gjort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150658/150658-9de5150924b46c1787ed902de4e41c0a.jpg

Sickan_
27 juli 2014 · 945 Inlägg

Blir riktigt bra med R-fälgarna! smile Kan du sälja de andra till mig cool
Jag hade samma problem med kamremmen på min gula hittade inget papper på att den skulle vara bytt efter 10 000 mil år 2000 och den har nu gått 27 så jag bytte för att verkligen vara säker, kostade juh bara 4K så inga stora pengar.
Och jag kollade på den gamla remmen när jag hämtade bilen och den såg fräsch ut på utsidan men det va många sprickor i den om man kollade på insidan och insidan kan kan inte direkt kolla på när den sitter på bilen.

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
27 juli 2014 · 1 128 Inlägg

Finns det ingen lapp i motorrummet som det står på när den är bytt? Men det är inte så mycket pengar att byta gentemot att bli stående med rasad motor. wink

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (27 juli 2014)

Nöjeskör närproducerat
Sickan_
27 juli 2014 · 945 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Finns det ingen lapp i motorrummet som det står på när den är bytt? Men det är inte så mycket pengar att byta gentemot att bli stående med rasad motor. wink

nae på min fanns det inget så jag tänkte lite som du och bytte den för ett par veckor sedan. Det är juh lite lurigt när det inte finns nått antecknat. Och man kan inte direkt se skicket på remmen utan och ta bort den.. hmm
Men nu sitter det en lapp i motorrummet och stämpel i boken smile

Senast redigerat av Sickan_ (27 juli 2014)

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
-BMW-Motorsport- ///M-Power
27 juli 2014 · 1 032 Inlägg

Sickan_ skrev:
Blir riktigt bra med R-fälgarna! smile Kan du sälja de andra till mig cool
Jag hade samma problem med kamremmen på min gula hittade inget papper på att den skulle vara bytt efter 10 000 mil år 2000 och den har nu gått 27 så jag bytte för att verkligen vara säker, kostade juh bara 4K så inga stora pengar.
Och jag kollade på den gamla remmen när jag hämtade bilen och den såg fräsch ut på utsidan men det va många sprickor i den om man kollade på insidan och insidan kan kan inte direkt kolla på när den sitter på bilen.

Ja jag tyckte det passade riktigt bra faktiskt! Lite kluven på ifall jag ska lacka dem gråa eller låta dem vara silvriga..

Haha nä tyvärr original fälgarna skall behållas wink Kollade igenom gamla kvitton och serviceboken idag igen och såg att ett ruta där det står "Steuerriemen" var ikryssad vid 12 000 mil och 24 000 mil. Det betyder ju kamrem så jag får ju hoppas att det är gjort, jag tittade även på remmen och den såg fin ut men som du sa så kan där ju va sprickor undertill.

Får se hur jag gör, jag tänker ju inte chansa och hoppas att det håller i alla fall smile

-BMW-Motorsport- ///M-Power
27 juli 2014 · 1 032 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Finns det ingen lapp i motorrummet som det står på när den är bytt? Men det är inte så mycket pengar att byta gentemot att bli stående med rasad motor. wink

Där är en lapp men det är för kamremsbytet vid 12 000 mil. Såg att det var ikryssat i serviceboken vid 24 000 mil också samt att remmen såg fin ut på utsidan i alla fall. Ska försöka kolla lite mer på det så jag vet till 100% att den är bytt för som du sa är det ju billigare än motorras wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang