Hjälp.. Ny Kia Ceed redan rostig efter bara ett halvår...

joss81
16 maj 2014 · 8 Inlägg

Hej.

Vi köpte en helt ny Kia Ceed i aug 2013. Vi har inte ens kört 300 mil än och vi har alltid bilen stående under tak i vår carport. Vi har tvättat bilen regelbundet sedan vi köpte den. Nu har vi tyvärr upptäckt, när vi tittat under bilen, att det är rost på massor av ställen. Detta känns helt sanslöst. Bilen är ju bara ett halvår gammal och har gått så få mil. Det kan inte vara rimligt att bilen redan ska börja rosta. Anledningen till att vi valde att köpa en ny bil var just för att slippa rost och bekymmer på många år... Det här känns verkligen makalöst och att nått måste vara fel...  Vi har ju både nybilsgaranti och rostskyddsgaranti. Visst måste väl dessa garantier täcka detta?

Vore jättetacksam för svar!

Bifogar några bilder som vi tagit på rosten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200416/200416-74e40e6a3a0c4f65af3488640505c4bc.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200416/200416-db6e30c59ac63ea2f35bb69879b89a39.jpg

mb_pucken
16 maj 2014 · 5 087 Inlägg

Att dom delar du visar rostar är fullt normalt. Dom är tillverkade i gjuten metall som är obehandlad. Detta pga att det säkert tar 10-20 år innan rosten blivit skadlig. I värsta fall. Sen gör inte våra saltade vägar saken bättre. Har sett nya bilar med rost där.
Men är du osäker så åk till din Kia handlare och be dom dokumentera rosten för framtida behov. Se till att fullfölja kraven på rostskyddsgarantin bara. Gäller nog alla nya bilar, miljökrav osv ger oss tyvärr rostiga bilar :-/

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Bebben Legitimerad besserwisser
16 maj 2014 · 921 Inlägg

Som mb_pucken sa så är detta helt normalt.

Men för säkerhets skull, läs ALLT som KIA skrivit i sin rostskyddsgaranti och prata med säljaren om du känner dig orolig.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 maj 2014 · 13 742 Inlägg

det rostar nästan värre när det bara står stilla oxå..

ni MÅSTE ut och bromsa hårt med bilen.. ser på skivan på vänster bak är total rostig på insidan..
inget bra att låta bilar stå mycket och hela tiden bromsa försiktigt.
om 1år är det bara att byta skivorna bak om ni inte bromsar hårdare

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Extrazz En 5a är Livet.
16 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Fullt normalt!   Man brukar ibland se rost på bromsskivor om bilen har stått någon dag när det regnat eller när man tvättat bilen. Det är bara ut och bromsa lite lätt två gånger så är sånt borta. Dock ska handbroms användas och ibland slitas in .Tex dra den lite lätt när bilen rullar så att man känner att den tar. Man ska även lite då och då bromsa till riktigt ordentligt. Man behöver inte aktivera ABS och sånt men bromsarna ska bli varma.

SBP brukar säga att ungdomar har de bästa bromsarna då de kör hetsigt men även bromsar hårt. Bromsar man har bromsat lätt med är slut ganska snart. Grejorna ska användas.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
KHRacing
16 maj 2014 ·

Kan tillägga att sådär ser japanske/amerikanske/asiatiska bilar ut redan när de kommer till Sverige på båten

steifan DR!FTT3KN!K3R
17 maj 2014 · 10 427 Inlägg

Min BMW 325i '06 som rullat 1½ vinter (sommarkörd 2008-) har mer ytrost undertill än min Volvo 740 som rullat typ alla vintrar mellan 1988 och 2011 tongue tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-81637162cf53abf6996bc3475d0e6734_large.jpg
(bortse från avgassystemet, krängningshämmaren & fjädrarna)

Edit: Stått i varmgarage sedan 2007 också tongue

Senast redigerat av steifan (17 maj 2014)

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
JklJ Sir
17 maj 2014 · 105 Inlägg

Kia vet väl inte hur det är här med saltvägarna osv, safebet skulle ju vara volvo som är fullt medvetna och lagar bilarna för att klara lite salt som ovanstående just nämnde big_smile Tur att man slipper salt och sånt skit på Åland iaf.

BMW 320 e36 "Graythunder" (1994)
BMW 318is "Dammframkallaren" (1992)
Mitsubishi Lancer "Bitchyn" (1994)
pompe90
17 maj 2014 · 408 Inlägg

Om man köper en bil från asien(sydkorea för att vara exakt) så får man ha i åtanke att rostskydd inte är anpassat alls för sveriges klimat hur mycket man än tror på försäljarnas snack om moderna lacker, rostskydd och "garanti" som typ endast täcker rost går inifrån ut.

Det man gör är att byta till ex-vis. volvo(som har bättre standardskydd) eller så åker man till firmor som lägger på riktigt skydd i alla skrymslar och veck osv. Det håller i 10år+ om man som Du TS "tar hand om bilen".

En kollega till mig köpte i höstas en "mint condition" volvo 245 (14000mil) från ett gammalt par. Dom har ägt bilen sedan den rulla ut från fabriken. Lite rost fläckar i hjulhus är det enda, inte ens bakluckan är dålig (som brukar alltid rosta sönder)

Hur kommer det sig? paret tog väl hand om den bilen, körts varje vinter&sommar. Kontinuerligt behandlad i exteriört+underrede på firmor som vet vad dom håller på med.

Så byt bil eller på med riktigt skydd under!

Senast redigerat av pompe90 (17 maj 2014)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
steifan DR!FTT3KN!K3R
17 maj 2014 · 10 427 Inlägg

pompe90 skrev:
Om man köper en bil från asien(sydkorea för att vara exakt) så får man ha i åtanke att rostskydd inte är anpassat alls för sveriges klimat hur mycket man än tror på försäljarnas snack om moderna lacker, rostskydd och "garanti" som typ endast täcker rost går inifrån ut.

Kan flika in att Kia bygger bilar för europeiska marknaden i Slovakien och Hyundai i Tjeckien så tekniskt sett är de bilarna från östra Europa wink

skutte Bilrekonditionerare
17 maj 2014 · 453 Inlägg

Lämna in den för ett riktigt rostskydd. Tyvärr är Koreanerna enligt min erfarenhet totalt kassa vad gäller rostskydd. Två kunder på jobbet, en KIA, en Hyundai fick redan efter ett år rostangrepp på bagagelucka och dörrar med garantilackering som följd. ETT år.

MVH Rikard
steifan DR!FTT3KN!K3R
17 maj 2014 · 10 427 Inlägg

skutte skrev:
Lämna in den för ett riktigt rostskydd. Tyvärr är Koreanerna enligt min erfarenhet totalt kassa vad gäller rostskydd. Två kunder på jobbet, en KIA, en Hyundai fick redan efter ett år rostangrepp på bagagelucka och dörrar med garantilackering som följd. ETT år.

Tycker det låter som BMW där tex 4% av alla 12500st 5-serie touring 2004-2010 fick åtgärda bakluckan pga rostangrepp - inte säkert att alla ägare uppmärksammat det heller tongue

http://www.vibilagare.se/nyheter/har-dr … rost-34209

Fler exempel:
http://www.vibilagare.se/nyheter/dorros … blem-34041

Tror man får dra nästan alla biltillverkare över samma kam wink

Evildan
17 maj 2014 ·

Jag sällar mig till skaran som anser att detta är fullständigt normalt, oavsett bilmärke.

Som några redan föreslagit, kontakta återförsäljaren om det känns olustigt, för dokumentation alternativt åtgärd med extra rostskyddsbehandling.

Jag tycker dock att ni inte behöver känna oro eller tycka ni köpt "fel märke" då jag vågar påstå att samtliga bilmärkens modeller som rullat en vinter i vårat saltrika land ser lika rostbemängda ut undertill.
(Förutom de som byggs i ikke rostande material förstås, innan någon lustigkurre påpekar det.)

schnauz
17 maj 2014 · 1 758 Inlägg

Många som svarar verkar inte ens ha kollat på bilderna, men som vissa säger så är det där helt normalt. Hjulspindlar och liknande är oftast obehandlade och då rostar det oavsett om det står Kia, Volvo, Mercedes eller BMW på bakluckan.

-matte En Medlem
17 maj 2014 · 405 Inlägg

Precis som ovan säger så är de oftast helt obehandlade. Anledningen till att de är obehandlade är till en del ekonomisk, men också så räknar korrosionsingenjörer på hur mycket delen kommer att rosta och hur länge delen kommer vara i drift samt hur lång garantitiden på bilen är. I Kia´s fall så har de väl ganska lång garanti om jag inte har fel? Så du behöver inte alls känna dig orolig.

Om någon säger att Koreanerna är dåliga på rostskydd kan ju titta på Vibilägares Rosttester, där det visas att bla Kia Cee´d har samma klass och betyg för rostskyddet som de stora tyska "premiumbilarna" även fast priset på själva bilen faktiskt är betydligt lägre. Speciellt roligt är det när man ser att bla Dacia Duster har samma eller bättre rostskydd på sina bilar än de stora märkena, vilket får en att fundera vad egentligen kvalité är. Märket har det inte med att göra iaf.

Däremot så kan jag känna att ett lager färg samt ett annat lager skyddande tex PVC inte hade varit fel precis.

Senast redigerat av -matte (17 maj 2014)

pompe90
18 maj 2014 · 408 Inlägg

steifan skrev:

pompe90 skrev:
Om man köper en bil från asien(sydkorea för att vara exakt) så får man ha i åtanke att rostskydd inte är anpassat alls för sveriges klimat hur mycket man än tror på försäljarnas snack om moderna lacker, rostskydd och "garanti" som typ endast täcker rost går inifrån ut.

Kan flika in att Kia bygger bilar för europeiska marknaden i Slovakien och Hyundai i Tjeckien så tekniskt sett är de bilarna från östra Europa wink

Det gör inte bilarna bättre för det, skiljer det något mellan modellerna i rostskydd, lack osv ? nä tror knappast det. "Allt" kommer från sydkorea för att sedan tillverkas i europa till europamarknaden.


Förstår att du vill inflika med att du kan vart fabrikerna finns men det hör inte hit. Samma skit!

schnauz skrev:
Många som svarar verkar inte ens ha kollat på bilderna, men som vissa säger så är det där helt normalt. Hjulspindlar och liknande är oftast obehandlade och då rostar det oavsett om det står Kia, Volvo, Mercedes eller BMW på bakluckan.

no shit...
Dock var ts ganska orolig över pytte problemet. Därav svarar man med att ts kan då lämna in bilen på firma för att fixa ett bättre underredsskydd.

Min har inte börjat rosta ännu men det är ju franskt big_smile plast och lack överallt cool

Senast redigerat av pompe90 (18 maj 2014)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
Muttley
18 maj 2014 ·

pompe90 skrev:

steifan skrev:

pompe90 skrev:
Om man köper en bil från asien(sydkorea för att vara exakt) så får man ha i åtanke att rostskydd inte är anpassat alls för sveriges klimat hur mycket man än tror på försäljarnas snack om moderna lacker, rostskydd och "garanti" som typ endast täcker rost går inifrån ut.

Kan flika in att Kia bygger bilar för europeiska marknaden i Slovakien och Hyundai i Tjeckien så tekniskt sett är de bilarna från östra Europa wink

Det gör inte bilarna bättre för det, skiljer det något mellan modellerna i rostskydd, lack osv ? nä tror knappast det. "Allt" kommer från sydkorea för att sedan tillverkas i europa till europamarknaden.


Förstår att du vill inflika med att du kan vart fabrikerna finns men det hör inte hit. Samma skit!

Men Kia är oftast bättre skit sett till priset om vi tar tex vw.  Då får man räkna med att när garantierna tagit slut (innan dess) så är allt skrot.
För herrejösses vad värdelöst rostskydd de är på deras bilar.


Men helst ska man rostskydda nybil omgående och även ge den lackförsegling så har man bil i många år smile

JUSTer
18 maj 2014 · 451 Inlägg

Fullt normalt

pompe90
18 maj 2014 · 408 Inlägg

tkd_rille skrev:

pompe90 skrev:

steifan skrev:

Kan flika in att Kia bygger bilar för europeiska marknaden i Slovakien och Hyundai i Tjeckien så tekniskt sett är de bilarna från östra Europa wink

Det gör inte bilarna bättre för det, skiljer det något mellan modellerna i rostskydd, lack osv ? nä tror knappast det. "Allt" kommer från sydkorea för att sedan tillverkas i europa till europamarknaden.


Förstår att du vill inflika med att du kan vart fabrikerna finns men det hör inte hit. Samma skit!

Men Kia är oftast bättre skit sett till priset om vi tar tex vw.  Då får man räkna med att när garantierna tagit slut (innan dess) så är allt skrot.
För herrejösses vad värdelöst rostskydd de är på deras bilar.


Men helst ska man rostskydda nybil omgående och även ge den lackförsegling så har man bil i många år smile

Håller med fullständigt smile

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
Sampyla
18 maj 2014 · 75 Inlägg

Kvantitet före kvalitet.. finns inget som håller mer än 5 år idag..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang