Elfel VW Polo 96'a

marko_s
18 maj 2014 · 102 Inlägg

Hej.
Har lite småfel i min polo årmodell 96.

1 -säkringen till elhissar går spontant, ibland flera gånger om dagen och ibland håller den längre, värt att nämna är att elhissen på passagerarsidan är trasig, man hör motorn jobba men rutan rör sig inte.
Trodde att det hade med passagerarrutan att göra men det verkar inte påverka, trodde även att säkringen gick i samband med att jag öppnade dörren med bilen igång (ev. kortslutning/kabelbrott till och från i dörren) men det verkar inte vara det heller. Så var ska jag felsöka?

2 -trippmätare och klocka i instrumentpanelen tappar minnet över natten, några tips? har googlat och sökt..


Några andra generalfel man kan råka ut för med dessa bilar?
Alla VW entusiaster / gurus svara gärna smile

Bilen är alltså en VW polo color concept 96'a, köpte den ruggigt billigt och den verkar funka snällt förutom dessa småfel..

vägra 6*9'or
Volvo V50 T5 "Autotech st2" (2004)
BMW 335D "M-sport Touring" (2007)
marko_s
21 maj 2014 · 102 Inlägg

100+ som har läst 2500+ som åker vw och ingen har något råd alls? tråkigt sad

vägra 6*9'or
Volvo V50 T5 "Autotech st2" (2004)
Opel Omega 2,5 v6 sport "Irmscher" (2000)
BMW 335D "M-sport Touring" (2007)
SimonT Egen
21 maj 2014 · 277 Inlägg

Skulle tippa på styrenhet/komfortmodul, mer kan ja inte säga

marko_s
21 maj 2014 · 102 Inlägg

har märkt att säkringen till elhissarna går lättare ju lägre spänning jag har i batteriet

vägra 6*9'or
marcus80 Sir
22 maj 2014 · 935 Inlägg

Hur mår ditt batteri? Låter som det är knas med det.

Är rätt lätt att räkna ut att säkringen skjuter när spänningen i batteriet sjunker. P=u*i vilket betyder att om motorn drar 55w (P) och du har 12 volt (u)  så delar du p med u. 55/12 =4,58 ampere (i) så om du bara har 10,5 volt i batteriet så blir det 55/10,5 = 5,2 ampere. Nu drar motorn nog mer än 55 watt men är bara ett räkna exempel. Sjunker den ena stiger den andra.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
marko_s
22 maj 2014 · 102 Inlägg

marcus80 skrev:
Hur mår ditt batteri? Låter som det är knas med det.

Är rätt lätt att räkna ut att säkringen skjuter när spänningen i batteriet sjunker. P=u*i vilket betyder att om motorn drar 55w (P) och du har 12 volt (u)  så delar du p med u. 55/12 =4,58 ampere (i) så om du bara har 10,5 volt i batteriet så blir det 55/10,5 = 5,2 ampere. Nu drar motorn nog mer än 55 watt men är bara ett räkna exempel. Sjunker den ena stiger den andra.

kan hända att batteriet inte är det bästa, säkringen går alltså när jag vrider nycken till radioläget, jag rör inte knapparna till elhissen över huvud taget, säkringen går ändå.
Det hände oftare (eller garanterat) om jag har stått med bilen med radio på en stund och spänningen i batteriet sjunker, detta är lustigt, varför just den säkringen? jag har aldrig varit med om liknande på någon bil innan.

vägra 6*9'or
marcus80 Sir
22 maj 2014 · 935 Inlägg

Då låter det som det är kortslutning någonstans om det händer. Eller så har någon kopplat en förbrukare till den säkringen som inte hör till Fönsterhissar nu.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
marko_s
22 maj 2014 · 102 Inlägg

marcus80 skrev:
Då låter det som det är kortslutning någonstans om det händer. Eller så har någon kopplat en förbrukare till den säkringen som inte hör till Fönsterhissar nu.

ja absolut jag är inne på samma spår, MEN... konstigt att det endast händer när spänningen i batteriet är låg, och inte när det är "full" laddat.

vägra 6*9'or
marcus80 Sir
22 maj 2014 · 935 Inlägg

Jo men det har att göra lite med det jag skrev. Sjunker spänningen i batteriet så stiger strömmen. Förbrukar en drar ju alltid lika mycket oavsett om du har 12 eller 10. Bara det som händer är att strömmen stiger och säkringen går.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
marko_s
22 maj 2014 · 102 Inlägg

marcus80 skrev:
Jo men det har att göra lite med det jag skrev. Sjunker spänningen i batteriet så stiger strömmen. Förbrukar en drar ju alltid lika mycket oavsett om du har 12 eller 10. Bara det som händer är att strömmen stiger och säkringen går.

Ja.
Men rimligtvis ska förbrukaren inte ligga och dra alls om inte knappen är påverkad?

aaah.. du menar den eventuella förbrukaren som kan var tjuvad från samma säkring.. får kolla detta.

åtekommer

vägra 6*9'or
marcus80 Sir
22 maj 2014 · 935 Inlägg

Precis. Ska inte dra någon ström om den inte är igång.

Det är nog så att dom tagit något från samma säkring eftersom den går.

Lycka till.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
lighter22
22 maj 2014 · 436 Inlägg

har du kollat vad för säkring som SKA sitta där och använder du samma storlek på dem nya säkringarna??
testa att öka till nästa steg på säkring och se om felet fortsätter uppstå om det gör det så är det kortis om det håller så är det antagligen så som marcus80 sager du har en tjuv inkopplad.

PS om du gör som jag föreslår så hall koll på grejerna och känn på kablarna så att det inte blir massa värme så du råkar ut för någon kabelbrand.

marko_s
22 maj 2014 · 102 Inlägg

har gått upp till 20A, ska vara 15A, 20 blev lite trögare men ändå hyfsat säkert, ska bara utesluta ev kortslutning.

dörrkontakterna är inte så lätta att felsöka, jo mätning iofs, ska se över dessa, skulle vara passagerardörrens härva som har nåt fel, förardörrens har jag försökt provocera fram kortis i (bulldozermetoden) så den verkar ok.

vägra 6*9'or
cartech
26 maj 2014 · 21 Inlägg

@marcus80: En elmotor drar inte samma effekt hela tiden så det går inte att räkna så. Det varierar beroende på motståndet den utsätts för.  En trög ruta drar mer ampere än en som går lätt.

I det här fallet låter det som om du har en kortslutning. Att sätta i en högre A säkring är ingen lösning utan kan skapa mer problem.

marko_s
27 maj 2014 · 102 Inlägg

cartech skrev:
@marcus80: En elmotor drar inte samma effekt hela tiden så det går inte att räkna så. Det varierar beroende på motståndet den utsätts för.  En trög ruta drar mer ampere än en som går lätt.

I det här fallet låter det som om du har en kortslutning. Att sätta i en högre A säkring är ingen lösning utan kan skapa mer problem.

börjar misstänka kablaget till bakre torkaren

vägra 6*9'or
marko_s
27 maj 2014 · 102 Inlägg

Nu ska vi se om jag har ringat in problemet.

det var alltså säkring nr4 som gick allt som oftast, varken i instruktionsbok eller locket till centralen står det att nr4 skall vara till elhissar..

man har alltså dragit om där av någon anledning, upptäckte att bakre torkaren som ligger på säkring 4 inte fungera, och på något vänster när bakluckan är öppen så går säkringen, kopplade ur torkarmotorn och sedan dess har säkringen inte gått.

Elhissarna ska tydligen ha någon form av automatsäkring, som återställer sig självt.

vägra 6*9'or
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang