Bästa bilen för Autobahn???

Evildan
19 maj 2014 ·

Micoway skrev:
Hur fungerar en Volkswagen Passat på långkörning?
Dessa bilar brukar köras jättefort på svenska vägar!

Eller skall man försöka med Audi A4 istället?
Har hört att A4 har dålig framvagn som är
svår att reparera?

Passaten körs nog ofta fort för att föraren vill komma fram och slippa ut ur eländet så fort som möjligt. wink
Passat är lite högvarvig i motorvägsfart med de motorer jag anser är de driftsäkrare valen.
Dom brukar knota på relativt snällt, se upp med oilsludge på 1.8t, jag rekommenderar då de tråkiga 1.8 125hk (3450rpm/120km/h.) eller 1.6 100hk (3600rpm/120km/h.) just eftersom dom inte har en turbo och det som inte finns kan heller inte krångla.
A4 är inte någon rolig bil för tre stycken i baksätet en längre sträcka.

Framvagnen är densamma på Passat/A4 och är inte svår att reparera, men den har många länkarmar med kulleder som gärna klappar takten till stereon.
När dessa byts byter en klok mekaniker samtliga för snart är någon ny led på gång att glappa.

N_W V8 de bästa som finns!
19 maj 2014 · 1 092 Inlägg

Klart du ska ha V12a på autobahn, Bmw 750, vad kan gå fel cool


http://www.blocket.se/kalmar/Bmw_750_53 … =4&w=3

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 maj 2014 · 14 041 Inlägg

Micoway skrev:
Min dotter skall köra bil till södra Tyskland i sommar. Men vilken  bilmodell från 1997-2000 skall vi välja? Den bör ju vara snabb och rymlig för 5 samt tillverkad i Tyskland. Vad tror du är bästa bilen för snabb och komfortabel färd på Autobahn i 130 knyck??

Varför BÖR/SKALL den vara tillverkad i Tyskland. Är det bara för att du tror att det inte finns reservdelar till några andra bilar eller vad är skälet?

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (19 maj 2014)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
TS_quattro fyrkrafsare
19 maj 2014 · 1 443 Inlägg

A4 är ingen bil för 5 personer, baksätet är lite väl litet, barn åker bra bak men en vuxen särskilt om man är långbent upplever snart a4:ans baksäte som tortyr. 1,6 liters maskinen är inte anpassad till autobahn och fullt lass, högvarvig och skrämmande effektlös. För att citera svågern VAG-mek sedan mer än 10 år: sätta den motorn i en bil av den typen och storleken borde vara förbjudet i lag...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
dawwe ...has left the building...
19 maj 2014 · 4 474 Inlägg

Micoway skrev:
Min dotter skall köra bil till södra Tyskland i sommar. Men vilken  bilmodell från 1997-2000 skall vi välja? Den bör ju vara snabb och rymlig för 5 samt tillverkad i Tyskland. Vad tror du är bästa bilen för snabb och komfortabel färd på Autobahn i 130 knyck??

130 knyck i alla evighet klarar alla bilar av från mitten av 90-talet o framåt, även de med 1-liters maskiner på typ 60 kusar. Min Passat -96 är stor, rymlig o relativt snål. Att hålla 140 km/h "forever" är inga problem, går att köra betydligt fortare än så, MEN då drar förbrukningen iväg rätt bra...Toppar strax över 190 enligt GPS, men det går seeeegt efter 180. Mitt råd är en Passat kombi från 1997 och framåt, helst 1.8-liters UTAN turbo. Billig är den oxåsmile

Edit: En BMW E39 523i är betydligt snabbare och snålare faktiskt! Går att köra i 160-170 under litern, så länge du vill...

Senast redigerat av dawwe (19 maj 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Micoway
23 maj 2014 · 296 Inlägg

Tack för alla tips. De flesta tror på BMW men hur skall man undvika en dålig motor?
Topp och kamkedja verkar dåliga på BMW motorerna. Hur undviker man att bli lurad?

http://www.youtube.com/watch?v=cytCv3NwOU0

Evildan
23 maj 2014 ·

Micoway skrev:
Tack för alla tips. De flesta tror på BMW men hur skall man undvika en dålig motor?
Topp och kamkedja verkar dåliga på BMW motorerna. Hur undviker man att bli lurad?

http://www.youtube.com/watch?v=cytCv3NwOU0

Oavsett vad någon i en köptråd ställer upp för krav på bilen så blir svaret oftast rungande...BMW.
Även fast som du själv skriver, topp och kamkedjor är återkommande problem. roll
Ska det åkas så långt på semester vill man förmodligen ha en driftsäker bil.

En 5-serie är ungefär lika rymlig bak som en AUDI 80 (vilket jag tror att du kan provlasta 3 personer i bak.) alltså smalare och trängre än baksätet du har i din Mercedes-Benz samt mer skålat.
Är det utrymmet tillräckligt?

Hur man undviker en dålig BMW motor i en bil för maximala 20000kr?
Enkelt, köp ett annat märke då många av dessa BMW i den prisklassen redan har körts som på Autobahn fast hemma på Torshällavägen med ett varv i rondellen efteråt på fullt ställ.
Tänker du ändå promt köpa en BMW:
titta på oljan,
lyssna efter oljud från kamdrivning och annat,
lukta i expansionskärlet efter avgaser och olja,
prova att stänga av antispinn (ofta problem med det på äldre BMW) och försök att koppla på det igen några gånger, kör i jämn fart och släpp gasen för att säkerställa att bakvagnen sitter fast, prova även kopplingen samt samtliga elektriska funktioner.

dawwe ...has left the building...
23 maj 2014 · 4 474 Inlägg

Micoway skrev:
Tack för alla tips. De flesta tror på BMW men hur skall man undvika en dålig motor?
Topp och kamkedja verkar dåliga på BMW motorerna. Hur undviker man att bli lurad?

http://www.youtube.com/watch?v=cytCv3NwOU0

Inte sant. Att toppen är kass på en M52 (som den 6-cylindriga heter i E39) är mycket mycket ovanligt, samma gäller kedjan. Men visst har det hänt att kedjor gått av eller att toppar rasar, med det händer ALLA märken.
M52, tillsammans med M50, är kanske den allra skottsäkraste motor BMW byggt, hittills. Min bror har en 37000 milad 523ia E39 köpt för 10000 för ett drygt år sedan, han var nere i Europa med den förra sommaren, de marschade 180 på tomma polska motorvägar i högsommarvärme utan minsta bekymmer. Skrönan om dåliga toppar på BMW kommer från 80-talet, M20 hade en lite känslig topp, men inte värre än andra raka sexor från den tiden. Som sagt M52 är så gott som skottsäker. För 20000 hittar du en fin E39!

Evildan: Många av BMW' så kallade "problem" är mer "Forumproblem" än reella problem....Alla har ju hört talas om Vanos som rasar, men det är ytterst ovanligt. Sen att de med stigande mil börjar väsnas mer med bibehållen funktion är en annan sak, men de rasar inte...

En normalskött E39 är bland det driftsäkraste man kan köpa, för småpengar!

Senast redigerat av dawwe (23 maj 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
23 maj 2014 · 4 474 Inlägg

Lite utökat svar gällande kassa BMW toppar...

BMW 535i M30 med en topp som är känd för att vara "kass". 40000 mil med oöppnad topp, sen tog rosten bilen...
BMW 328i Touring M52, 40000 mil sen såldes den pga nedslag på spricka i framrutan + lysande ABS-lampa. Köparen sparade motor + vlåda o skrotade resten...

Ingen av dessa två bilar var "pedantskötta", o båda fick visa vad de gick för, varje dag, speciellt 328:an...Den gamla schletna kombin hängde av mängder med "fräcka" Volvo Turbo bilar, bland annat en S60T med ca 200 kusar, men även en 330iA E46, men först efter 160-170, minen på den föraren var rätt obetalbar när den gamla 328:an segade ifrån sakta men säkert:)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Evildan
23 maj 2014 ·

dawwe skrev:

Micoway skrev:
Tack för alla tips. De flesta tror på BMW men hur skall man undvika en dålig motor?
Topp och kamkedja verkar dåliga på BMW motorerna. Hur undviker man att bli lurad?

http://www.youtube.com/watch?v=cytCv3NwOU0

Inte sant. Att toppen är kass på en M52 (som den 6-cylindriga heter i E39) är mycket mycket ovanligt, samma gäller kedjan. Men visst har det hänt att kedjor gått av eller att toppar rasar, med det händer ALLA märken.
M52, tillsammans med M50, är kanske den allra skottsäkraste motor BMW byggt, hittills. Min bror har en 37000 milad 523ia E39 köpt för 10000 för ett drygt år sedan, han var nere i Europa med den förra sommaren, de marschade 180 på tomma polska motorvägar i högsommarvärme utan minsta bekymmer. Skrönan om dåliga toppar på BMW kommer från 80-talet, M20 hade en lite känslig topp, men inte värre än andra raka sexor från den tiden. Som sagt M52 är så gott som skottsäker. För 20000 hittar du en fin E39!

Evildan: Många av BMW' så kallade "problem" är mer "Forumproblem" än reella problem....Alla har ju hört talas om Vanos som rasar, men det är ytterst ovanligt. Sen att de med stigande mil börjar väsnas mer med bibehållen funktion är en annan sak, men de rasar inte...

En normalskött E39 är bland det driftsäkraste man kan köpa, för småpengar!

Vi har väldigt olika erfarenheter av märket.

E39 hade flera återkommande problem med M52 motorerna men det kan den nyfikne själv googla efter.


Givetvis går alla bilar sönder förr eller senare, enligt mina erfarenheter gör BMWs motorer som rullat en bit detta förr i denna prisklass detta handlar om då bilarna sällan fått detta normala underhåll utan istället ofta framförts på det vis jag ovan beskrev, av någon som inte kan/vill betala för det underhåll som en gammal/äldre bil med lite högre underhållskrav än en "enklare" bil behöver.
Det är inte lätt att hitta det där fullservade gubb/tant/moget körda exemplaret för maximala 20000kr.

Senast redigerat av Evildan (23 maj 2014)

dawwe ...has left the building...
23 maj 2014 · 4 474 Inlägg

Evil: Vilka återkommande problem tänker du på, inte ägar/skötsel relaterade tack. 328:an kördes från 28000 till 40000 mil med inget annat än oljebyten i tid, eller jo kylaren fick ett stenskott o dessutom var en kamgivare på G vid inköp...Sen om bilen verkligen hade gått 28000 mil vid inköp är en annan fråga... Byt olja+filter i tid så håller M52 minst i 50000 mil utan bekymmer. Vattenpumpsproblematiken med lossnade plastskovlar är inget unikt för M52, samma konstruktion på en mängd olika bilar, med liknande låga fail-rate, men det är klart man förväntar sig mer av en BMW än av en VW eller Ådi...Dessutom lär vattenpumpen vara bytt på de flesta M52, om inte så är det en smal affär, även på verkstad.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Evildan
23 maj 2014 ·

dawwe skrev:
Evil: Vilka återkommande problem tänker du på, inte ägar/skötsel relaterade tack. 328:an kördes från 28000 till 40000 mil med inget annat än oljebyten i tid, eller jo kylaren fick ett stenskott o dessutom var en kamgivare på G vid inköp...Sen om bilen verkligen hade gått 28000 mil vid inköp är en annan fråga... Byt olja+filter i tid så håller M52 minst i 50000 mil utan bekymmer. Vattenpumpsproblematiken med lossnade plastskovlar är inget unikt för M52, samma konstruktion på en mängd olika bilar, med liknande låga fail-rate, men det är klart man förväntar sig mer av en BMW än av en VW eller Ådi...Dessutom lär vattenpumpen vara bytt på de flesta M52, om inte så är det en smal affär, även på verkstad.

Alla bilmärken har olika bilar som skötts/brukats olika, jag har en gammal kollega vars föräldrar körde sin FIAT UNO närapå 40000 mil utan problem, fast det är inte vanligt att dom heller rullat så långt.
De flesta fel beror väl på skötsel/ägaren, hade ingen brukat bilen hade den inte gått sönder.

Det är just där problemet som jag beskrev innan till stor del ligger, hos många utav ägarna hos en "premiumbil" i denna prisklass då bilen skick är beroende just av dennas skötsel/underhåll.
Exempel:
Pelle säljer sin fräna av sin morfar ärvda numera fjäderkapade Volvo 740 som han försökt plåga skiten ur två vintrar då han bodde hemma hos mor och far som student, och köper nu en "glassig" BMW 528 E39 när han fått första arbetet med halvtaskig lön.
Pelle inser efter en liten tid att det är inte så billigt att bo utanför villakällaren och börjar få dåligt med pengar över, han behandlar/vårdar sin kära BMW som om den vore den tidigare bilen han fick av sin välmenande morfar med billig/undermålig kvalité på oljan då han inte har råd att ge bilen det underhåll den behöver för att bibehålla sin påstådda skottsäkerhet.
(skottsäkerhet gällande motorer liknar jag mera vid en B18/B20, 4A-FE, OM 601 även om den sistnämnda behöver annat än spillolja för att fungera.)

Det är inte sällan sådana bilar av det märket och årgång som finns på marknaden för cirka 20000kr.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 maj 2014 · 17 466 Inlägg

Inte BMW-frälst alls.

MEN! Vi har i familjen en 523ia E39 som rullat 33000 mil. Körde den idag från verkstad pga byte av fjäderben. Den är "kärringkörd" (Japp, morsan) och har en gång gått torr & kokat pga brustet termostathus. Den är fullservad och vi är inne på servicebok nummer 2 nu... ACC pumpar ut arktisk kyla (Det är 27 grader här) och bilfan går som den vore ny och automaten växlar som en dröm. Dessutom 5-växlad. Den kostar ca 1000-1500 per år i reparationer. Bra, billig och relativt snål slit-å-slängbil.

En frisk sådan så varför inte? Det gäller ju som påpekats att hitta den kärringkörda och fullservade bilen. Men de finns ju bevisligen!

Men visst är det en trång bil!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
oli
23 maj 2014 · 1 Inlägg

Passat V6 syncro? De är ju en audi motor. Vet inte om man åker så skönt i baksätet men de är väl likvärdigt a4 tror jag.

SportPilot Ubåtsingenjör
23 maj 2014 · 7 228 Inlägg

Jag hade utan tvekan valt en audi a8 ... går billigt i autobahn fart med bra komfort

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
23 maj 2014 ·

Hybridsmurfen skrev:
Inte BMW-frälst alls.

MEN! Vi har i familjen en 523ia E39 som rullat 33000 mil. Körde den idag från verkstad pga byte av fjäderben. Den är "kärringkörd" (Japp, morsan) och har en gång gått torr & kokat pga brustet termostathus. Den är fullservad och vi är inne på servicebok nummer 2 nu... ACC pumpar ut arktisk kyla (Det är 27 grader här) och bilfan går som den vore ny och automaten växlar som en dröm. Dessutom 5-växlad. Den kostar ca 1000-1500 per år i reparationer. Bra, billig och relativt snål slit-å-slängbil.

En frisk sådan så varför inte? Det gäller ju som påpekats att hitta den kärringkörda och fullservade bilen. Men de finns ju bevisligen!

Men visst är det en trång bil!

Absolut, dom exemplaren finns, det är att hitta dom som kan vara problemet, alla har inte det hjälpande kontaktnätet som exempelvis två f.d. bilhandlare har. wink

Min tidigare då 10år gamla snikutrustade 523i -98 som ligger bland mina gamla bilar
http://www.garaget.org/?car=182998
fungerade faktiskt prima den med över den vintern -08/-09 jag hade den, förutom att bromssköldarna fram trillade av och en knapp till klima var spräckt.
Den var fullservad i 16000mil av auktoriserad BMW verkstad sedan ny, en äldre ägare samt snällt brukad.

SportPilot Ubåtsingenjör
23 maj 2014 · 7 228 Inlägg

fassans förra 525tds hade rullat 52 000 mil när han sålde den, 20 000 utav de körde han själv.
Enda problemet med den var en brusten luftbälg samt en sprucken oljesump... den sprack för att han körde på en sten.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
23 maj 2014 ·

http://www.blocket.se/uppsala/Fin_BMW_5 … 12&w=2

Ser vettig ut.

(min protest kvarstår dock angående att välja BMW.) wink

OpelP1
23 maj 2014 · 1 412 Inlägg

Men herr Evildan, du länkar ju till en BMW.
Nu blir jag besviken på dig, har du verkligen tagit dina piller idag?

Evildan
23 maj 2014 ·

OpelP1 skrev:
Men herr Evildan, du länkar ju till en BMW.
Nu blir jag besviken på dig, har du verkligen tagit dina piller idag?

Försöker minimera skadorna genom att hitta ett så bra exemplar som möjligt.

HTFU-piller är slut.
Ska genast beställa nya.

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-ed128580cbf3db7ce8ec133d8c0c3a16.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang