Kokat batteri..

patrik531
21 maj 2014 · 334 Inlägg

Skulle ta ut batteriet från bilen o sätta det på ladning. då upptäckte jag att det kom ut vatten från sidan på locket så då undrar jag går det att rädda ? eller är det bara skrot?

Senast redigerat av patrik531 (22 maj 2014)

Rösta gärna på mina bilar Mvh
Saab 9-5 Aero "Svensken" (2002)
Saab 9-5 (2007)
Henkix
21 maj 2014 · 6 737 Inlägg

skruva väck pluggarna där man fyller vatten o kolla så nivån är ok. är dom inte så fyll på. är det ok så prova att ladda det o se vad som händer wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 maj 2014 · 14 007 Inlägg

patrik531 skrev:
hejsan såg idag när jag skulle sätta BATTERIET på ladning o när ja skulle plocka ut det ur BATTERIET så rann de batterivatten sidan om batteriet vet ej om den tätar dåligt eller om de läkt ur från locket där man fyller på batterivatten.... går de o laga eller e de skrot ? är fattig så ha ej råd o köpa nytt

Du har TVÅ bilar och har inte råd att köpa ETT batteri. Sälj ena bilen så får du pengar till ETT batteri.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mack Forum- och sitemoderator
21 maj 2014 · 26 111 Inlägg

patrik531 skrev:
hejsan såg idag när jag skulle sätta batteriet på ladning o när ja skulle plocka ut det ur batteriet så rann de batterivatten sidan om batteriet vet ej om den tätar dåligt eller om de läkt ur från locket där man fyller på batterivatten.... går de o laga eller e de skrot ? är fattig så ha ej råd o köpa nytt

Skulle du plocka ur batteriet ur batteriet?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
JohanWi
21 maj 2014 · 20 Inlägg

Låt killen ha hur många bilar han vill. Du sitter och kommenterar offtopic i trådar varje dag, skärp till dig nu.

Vettemannen skrev:

patrik531 skrev:
hejsan såg idag när jag skulle sätta BATTERIET på ladning o när ja skulle plocka ut det ur BATTERIET så rann de batterivatten sidan om batteriet vet ej om den tätar dåligt eller om de läkt ur från locket där man fyller på batterivatten.... går de o laga eller e de skrot ? är fattig så ha ej råd o köpa nytt

Du har TVÅ bilar och har inte råd att köpa ETT batteri. Sälj ena bilen så får du pengar till ETT batteri.

/Benny

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 maj 2014 · 14 007 Inlägg

JohanWi skrev:
Låt killen ha hur många bilar han vill. Du sitter och kommenterar offtopic i trådar varje dag, skärp till dig nu.

Vettemannen skrev:

patrik531 skrev:
hejsan såg idag när jag skulle sätta BATTERIET på ladning o när ja skulle plocka ut det ur BATTERIET så rann de batterivatten sidan om batteriet vet ej om den tätar dåligt eller om de läkt ur från locket där man fyller på batterivatten.... går de o laga eller e de skrot ? är fattig så ha ej råd o köpa nytt

Du har TVÅ bilar och har inte råd att köpa ETT batteri. Sälj ena bilen så får du pengar till ETT batteri.

/Benny

Jag tycker det klingar illa när man har en BMW och en Mercedes och inte ens har råd att skaffa ett batteri. Hade jag varit han så hade jag i alla fall inte skrivit att jag har inte råd.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
SimonT Egen
21 maj 2014 · 277 Inlägg

Fast varken bmw eller merc som är så "gamla" är så jävla dyra...

JohanWi
21 maj 2014 · 20 Inlägg

Nej precis!

-matte En Medlem
21 maj 2014 · 405 Inlägg

Alltså har du tappat vatten ur batteriet genom att det har runnit ut så har du även förlorat lite svavelsyra. Fyller du nu upp batteriet igen så kommer koncentrationen bli lägre än vad den var innan så batteriet kommer att tappa kapacitet och effekt.

Så ja du kan fylla upp det igenom beroende på hur mycket vätska du tappade, men tyvärr så kommer du inte få tillbaka samma kapacitet som innan om du inte själv fyller i koncentrerad svavelsyra vilket jag kan säga att du ändå inte kommer att kunna göra.

Intressanta kommentarer, men det är ju faktiskt så att e39 är en väldigt gammal bil, inte "ny" på något sätt.

Senast redigerat av -matte (21 maj 2014)

patrik531
21 maj 2014 · 334 Inlägg

Vettemannen skrev:

patrik531 skrev:
hejsan såg idag när jag skulle sätta BATTERIET på ladning o när ja skulle plocka ut det ur BATTERIET så rann de batterivatten sidan om batteriet vet ej om den tätar dåligt eller om de läkt ur från locket där man fyller på batterivatten.... går de o laga eller e de skrot ? är fattig så ha ej råd o köpa nytt

Du har TVÅ bilar och har inte råd att köpa ETT batteri. Sälj ena bilen så får du pengar till ETT batteri.

/Benny

får lön på måndag men bilen behövs....

Rösta gärna på mina bilar Mvh
Saab 9-5 Aero "Svensken" (2002)
Saab 9-5 (2007)
patrik531
22 maj 2014 · 334 Inlägg

Så bara för man har 2 bilar måste man ha gött om Cash prioritera mat på bordet åt mina barn innan ja köper nytt batteri dra fråga ja om detta gick o laga.. det rann batteri vatten från skyfallet där man fyller på batteriet när jag stängde av bilen. Har fyllt på med batterier i den med för några där sen när den börja krångla.

Rösta gärna på mina bilar Mvh
Saab 9-5 Aero "Svensken" (2002)
Saab 9-5 (2007)
Mack Forum- och sitemoderator
22 maj 2014 · 26 111 Inlägg

patrik531 skrev:
Så bara för man har 2 bilar måste man ha gött om Cash prioritera mat på bordet åt mina barn innan ja köper nytt batteri dra fråga ja om detta gick o laga.. det rann batteri vatten från skyfallet där man fyller på batteriet när jag stängde av bilen. Har fyllt på med batterier i den med för några där sen när den börja krångla.

Jag fattar ärligt talat inte vad du skriver.
Använder du möjligen autocorrekt i nån otroligt korkad mobiltelefon..?

Var oerhört vänlig och LÄS det du har skrivit, innan du lägger upp det.

Edit: lade till lite vänlighet i mitt inlägg.

Senast redigerat av Mack (22 maj 2014)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Evildan
22 maj 2014 ·

Då det saknas medel för att köpa ett nytt batteri så får du prova att fylla på med destillerat vatten.

Läs vad -mattee skrev en bit ovan också.

Med en del tur fungerar ditt batteri ett tag nu när det är varmt ute, gör ett belastningsprov på det efter du fyllt på vatten och låtit det laddas upp lite, är du tursam har du tillräckligt med effekt i det.
Annars köp ett nytt innan vintern.

patrik531
22 maj 2014 · 334 Inlägg

Mack skrev:

patrik531 skrev:
Så bara för man har 2 bilar måste man ha gött om Cash prioritera mat på bordet åt mina barn innan ja köper nytt batteri dra fråga ja om detta gick o laga.. det rann batteri vatten från skyfallet där man fyller på batteriet när jag stängde av bilen. Har fyllt på med batterier i den med för några där sen när den börja krångla.

Jag fattar ärligt talat inte vad du skriver.
Använder du möjligen autocorrekt i nån otroligt korkad mobiltelefon..?

Var oerhört vänlig och LÄS det du har skrivit, innan du lägger upp det.

Edit: lade till lite vänlighet i mitt inlägg.

haha satt på surfplattan tongue skall skriva om de nu..


Skulle ta ut batteriet från bilen o sätta det på ladning. då upptäckte jag att det kom ut vatten från sidan på locket så då undrar jag går det att rädda ? eller är det bara skrot?

hoppas ni fattar lite bättre nu haha big_smile

Rösta gärna på mina bilar Mvh
Saab 9-5 (2007)
Saab 9-5 Aero "Svensken" (2002)
patrik531
22 maj 2014 · 334 Inlägg

Evildan skrev:
Då det saknas medel för att köpa ett nytt batteri så får du prova att fylla på med destillerat vatten.

Läs vad -mattee skrev en bit ovan också.

Med en del tur fungerar ditt batteri ett tag nu när det är varmt ute, gör ett belastningsprov på det efter du fyllt på vatten och låtit det laddas upp lite, är du tursam har du tillräckligt med effekt i det.
Annars köp ett nytt innan vintern.

exakt det jag gjorde för någon dag sen då ja kollade batteriet då fyllde jag på destilerat vatten. Och igår upptäkte jag att de runnit ut från sidan.

Rösta gärna på mina bilar Mvh
Saab 9-5 (2007)
Saab 9-5 Aero "Svensken" (2002)
lighter22
22 maj 2014 · 436 Inlägg

kort och got:
testa om det går att rädda går det kör på det tills du får loss pengar till ett nytt batteri (vänta inte längre än absolut nödvändigt) funkar det inte så taskigt läge (vänligt menat tongue )

patrik531
22 maj 2014 · 334 Inlägg

yes skall åka o hämta en batteri laddare o testa o se hur de blir annars får jag dra fram cyklen o skaffa motion hehe smile

Rösta gärna på mina bilar Mvh
Saab 9-5 Aero "Svensken" (2002)
Saab 9-5 (2007)
zzr94092
22 maj 2014 · 4 378 Inlägg

hur mycket vatten hade du i batt, när du satte det på laddning?

patrik531
22 maj 2014 · 334 Inlägg

mittemelan full o den dära plupen sticker ut på plastbiten antar de som e minst

Rösta gärna på mina bilar Mvh
Saab 9-5 (2007)
Saab 9-5 Aero "Svensken" (2002)
Drönirettab
22 maj 2014 · 21 761 Inlägg

Om det rinner ut vätska från sidan på batteriet, inte uppifrån korkarna alltså, så är batterihöljet trasigt och jag rekommenderar nytt batteri. smile

Om ett batteri har tappat märkbart med vätska så rekommenderas det att fylla med destillerat vatten och göra en fullständig uppladdning, att fylla upp med syra gör att det riskerar att bli för koncentrerat (med undantag om man vet vad man gör) och för hög syrakoncentration är inte bra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang