Volvo 740 T5 går oroligt

Nyman_
29 maj 2014 · 602 Inlägg

Hej.
Fick igång min 740 som jag byggt T5a i för ett tag sedan, startade direkt och gick kanon rent!

Inte redo för att provköras ännu men jag tänkte att den skulle få bli lite varm, så 4e gången jag hade den igång så lät jag den stå på tomgång i 10min, sen gasade jag lite, inte så att den fick något klokt tryck men ändå så att den varvade lite, efter några gånger så dog den när jag släppte på gasen, efter de så går den väldigt orent, kanske rent av bara på fyra cylindrar.

Den startar ännu som vanligt men går taskigt så inredningen vibrerar och man hör i motorn att något är galet.

Har kollat så kammarna och veven står rätt (hur nu remmen skulle kunnat hoppa)
Letat efter läckage men hittar inget, nästan de jag är mest inne på att de skulle kunna vara.

Felkoderna jag har är, laddtrycksstyrning och EVAP, dom är inte inkopplade, men hade de varit pga dom så hade den väl inte gått klokt från början?
Hade en till "fläkt halvfart" men den är inte inkopplad heller så.

De jag är inne på nu är att köpa nya stift, dom såg okej ut men är gamla, hjälper inte de får jag kompmäta, förhoppningsvis visar de inget fel och då får man börja härva i något annat?

De jobbiga är ju, ingen felkod alltså något mekaniskt, den gick bra innan så det är ju något som blivigt knäppt när motorn fått jobba lite.

Sånt här är ju alltid svårt men någon som har något förslag, tips?

Motorn är så gott som, original, kör med separata tändspolar.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
Nyman_
3 juli 2014 · 602 Inlägg

Tja, inte hänt mycket med bygget tills nu haft mycket annat och tappat suget.
Men idag var jag ute, går som sagt orent efter några uppstarter efter att ha gått bra innan dock ej kört med den.

Testade att dra ur lmm:en då dog den
Testade utan lambdan, nästan ingen skillnad på tomgång.

Sen tog jag ur en kontakt i tagit till varje tändspole. .
Cylinder 3 blir ingen skillnad om jag drar ur den, hoppades på att jag hade bränt en spole så jag skiftade och tyvärr var det ännu cylinder 3 som inte verkar gå.
Drar jag ur kontakten till spridaren på samma cylinder så tycker jag man märker att den går ännu sämre.

Ska kompmäta imorgon, fast jag egentligen inte vill, är det dåligt komp på cylinder 3 är de fan bara att riva igen ju:-(

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
Nyman_
15 juli 2014 · 602 Inlägg

Kompmätt nu.

Cyl5- 9,5 cyl4 10,5 cyl3 2,8 cyl2 10,0 cyl1 10,5

Så ja.. inge komp i 3ans cylinder, de jag fruktade sad
Inte kört en meter ännu. de var den sommaren de.

Nu är det att riva, för visst kan inte kammen hoppa så att bara en cylinder har fel komp?
Måste väl visa på någon av dom andra med isf?

Annars är väl lista såhär över vad det kan vara.

Topplocks packning
kolvring
Ventil
något att tillägga?

Toppen riktplanades innan och ventilerna slipades in.

Kolvringar bytte jag inte då jag inte ville öppna hela motorn.

Sugig dag!

Mvh

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
Nyman_
23 juli 2014 · 602 Inlägg

Har idag upptäckt att en av tryckarna på insugs sidan på cylinder tre inte är som dom andra.
Den flexar och är mjuk kan man säga, jämfört med dom andra som är nästan helt stumma, de verkar ju rätt skummt, men har klurar som fan och hur skulle de kunna ha med kompet att göra egentligen?
Menar visst de verkar vara något knas med den tryckaren men de gör väl inte så att ventilen står öppen? Snarare tvärtom väl?

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
Ricke W
23 juli 2014 · 374 Inlägg

När jag hade liknande symptom på min gamla motor i 740:n så var det en ventilfjäder som hade gått av.
Jag tror inte heller att det är en dålig tryckare som skapar ditt problem. En dålig tryckare skapar ett rasslande ljud eftersom den inte kan kompensera för ventilspelet ordentligt och precis som du skriver kan ventilen öppnas för lite.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
Marlboroman
23 juli 2014 · 8 233 Inlägg

Du skulle ha gjort ett till kompressionsprov, men hällt i en matsked olja i cylindern med dålig kompression. Ökar kompressionen då så ligger ju felet i kolvringar/cylinderlopp. Det är inte ovanligt att om ett vitblock står länge, speciellt om det är slitet så rinner oljan ner i tråget så att cylinderväggarna blir torra och då tappar man kompressionen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Nyman_
23 juli 2014 · 602 Inlägg

Okej okej.
Jo jag glömde skriva det, jag hade en matsked olja i treans cylinder och gjorde ett till komp prov men det var samma sak, inget komp.

Ska ut idag igen och kolla., ventilerna rör sej iaf när man trycker på dom (med all kraft man har)

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
Nyman_
23 juli 2014 · 602 Inlägg

Har idag byggt en grej så jag kunde blåsa lite tryck i cylindern, och på treans så hör man att det flåsar ut i insuget, så måste vara något skit med insugs ventilen/erna.
Så bara att riva.

Trodde jag va lite på säkra sidan där med att ventilerna va inslipade och kollade.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
Nyman_
24 juli 2014 · 602 Inlägg

Har idag byggt en grej så jag kunde blåsa lite tryck i cylindern, och på treans så hör man att det flåsar ut i insuget, så måste vara något skit med insugs ventilen/erna.
Så bara att riva.

Trodde jag va lite på säkra sidan där med att ventilerna va inslipade och kollade.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang