Centrallås Volvo 740 - 90 Problem

Kattkatt
31 maj 2014 · 54 Inlägg

Mitt centrallås funkar bra på alla dörrar förutom höger bakdörr. Den låser upp som den ska. Men jag får låsa den manuellt. Har plockat bort dörrsidan och kollat. Vilket leder mig till flera problem.
¨
1. Vad är felet på mitt centrallås?

2. Hur får jag bort motorn från dörren om det skulle vara så att jag behövde byta.

3. Jag fick vara ordentligt hårdhänt när jag skulle ta bort min dörrsida, vilket resulterade i flera trasiga klipps. Såhär i efterhand känns det som att jag gett mig ut på djupt vatten bara för att få mitt centrallås att fungera på alla dörrar och min ekonomi är dålig.
Så hur får jag av och på min dörrsida korrekt utan att göra sönder något. Vart kan jag skaffa klipps? Vad skulle det kosta att svänga förbi en bilverkstad och dom fick sätta på min dörrsida åt mig?

För att gå tillbaka till centrallåset. Jag ser att motorn och låset reagerar väldigt lite när jag låser bilen. Men inte tillräckligt för att låsa. Men när jag låser upp så funkar det hur bra som helst.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
31 maj 2014 · 3 730 Inlägg

Bor du i närheten så ska jag hjälpa dig...?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Kattkatt
1 juni 2014 · 54 Inlägg

Har pm:at DiwraZ, men bor inte direkt i närheten och får bli en nödlösning.

Ideer på varför mitt centrallås beter sig som det gör?  Om jag behöver byta det. Hur får jag loss den och på med den nya?

Saffranskalle Palfinger tekniker
1 juni 2014 · 1 248 Inlägg

Nu kollar jag på din andra tråd tongue men det snabbaste och mest exakte felsäkningen är att byta plats på c-låsmotorena på höger och vänster dörr. Men jag kan nästan lova till 90% att motorn har lagt av.

Volvo Xc70 (2001)
Walleandersson En såndär Multitasker
1 juni 2014 · 152 Inlägg

jag hade problemet att den bara ville låsa ibland !
man såg att den rörde på sig.
dränkte den i Wd40/5-56 och torkade rent de !

aldrig nåt problem längre big_smile

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !
Sebban2
1 juni 2014 · 134 Inlägg

Gör som han ovanför och motionera låset ordentligt så ska du se att det löser sig :-)

Kattkatt
2 juni 2014 · 54 Inlägg

VKN_940 skrev:
Nu kollar jag på din andra tråd tongue men det snabbaste och mest exakte felsäkningen är att byta plats på c-låsmotorena på höger och vänster dörr. Men jag kan nästan lova till 90% att motorn har lagt av.

Hur får jag bort motorerna? Och hur sätter jag tillbaka dom? hmm

Walleandersson skrev:
jag hade problemet att den bara ville låsa ibland !
man såg att den rörde på sig.
dränkte den i Wd40/5-56 och torkade rent de !

aldrig nåt problem längre big_smile

Sebban2 skrev:
Gör som han ovanför och motionera låset ordentligt så ska du se att det löser sig :-)

Utan att ta bort motorn menar ni? Skulle ju vara helt lysande i så fall tongue

Senast redigerat av Kattkatt (2 juni 2014)

Sebban2
2 juni 2014 · 134 Inlägg

Japp, utan att ta bort den. Bara ge på den med 5-56 så blir det nog bra.

Walleandersson En såndär Multitasker
2 juni 2014 · 152 Inlägg

jag tror jag till och med bara tog bort låset ( dörrlåset typ ... den brukar kärva för den inte får nån olja/fett kvar)

sedan leade upp den !

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !
Kattkatt
2 juni 2014 · 54 Inlägg

En liten update då. Jag har smörjt en del. Låset går ju ganska lätt. Tycker jag  iofs. Det märks ingen skillnad mot före och efter.  Jag smörjde runt motorn typ. Allt var fräsht, ingen rost eller så.  Var lite stressad så kan ha missat en del ställen (Hoppas) Men det blev inte bättre iallafall. Fortfarande samma problem hmm

Vad tycker ni borde bli nästa steg?

Walleandersson skrev:
jag tror jag till och med bara tog bort låset ( dörrlåset typ ... den brukar kärva för den inte får nån olja/fett kvar)

sedan leade upp den !

Tog bort låset? Hur får man bort den?

Kattkatt
3 juni 2014 · 54 Inlägg

Jag har nu smörjt varända del i dörren som har med låset att göra. Jag har även motionerat det som sitter under den vita gummidamasken uppipå motorn i dörren. den var lite väl långt ned dammasaken så jag drog upp den lite . såg till att den löpte fritt.

Nu funkar centrallåset iallafall för tillfället.

Jag tänkte plocka bort låset. Sitter med två torx. Men jag rundade den understa skruven. Bästa sättet att få bort den på nu mistänker jag är att svetsa på en annan skruv och dra loss den. Har någon annan ett bättre förslag så är det välkommen.

Men ifall andra har samma problem som mig. Jag skruvade alltså inte bort vare sig lås eller motor. Utan jag smörjde allt och motionerade alla delar bäst det gick. Precis så som ovanstående tipsat om.

Tack för hjälpen alla!

Senast redigerat av Kattkatt (3 juni 2014)

Walleandersson En såndär Multitasker
3 juni 2014 · 152 Inlägg

problemet löst.

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang