Volvo 740 - 90 kupefläkt blåser allt eller inget.

Kattkatt
1 juni 2014 · 54 Inlägg

Som topic lyder. Min kupefläkt fungerar bara på full styrka. Svårt att åtgärda? Vad är problemet?

Saffranskalle Palfinger tekniker
1 juni 2014 · 1 248 Inlägg

Då har fläktmotståndet brunnit pga att kupe fläkten börjar gå tungt. Så byt motstånd och kupe fläkt. Men köp på volvo. Det är bara dom som har motståndet och köper man fläkt någon annan stans så går dom för tungt. Jag har prövat.

Volvo Xc70 (2001)
Kattkatt
1 juni 2014 · 54 Inlägg

VKN_940 skrev:
Då har fläktmotståndet brunnit pga att kupe fläkten börjar gå tungt. Så byt motstånd och kupe fläkt. Men köp på volvo. Det är bara dom som har motståndet och köper man fläkt någon annan stans så går dom för tungt. Jag har prövat.

Tack för snabbt svar. Är det ett jädra jobb att byta kupefläkt? Hur gör man? Vart sitter fläkten? Vart sitter motståndet? Hur kommer det sig att fläkten går tungt? Går det inte att smörja fläkten på något vänster bara?
Vad kostar motstånd?

Saffranskalle Palfinger tekniker
1 juni 2014 · 1 248 Inlägg

Fläkten sitter bakom handsfacket med bara några skruvar så det är bara ett par minuters jobb. Motståndet sitter ca 15cm in mot mitten med en kontakt. En fyrkantig plastbit ca 5x6 cm med ett kretskort som blir synligt när du får bort den.

Jag har prövat att smörja fläkten och montera ett nytt motstånd. Dock håller det inte spec länge. Och då måste man byta motstånd igen. Har tyvärr ingen koll på priserna på fläkt och motstånd. Men du tjänar på att köpa orginal eftersom det håller längre i det här fallet.

Volvo Xc70 (2001)
Sebban2
1 juni 2014 · 134 Inlägg

Ofta kan det ha kommit in skit i fläkten som gör att det går tungt. Rensa bort det och byt motståndet så ska det fungera.

Ofta har själva värmesäkringen på motståndet pajjat. Har du en lödkolv eller 2 "sockerbitar" så kan du enkelt byta det. Men var försiktig så du inte bränner nya säkringen med lödkolven! Finns på kjell och co för typ 9kr.

Fläkten sitter under handskfacket. Skruva ner det så ser du vad som är fläkten. Fläkten sitter uppskruvad i hålet och en liten skruv som låser fast den.
Motståndet sitter i kanalen som leder till utblåsen. Sitter en vit kontakt fast i det. Sitter förmodligen ovanför fläkten. Lossa skruven som håller motståndet och tråckla ut det.

Saffranskalle Palfinger tekniker
1 juni 2014 · 1 248 Inlägg

Sebban2 skrev:
Ofta kan det ha kommit in skit i fläkten som gör att det går tungt. Rensa bort det och byt motståndet så ska det fungera.

Ofta har själva värmesäkringen på motståndet pajjat. Har du en lödkolv eller 2 "sockerbitar" så kan du enkelt byta det. Men var försiktig så du inte bränner nya säkringen med lödkolven! Finns på kjell och co för typ 9kr.

Fläkten sitter under handskfacket. Skruva ner det så ser du vad som är fläkten. Fläkten sitter uppskruvad i hålet och en liten skruv som låser fast den.
Motståndet sitter i kanalen som leder till utblåsen. Sitter en vit kontakt fast i det. Sitter förmodligen ovanför fläkten. Lossa skruven som håller motståndet och tråckla ut det.

Tack för kompleteringen wink va länge sen nu jag skruvade 740 fläkt wink

Volvo Xc70 (2001)
Kattkatt
1 juni 2014 · 54 Inlägg

VKN_940 skrev:
Fläkten sitter bakom handsfacket med bara några skruvar så det är bara ett par minuters jobb. Motståndet sitter ca 15cm in mot mitten med en kontakt. En fyrkantig plastbit ca 5x6 cm med ett kretskort som blir synligt när du får bort den.

Jag har prövat att smörja fläkten och montera ett nytt motstånd. Dock håller det inte spec länge. Och då måste man byta motstånd igen. Har tyvärr ingen koll på priserna på fläkt och motstånd. Men du tjänar på att köpa orginal eftersom det håller längre i det här fallet.

Sebban2 skrev:
Ofta kan det ha kommit in skit i fläkten som gör att det går tungt. Rensa bort det och byt motståndet så ska det fungera.

Ofta har själva värmesäkringen på motståndet pajjat. Har du en lödkolv eller 2 "sockerbitar" så kan du enkelt byta det. Men var försiktig så du inte bränner nya säkringen med lödkolven! Finns på kjell och co för typ 9kr.

Fläkten sitter under handskfacket. Skruva ner det så ser du vad som är fläkten. Fläkten sitter uppskruvad i hålet och en liten skruv som låser fast den.
Motståndet sitter i kanalen som leder till utblåsen. Sitter en vit kontakt fast i det. Sitter förmodligen ovanför fläkten. Lossa skruven som håller motståndet och tråckla ut det.

Härligt grabbar! Verkligen ett jätte tack! Skall genast pröva!

Ni får gärna titta lite i min andra tråd ang ett problem jag har med mitt centrallås *blinkblink* wink

Sebban2
1 juni 2014 · 134 Inlägg

Inga problem :-) Lycka till!

Kattkatt
3 juni 2014 · 54 Inlägg

Alltså.... Jag har tagit bort handskfacket nu. Det är kablar och grejor överallt. Och fläkten sitter bakom. Större än vad jag trodde. Innan jag börjar på att skruva så vill jag rådfråga här.

*Ska jag dra ur alla kontakter?
*Hur många skruvar behöver jag skruva bort.
*Vad är svårighetsgraden på detta egentligen? Eller ser det bara svårare ut än vad det är?
*Vart sitter insug och vart sitter utsug?
*Motståndet ska alltså sitta inuti fläkten? I utblåset?

Sebban2
3 juni 2014 · 134 Inlägg

Lättast är nog om du lägger upp bilder på hur det ser ut. Men fläkten borde bara sitta med en torx. Sen skruvar du ur fläkten. Motståndet sitter instucket i luftkanalen och har en fyrkantig kontakt som sitter på sig.

Kattkatt
5 juni 2014 · 54 Inlägg

En update då. Jag var och beställde motstånd på bilia till min bil. 600 spänn skulle det gå på! I helvete heller tänkte jag, och drog till närmaste bilskrot. Skruvade ur ett motstånd från en av deras bilar och satte på min. Nu funkar fläkten på alla lägen. 50 kr gick det på. Helt godkänt.

Tack för hjälpen! Verkligen!

Nu till nästa problem. Fläkten går tungt. Precis som ni skrev, bör man kanske byta fläkt. Iallafall göra rent den. Enligt er och skrotgubben, ska det vara världens enklaste grej.
Men jag fattar ärlig talat inte hur jag ska göra.
Fläkten är alltså två vita burkar bakom handskfacket. Är det den högra eller vänstra burken jag ska ge mig på? Är det locket under burken som ska skruvas bort? Isådanafal, hur skruvar jag bort den? 
Skulle någon vänlig själ vilja förklara vad jag bör göra här?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang