Utrustning för att läsa felkoder på BMW, vad ska jag skaffa? (20 pin kontakt)

kjaxne
12 juni 2014 · 21 Inlägg

Jag tänkte skaffa någon utrustning för att koppla in mig på bilens datakontakt men vet inte vad jag ska sikta in mig på för något. Det gäller BMW E36 och E39, båda har den runda kontakt som sägs ha 20 pin.
Det jag vill kunna göra är bland annat
- Nollställa serviceindikator etc
- Läsa felkoder vid behov
- Släcka lampor om fel vid behov
Finns säkert massa mer kul man kan göra via kontakten med att ändra roliga parametrar, men det är jag inte så insatt i, men kanske kan vara bra att ha möjligheten att roa sig med de för framtiden.

Det finns ju billiga OBD-2-kontakter till Bluetooth och sedan kabel för OBD-2 till 20-pin-kontakten. Men skulle sådant fungera för att styra allt ifrån mobilen? (ett extra plus om man kan ha bt-uppkoppling till dator med då, helst mac).

Annars har jag sett att det finns lite grejer för överkomligt pris, typ "BMW Carsoft 6.5 OBD/OBD2 Bildiagnostik". Men denna är ju seriellport på då och jag läste någon stans att usb-serieport-adapter inte var att rekommendera vid användning av sådan här. Så vad är det som gäller där? Knappt några datorer som har serieport längre.

Vad bör jag skaffa för något som inte blir allt för dyrt? Allra bästa vore att koppla till dator med OS X, men kan ju ta en gammal XP-dator med om det behövs. Kan även tänka mig att styra via mobilen, helst iOS, men har tillgång till Android med. Tips på vad som passar mig bäst mottages tacksamt! smile

kjaxne
18 juni 2014 · 21 Inlägg

Ingen som har något tips för detta?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang