Min första Volvo 850 R. Hade sedan innan en Volvo 850 GLT men drömbilen var egentligen en 850 R. Nu har jag äntligen fått tag i en och jag ska göra allt för att få den i ett bra skick.
Införskaffade för 1 vecka sedan en Volvo 850R. Hade sedan tidigare en 850 GLT men drömbilen var alltid en 850 R. När chansen väl gavs slog jag till på en som var i hyffsat skick. Det fanns en hel del 'skavanker' så som bucklor och repor. Men även en del rost på bagageluckan samt skärmkanterna. Rosten på skärmkanterna hade förmodligen orsakats av att den förra ägaren hade satt på för 'tjocka' däck och hade därmed slagit hål i hjulhusen sedan har rosten tagit fart.
Det vi märkte när vi gasade på med bilen var att den misstände. Förra ägaren var en äldre herre och bilen har gått mycket lungt i hans ägo, därför har han förmodligen inte märkt av det. Detta ska fixas!
Mina planer med bilen är helt enkelt att 'fräscha' upp bilen, fixa de fel som finns och hålla bilen i ett bra skick.
Såhär såg bilen ut vid köp: Ser rätt bra ut i helhet
Inga emblem och fel slutrör
Klarglaslyktor i fram, bra eller ej? Tyckte det passar ganska bra.
Fel däck....
Större problem med bilen - Fel däck - Rost - Misständer vid fullt gaspådrag
Det som skall göras snarast - En ordentlig tvätt, både in- och utvändigt (fixat) - Fixa alla synlig rost på skärmkanter och bagagelucka (Delvis fixat, endas bakluckan kvar) - Byta däck (Fixat) - Fixa misständningarna (har kommit en bit på vägen) - Försöka hitta en ny växelspaksknopp (I princip omöjligt, blir nog att sy om den) (Listan kommer förmodligen fyllas på)
Rostlagning och däckbyte kommer att ske nästa vecka.
Har ni några frågor eller tips ni vill dela med er av så tveka inte.
Trevligt med en R!, hade rost på de ställena på min GLT men jag rostskyddsbehandlade alla hjulhus och baksidan på de nya framskärmarna, så ett tips, gör det ordentligt så kommer det hålla länge.
850ManneN skrev: Trevligt med en R!, hade rost på de ställena på min GLT men jag rostskyddsbehandlade alla hjulhus och baksidan på de nya framskärmarna, så ett tips, gör det ordentligt så kommer det hålla länge.
Mvh Christoffer.
Tack för tipsen. Lämnar dock in bilen på en verkstad (känner lite folk där) så förhoppningsvis kommer det se riktigt bra ut efteråt.
Har idag alltså endast tagit bort plastskydden i hjulhusen då skärmkanterna ska rostlagas. Lite bilder från dagens arbete:
Vänster bak.
Vänster fram.
Höger bak. Helt klart värst.
En kaffe på det
Bilen ska lämnas in för rostlagning måndag. Om ca. 1 vecka kommer det förmodligen vara en stor skillnad på bilen. Ska försöka göra en 'före, efter' bild
OK!, sen är ju ett tips för att få det stilrent att köpa nya stänkskydd och plastbehandla listerna, montera dit orginal framlampor och USA-blinkers, samt skippa toningen.
850ManneN skrev: OK!, sen är ju ett tips för att få det stilrent att köpa nya stänkskydd och plastbehandla listerna, montera dit orginal framlampor och USA-blinkers, samt skippa toningen.
Mvh Christoffer.
Menar du stänkskydden fram eller bak? Stänkskydden bak kommer jag inte använda eftersom dem i stort sätt är förstörda. Är det inte snyggare utan? Stänkskydden fram samt listerna kommer jag 'putsa upp'.
Tycker orginallyktorna och USA-blinkers är skitsnyggt, skulle dock inte USA-blinkers passa bra till klarglaslyktorna som är på nu? Vad tycker ni?
Jag röstar på original lyktor med USA blinkers. Ser klart bäst ut i mina ögon. Brukar använda original blinkers på vintern , och XC grill å USA på sommaren. kul att variera Stänkskydd gör sig bra, få dom svarta eller i bilens färg är riktigt snyggt. Förövrigt tycker jag du har en riktigt fin bil!
En liten uppdatering. Har idag beställt hem innerskärmar då dem förra däcken hade slagit sönder dem. Bilen kommer tillbaka antingen imorn eller på Torsdag. Väntar ivrigt
Nu har jag fått tillbaka bilen och rostlagningen blev riktigt bra! Det blir dock att hitta en ny baklucka då den var i för dåligt skick. Så det får bli nästa uppgift
Men tillbaka tills rostlagningen nu. Här är lite bilder:
Vänster bak
Vänster fram
Höger bak
Som ni ser blev det som nytt Är otroligt nöjd. Nu blir det att göra rent inne i hjulhusen och fixa ny underredsmassa innan de nya innerskärmarna åker på.
snyggt jobbat!! hjulprofilen gör massor för stuket på bilen,, skippa stänkskydd bak o sätt nya ifram skulle jag gjort, lycka till med allt! jag följer dig