Laddtrycksmätaren piper HÖGT vid varje start.

Sebban2
23 juni 2014 · 134 Inlägg

Hej!

Behöver verkligen hjälp med detta, blir helt galen på min laddtrycksmätare som piper något så in i ...... varje gång man startar bilen.

När man vrider om nyckeln så piper den och kalibrerar sig själv för att visa att den fungerar.
Går det på något sätt att koppla bort detta ljudet? Finns en liten knapp på framsidan men den verkar mest vara för att ställa in vid vilket tryck den ska varna "peak".

Har försökt att skruva isär hela mätaren för att klippa kabeln till "högtalaren" men går inte få isär den hel...

Vet ej riktigt vad det är för märke men det står Speedmaster på mätartavlan.

Sitter i min Evo 8 om det har någon betydelse.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
23 juni 2014 · 6 170 Inlägg

Jag störde mig också som fan på det där pipet på mätaren jag hade i 9-5:an. Jag löste det ganska enkelt genom att ta bort baksidan (tror jag iaf att jag gjorde) och dra i vanligt lim rakt i högtalaren.

Högtalaren är vad jag tror heter ett piezo-element, dvs det är egentligen bara ett membran som vibrerar, genom att "limma" skiten så hindrar man dels membranet från att röra sig så mycket och dels täpper man igen hålet i plasten där ljudet kommer ut.

Det blir inte helt tyst men det blir iaf en helt ok nivå på ljudet.


Så här ser skiten ut om du inte vet det redan:

http://www.tinkerforge.com/de/doc_v1/_images/Bricklets/bricklet_piezo_buzzer_tilted_600.jpg

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Sebban2
23 juni 2014 · 134 Inlägg

Det var något sådant jag tänkte göra, men jag får inte isär den så att jag kommer åt kretskortet. Ville inte bryta för mycket i den heller ifall den skulle gå sönder.
Mätaren är en cylinder och vad jag kan se så ser det ut som att hela "huset" är gjutet och sedan är mätartavlan och den delen pressad på.

Sebban2
23 juni 2014 · 134 Inlägg
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
23 juni 2014 · 6 170 Inlägg

Sebban2 skrev:
Det är en sådan här mätare.

http://www.xtremt.se/matare-tillbehor/n … rbo-20-bar

Exakt likadan som jag har, du kommer åt wink

Tar du tex superlim med pip så kan du "hälla" limmet ner i högtalaren genom att hålla mätaren snett.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Sebban2
23 juni 2014 · 134 Inlägg

Tog du isär din mätare? Hur gjorde du isåfall? Jag måste vara blind för jag kan då inte se något hål in i mätaren hmm

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
23 juni 2014 · 6 170 Inlägg

Om det är en likadan mätare som du länkade så har du ju ett hål i skalet till strömkontakten, precis bredvid under skalet sitter högtalaren. Lutar du mätaren åt sidan så ska du kunna hälla ner lite vanligt "precision" superlim.

Räcker sen inte det så tar du en pappersbit och viker en massa gånger så den blir lagom tjock och klämmer in mellan skalet och toppen på högtalaren, då ska det inte alls höras mycket från den.


Du kan väl ta en bild på baksidan ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
torpis Forummoderator
23 juni 2014 · 10 572 Inlägg

Detta är inte avancerad motorteknik va?  flyttar....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Sebban2
23 juni 2014 · 134 Inlägg

Aha! Tack så jätte mycket! smile Ska prova på fredag när jag kommer hem!

MVPerformance
23 juni 2014 · 755 Inlägg

det gör väl inget big_smile då hör du ju om peaken överstiges så du inte skjuter motorn big_smile

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
siiimooon Påstängd
12 maj 2016 · 1 194 Inlägg

Måste bumpa då jag har en likadan mätare i R'en, kommer få tinnitus av den snart..

Känner mig lite osäker på vart man ska droppa ner limmet, någon som vet exakt?

Sebban2
15 maj 2016 · 134 Inlägg

Slutade med att jag sågade av bakstycket med en bågfil. Sedan tog jag polygripen och drog bort högtalaren. Limmade ihop det igen och sedan blev det tyst 😁 lite hårdhänt metod men fungerade!

siiimooon Påstängd
15 maj 2016 · 1 194 Inlägg

Sebban2 skrev:
Slutade med att jag sågade av bakstycket med en bågfil. Sedan tog jag polygripen och drog bort högtalaren. Limmade ihop det igen och sedan blev det tyst 😁 lite hårdhänt metod men fungerade!

Du tog ingen bild under operationen? lol

JoXter
15 maj 2016 · 492 Inlägg

hur många kablar har den?

Jag har prosport mätare och den ser typ likadan ut, dessa var iaf tvunga till att ha konstant 12v på röd,
jord på svart och tändning till en vit eller orange kabel, beroende på vilken färg man ville ha.

Men iaf, om den får konstant 12v på röd så funkade de för min del att hålla in knappen slå på tändning
och sen låta mätaren göra igenom hela "uppstarten" å sen släppa knappen. Då blev mina tysta iaf smile

Lamborghini Gallardo "LP-560" (2009)
Sebban2
17 maj 2016 · 134 Inlägg

siiimooon skrev:

Sebban2 skrev:
Slutade med att jag sågade av bakstycket med en bågfil. Sedan tog jag polygripen och drog bort högtalaren. Limmade ihop det igen och sedan blev det tyst 😁 lite hårdhänt metod men fungerade!

Du tog ingen bild under operationen? lol

Tyvärr inte... men jag blev som sagt supernöjd 😁

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang