Volvo 850 T5 - Fräscha upp och fixa till.

Fräscha upp och sätta egen prägel på en 850. Långtidsprojekt! :)
  • 18 Följare
  • 40 358 Visningar
  • Projektet avslutat 14 april 2015
Oschpister
9 juli 2014 · 308 Inlägg

Extrazz skrev:

Gitarrmetarn skrev:

Extrazz skrev:
Titta ovanför pedalerna om du har ett larm i reläcentralen. 210 211  står det skrivet på reläna.
Grönt litet kontaktstycke som sitter i toppen. Annars är det något "eftermarknad" som sitter någonannanstans där de fick plats med det tongue Har du någon dosa eller glaskross etc som du vet om?

Japp, glaskross finns. Och den vanliga dioden sitter där den sitter och den lyser också.. Så antingen är det en extra bara för att eller så är det till något annat, får ta en närmare kik senare smile

Bara följ kabel då vet ja ^^ Kanske ett gammalt VGA larm eller något "äkta" Carguard. Har själv bara ögnat igenom utgångarna på ett fåtal larm och det är inge bekymmer för de flesta att ha flera separata larmdioder eller slingor.

Den gick till ett 210 211 relä smile

Ska den dioden blinka när man "kodar in" nycklar?

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Extrazz En 5a är Livet.
9 juli 2014 · 2 005 Inlägg

Gitarrmetarn skrev:

Extrazz skrev:

Gitarrmetarn skrev:
Japp, glaskross finns. Och den vanliga dioden sitter där den sitter och den lyser också.. Så antingen är det en extra bara för att eller så är det till något annat, får ta en närmare kik senare smile

Bara följ kabel då vet ja ^^ Kanske ett gammalt VGA larm eller något "äkta" Carguard. Har själv bara ögnat igenom utgångarna på ett fåtal larm och det är inge bekymmer för de flesta att ha flera separata larmdioder eller slingor.

Den gick till ett 210 211 relä smile

Ska den dioden blinka när man "kodar in" nycklar?

Antar att det var svart Reläet? Inte någon annan färg eller grå?

Stäng alla dörrar,huv och bagagelucka. Slå på tändning. Vrid till radiologe. Upprepa 5gånger men ha kvar på tändningsläge den 5th gången. Larmdioden ska då blinka. Tryck en gång på varje larmdosa. Lysdioden ska då sluta blinka och lysa med fast sken för att återgå till blinkade. När man kodat alla nycklar så tar man ur nyckeln och testar att låsa och låsa upp. Fönstren kan vara nerrullade.

Larmen går att komplettera med glaskross, Tuta (sitter på torpedväggen), larmdiod (ECC senorns placering i framrutan eller i något högtalargaller),  huvkontakt, (bilens vänstra huslås ska ha 2 kablar till sig.) Nivåreglering och ultraljud sensor. Bakre larmkross.   De tre sistnämda är ganska svåra att få tag på. Dock inte helt ovanliga.

Många av delarna passar mellan flera bilmodeller. VGA larmen är ett carguard larm utan större modifieringar.

Senast redigerat av Extrazz (9 juli 2014)

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Oschpister
9 juli 2014 · 308 Inlägg

Extrazz skrev:

Gitarrmetarn skrev:

Extrazz skrev:
Bara följ kabel då vet ja ^^ Kanske ett gammalt VGA larm eller något "äkta" Carguard. Har själv bara ögnat igenom utgångarna på ett fåtal larm och det är inge bekymmer för de flesta att ha flera separata larmdioder eller slingor.

Den gick till ett 210 211 relä smile

Ska den dioden blinka när man "kodar in" nycklar?

Antar att det var svart Reläet? Inte någon annan färg eller grå?

Stäng alla dörrar,huv och bagagelucka. Slå på tändning. Vrid till radiologe. Upprepa 5gånger men ha kvar på tändningsläge den 5th gången. Larmdioden ska då blinka. Tryck en gång på varje larmdosa. Lysdioden ska då sluta blinka och lysa med fast sken för att återgå till blinkade. När man kodat alla nycklar så tar man ur nyckeln och testar att låsa och låsa upp. Fönstren kan vara nerrullade.

Larmen går att komplettera med glaskross, Tuta (sitter på torpedväggen), larmdiod (ECC senorns placering i framrutan eller i något högtalargaller),  huvkontakt, (bilens vänstra huslås ska ha 2 kablar till sig.) Nivåreglering och ultraljud sensor. Bakre larmkross.   De tre sistnämda är ganska svåra att få tag på. Dock inte helt ovanliga.

Många av delarna passar mellan flera bilmodeller. VGA larmen är ett carguard larm utan större modifieringar.

Precis, ett svart relä.. Jag efterinstallerade ett VGA II larm på min 850 GLT, så jag vet ju ungefär hur det fungerar, med bl.a huvlåset osv smile

Tyckte bara det var konstigt med en diod där när det redan finns en diod i mitten av instrumentpanelen, därför jag vart fundersam tongue

Senast redigerat av Gitarrmetarn (9 juli 2014)

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Oschpister
13 juli 2014 · 308 Inlägg

Jaa, här händer det inte mycket just nu..

Undrar hur jag ska göra med avgasbiten, har ju funderat på Merbil.nu's rostfria 2,5".. Dock vill jag ju ha dubbla utblås, men det är ju så jäkla dyrt hmm Så då tänkte jag på att man kan ju köpa lite rör på tex Biltema och bygga ihop, men jag har ju varken svets eller kunskaper till det, tyvärr tongue Så frågan är vad man ska göra...

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Oschpister
18 juli 2014 · 308 Inlägg

Kliar nå förbannat i fingrarna.. Vill meka med bilen, men det finns tyvärr inte så mycket att göra just nu.. Om precis en månad börjar man skolan igen och då har man pengar att lägga på bilen smile

Då står avgasbygge, ny oljeslang till vevhusventen och lite andra "måsten" på listan.. Så får vi se om bilen hinner bli färdig tills man tatt körkortet, eller om den får vänta en månad extra.. tongue

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Oschpister
20 juli 2014 · 308 Inlägg

Jaha, seg väntan är det iallafall, så varför inte photoshopa lite?

Här kommer en bättre gjord bild, man blir bra sugen på att skaffa dubbla utblås alltså! Emblemen ska väck iallafall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145205/145205-fd0d1c8c997a661c45e04d65d6299677.jpg
Kroken vågar man ju inte slita loss för då blir väl inte pappa blå så glad.. hmm

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Extrazz En 5a är Livet.
20 juli 2014 · 2 005 Inlägg

Syftar du på snuten så får man idag montera bort dragkrokar på äldre bilar utan att göra regbes.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Oschpister
20 juli 2014 · 308 Inlägg

Extrazz skrev:
Syftar du på snuten så får man idag montera bort dragkrokar på äldre bilar utan att göra regbes.

Jaså? yikes Hörde av en besiktningsman att: "Om det står kula/dragkrok i registreringsbeviset så måste du regga om, om du tar bort den" något sånt sa han.. Kanske hörde/förstod fel? tongue

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Extrazz En 5a är Livet.
20 juli 2014 · 2 005 Inlägg

Gitarrmetarn skrev:

Extrazz skrev:
Syftar du på snuten så får man idag montera bort dragkrokar på äldre bilar utan att göra regbes.

Jaså? yikes Hörde av en besiktningsman att: "Om det står kula/dragkrok i registreringsbeviset så måste du regga om, om du tar bort den" något sånt sa han.. Kanske hörde/förstod fel? tongue

Det var så innan. Det ska vara omgjort så att man får plocka bort och evt sätta dit. Kan ha något med årsmodell att göra.


Dragkrok på personbil

Har din personbil eller lätta lastbil (lastbil med en totalvikt som inte överstiger 3500 kg) en dragkrok (kopplingsanordning) men det står inget om det i registreringsbeviset, eller till och med OKÄNT? Det är ingen miss eller ett förbiseende, det ska vara så.

Är din bil EU-typgodkänd och dragkroken som är monterad är avsedd för bilen och även ingår i dess godkännande får den användas för att dra ett släp.

Nya personbilar och lätta lastbilar är i dag som regel EG-typgodkända. Det innebär att lika förutsättningar och krav gäller inom hela EU och som bevis för att ett fordon uppfyller dessa krav hänvisar tillverkaren till ett typgodkännande. Med varje typgodkänd bil följer ett dokument som innehåller de specifika uppgifterna för just det fordonet, ett så kallat CoC-dokument.

Vilka uppgifter som ska finnas på ett CoC är även det styrt av EU-regler. För en personbil eller lätt lastbil ska det inte anges någon information om kopplingsanordning i CoC:t.

Eftersom Transportstyrelsen inte får någon information om dragkroken noteras inte uppgiften på varken registreringsbevis eller i Transportstyrelsens e-tjänster Sök på annat fordon eller Mina sidor (kräver inloggning med behörighetskod eller e-legitimation) .

Får man använda dragkroken även om den inte finns med i registreringsbeviset?

Ja, en dragkrok som är monterad i enlighet med bilens typgodkännande är tillåten att använda för att dra släp oavsett om kroken är monterad på bilfabriken, hos återförsäljaren eller vid ett senare tillfälle.

Ska kroken registreringsbesiktas vid eftermontering?

Efter 1 september 2013 behöver bilen i samband med eftermontering inte genomgå en registreringsbesiktning för kroken om den monteras på en EU-typgodkänd personbil eller en EU-typgodkänd lätt lastbil. Kravet för att man inte ska behöva registreringsbesikta i det här fallet är att kroken är typgodkänd och avsedd för bilen den ska monteras på, att den är monterad på ett fackmässigt sätt och enligt bil- och kroktillverkarens anvisningar, samt att uppgifter om bilens maximala släpvagnsvikt finns registrerad, kontrollera detta i registreringsbeviset.

OBS! Om du eftermonterar kroken på en husbil (personbil klass II) eller i en bakgavellyft eller särskilt underkörningsskydd på din lätta lastbil, så ska du registreringsbesikta. Du ska även registreringsbesikta om du monterat på en krok på ett fordon som inte är EU-typgodkänt, t ex din gamla Volvo 145, SAAB 99 eller vissa privatimporterade bilar.

Om man väljer att plocka bort sin dragkrok så behöver man inte registreringsbesikta under förutsättning att kroken inte är registrerad i Vägtrafikregistret, kontrollera detta i registreringsbeviset. Finns det uppgift om kopplingsanordning, måste bilen alltså registreringsbesiktas.

Så din bil faller ju dessvärre inte här. men bara plocka bort skiten och sen boka en regbes i samband med vanliga besiktningen. Skulle man mot förmodan bli stoppad så tror jag inte man får böter för att man plockat bort en dragkrok. Har man sitt på de torra och förklarar hur det ligger till så är allt lungt.

Folk har kommit igenom med värre saker än en missad dragkrok.

Senast redigerat av Extrazz (20 juli 2014)

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Oschpister
26 juli 2014 · 308 Inlägg

Händer absolut ingenting här just nu.. Men om inte allt för länge så kommer det hända grejer smile

Under tiden så kanske någon kan hjälpa mig med ett litet problem.. När brorsan först köpte bilen för något år sedan så gick den som ett skållat troll (allt är relativt) och laddade runt 1,2 bar.. Nu laddar den dock bara högst 0,9 ÄVEN med WG-slangen ryckt?! Vad kan vara fel?

Kass dump?
Läcka nånstans?

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Oschpister
5 augusti 2014 · 308 Inlägg

Händer ingenting här nu. Som ni kanske vet så brinner det i krokarna där jag bor, så jag är inte längre hemma.. Bilen är väl mest troligt täckt av aska även om Norberg inte ligger i någon direkt fara JUST NU..


Okej.. Det kanske var en överdrift, men bränt barr låg över hela Norberg igår.

Senast redigerat av Gitarrmetarn (5 augusti 2014)

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Extrazz En 5a är Livet.
5 augusti 2014 · 2 005 Inlägg

Kolla över dumpen sen vet ja.
Tror att Norberg ska ligga rätt skyddat till. De har ju fått lite förstärkning lite varstans. Så länge inte vinden ligger på så tror jag att det är lugnt.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
cars4ever
6 augusti 2014 · 834 Inlägg

Lycka till med både bil och körkort!

Saab 9-3 "Turbo" (2000)
Suzuki Grand Vitara "XL7 V6" (2004)
Volvo V70N "GLT" (2001)
Oschpister
6 augusti 2014 · 308 Inlägg

cars4ever skrev:
Lycka till med både bil och körkort!

Tackar! smile Uppkörning och prov bokat i slutet av augusti så det är bara att plugga, så man får fart på bilen någon gång!

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Oschpister
6 augusti 2014 · 308 Inlägg

Extrazz skrev:
Kolla över dumpen sen vet ja.
Tror att Norberg ska ligga rätt skyddat till. De har ju fått lite förstärkning lite varstans. Så länge inte vinden ligger på så tror jag att det är lugnt.

Dumpen ja.. Kan väl vara ett hål i membranet eller liknande? Är den svår att få bort med turbon monterad i bilen? smile

Senast redigerat av Gitarrmetarn (6 augusti 2014)

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Extrazz En 5a är Livet.
6 augusti 2014 · 2 005 Inlägg

Gitarrmetarn skrev:

Extrazz skrev:
Kolla över dumpen sen vet ja.
Tror att Norberg ska ligga rätt skyddat till. De har ju fått lite förstärkning lite varstans. Så länge inte vinden ligger på så tror jag att det är lugnt.

Dumpen ja.. Kan väl vara ett hål i membranet eller liknande? Är den svår att få bort med turbon monterad i bilen? smile

Demontera det övre tryckröret. Ta fästet på sidan av motorn. Sen går det faktiskt efter lite försök att vända och vrida ur det utan att demontera något annat.
Demontera insugs röret till turbon plus vakum slangarna och elkontakten.

Evt behöver du demontera bort det övre liggande skyddsplåten över turbon.
Det går att ha kvar det bakre stående skyddsplåten men blir lite roligare att skruva.

Sen är det bara ner med en 10ans ringnyckel förslagsvis med spärr. Sen är det bara att jobba. De två övre skruvarna kommer bort lätt. den 3dje undre skruven kan vara lite svårt men lossa några varv sen kan man vrida dumpen liten försiktigt.

OBS! Se för fan till att inte tappa ner något skit i turbon´s anslutningar. Dit med skyddslock eller någon tjock tejp över.

Montering sker i omvänd ordning.


När du ändå är där så byt alla slangar som går till turbon.  2m 4-5mm slang går det åt.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Oschpister
8 augusti 2014 · 308 Inlägg

Extrazz skrev:

Gitarrmetarn skrev:

Extrazz skrev:
Kolla över dumpen sen vet ja.
Tror att Norberg ska ligga rätt skyddat till. De har ju fått lite förstärkning lite varstans. Så länge inte vinden ligger på så tror jag att det är lugnt.

Dumpen ja.. Kan väl vara ett hål i membranet eller liknande? Är den svår att få bort med turbon monterad i bilen? smile

Demontera det övre tryckröret. Ta fästet på sidan av motorn. Sen går det faktiskt efter lite försök att vända och vrida ur det utan att demontera något annat.
Demontera insugs röret till turbon plus vakum slangarna och elkontakten.

Evt behöver du demontera bort det övre liggande skyddsplåten över turbon.
Det går att ha kvar det bakre stående skyddsplåten men blir lite roligare att skruva.

Sen är det bara ner med en 10ans ringnyckel förslagsvis med spärr. Sen är det bara att jobba. De två övre skruvarna kommer bort lätt. den 3dje undre skruven kan vara lite svårt men lossa några varv sen kan man vrida dumpen liten försiktigt.

OBS! Se för fan till att inte tappa ner något skit i turbon´s anslutningar. Dit med skyddslock eller någon tjock tejp över.

Montering sker i omvänd ordning.


När du ändå är där så byt alla slangar som går till turbon.  2m 4-5mm slang går det åt.

Ja.. Var ut och tittade och det såg väldans krångligt ut så jag väntar nog lite med det, tack för beskrivningen iallafall! smile

Angående slangarna så är alla bytta för ett litet tag sen så dom ska det inte vara några fel på!

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Oschpister
8 augusti 2014 · 308 Inlägg

Var ut och skulle plocka bort dumpen för o se om den läcker, men det såg som sagt krångligt ut så det får vänta.. Tog dock några bilder som någon kanske kan kolla på, och se om det är rätt kopplat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145205/145205-22d94479e05215c91d6b56de1000c95a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145205/145205-efb8f88b8aafb360679d2b1f2780c50a.jpg

Nu syns det ju inte så bra på bilden men.. Den högra går till WG, mitten till en nippel på insugsröret precis efter LMM och den med klamma på går till dumpen (turbo nånstans?) Är det rätt kopplat?

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145205/145205-3a59ae4a5faf4c6a0340f054679abb16.jpg
Undrar vad den "gröna" slangen går till? Den går in i motorn och ned på insugsröret, ska det vara så?

Sen så ser det ju inte så fräsch ut vid kamaxeln? Dags att byta packningarna där tror jag, är någon droppe olja under fördelarlocket och riktigt kläggigt vid den bakre kamaxeln (se bild), lätt att byta?

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Extrazz En 5a är Livet.
8 augusti 2014 · 2 005 Inlägg

Du vart ju nästan halvvägs på att hitta dumpen ju xD ang fästet så menar jag bara klämman runt trycktöret dom sitter fast på sidan av motor med en 13ans nyckel?. Som sagt du gör det på tjugo minuter då är dumpen loss.
slangarna ser ut att sitta rätt. Dock verkar den som går till insuget vara bytt?

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Oschpister
8 augusti 2014 · 308 Inlägg

Extrazz skrev:
Du vart ju nästan halvvägs på att hitta dumpen ju xD ang fästet så menar jag bara klämman runt trycktöret dom sitter fast på sidan av motor med en 13ans nyckel?. Som sagt du gör det på tjugo minuter då är dumpen loss.
slangarna ser ut att sitta rätt. Dock verkar den som går till insuget vara bytt?

Hahaha, jo jag vet mycket väl vart dumpen sitter big_smile Såg bara så jäkla krångligt ut att komma ner med verktyg osv, får ge mig på det någon annan gång smile

Vilken menar du? För övrigt så verkar den som går ihop med den lilla röda vara något hemmabygge.. Får leta på en riktig slang o ha där.

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang