Nybörjare installera bas + steg MDS 1290 12"x2, MDS HC400VT

TaXy
2 juli 2014 · 14 Inlägg

Tjena nu är det såhär att jag har kommit över MDS 1290 12"x2  och ett MDS HC400VT slutsteg men följde inte med några kablar till grejerna. Tänkte ta och testa den i en saab 9.5 -98 sedan som har en Sony 50wx4 stereo.
Så undrar vad ska man ha för dimension på trådarna till slutsteget samt remote tråden?
Har aldrig kopplat något slutsteg bas osv så tips kan behövas..
sakerna är från 2001

Drönirettab
2 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Varje bas har 4 Ohms impedans, vilket blir totalt 2 Ohm om de parallellkopplas med varandra. Slutsteget tål att bryggkopplas med 2 Ohms impedans, men MDS rekommenderade tydligen inte det pga att folk brukade ha för klen strömförsörjning så att slutstegen gick sönder "på löpande band".

För att steget ska hålla vid 2 Ohms bryggkoppling så krävs ordentligt stabil strömförsörjning och bra ventilation eftersom att steget blir väldigt varmt när det belastas på det där sättet.

Om du inte kan garantera att du har riktigt stabil strömförsörjning och bra ventilation av steget så skulle jag inte rekommendera parallellkoppling av basarna, istället bör du seriekoppla basarna med varandra och sedan bryggkoppla steget. Steget kommer tyvärr då att ge ut relativt låg effekt, men å andra sidan bör det inte riskera att gå sönder så länge alla reglage ställs in på rätt sätt.

Om du väljer att parallellkoppla basarna till 2 Ohms impedans och bryggkoppla steget så bör strömkablarna vara minst 21 mm2 och ha 100 A säkring, batteriet och generatorn ska även vara i bra skick. Remotekabeln kan tex vara 0,75-1,5 mm2, i den kabeln går det inga höga strömmar. smile

TaXy
3 juli 2014 · 14 Inlägg

Drönirettab skrev:
Varje bas har 4 Ohms impedans, vilket blir totalt 2 Ohm om de parallellkopplas med varandra. Slutsteget tål att bryggkopplas med 2 Ohms impedans, men MDS rekommenderade tydligen inte det pga att folk brukade ha för klen strömförsörjning så att slutstegen gick sönder "på löpande band".

För att steget ska hålla vid 2 Ohms bryggkoppling så krävs ordentligt stabil strömförsörjning och bra ventilation eftersom att steget blir väldigt varmt när det belastas på det där sättet.

Om du inte kan garantera att du har riktigt stabil strömförsörjning och bra ventilation av steget så skulle jag inte rekommendera parallellkoppling av basarna, istället bör du seriekoppla basarna med varandra och sedan bryggkoppla steget. Steget kommer tyvärr då att ge ut relativt låg effekt, men å andra sidan bör det inte riskera att gå sönder så länge alla reglage ställs in på rätt sätt.

Om du väljer att parallellkoppla basarna till 2 Ohms impedans och bryggkoppla steget så bör strömkablarna vara minst 21 mm2 och ha 100 A säkring, batteriet och generatorn ska även vara i bra skick. Remotekabeln kan tex vara 0,75-1,5 mm2, i den kabeln går det inga höga strömmar. smile

Tackar för det bra svaret smile Har inte en susning hur man brygg kopplar osv. Han jag fick systemet av upplevde "spikningar" sa han så tänkte prova i den här bilen, bilens generator är nog orginal och batteriet är 2-3år så vill inte påfresta den. Kommer på senare tid att stoppas i en annan bil. Men tills nu vill jag prova den på högre impedans t.ex 4? hur går jag då till väga? Hittade tråd "http://www.ridetech.se/stromkabel-21-kvadrat-pris-per-meter-30-m-rulle-rod-/17789-0" Så då drar jag från slutsteget till batteriet med 100A säkring 20-30cm från batteriet. Sedan tänkte jag jorda från slutsteget till en plåt som sitter under hatthyllan och sedan en tråd från remoten till baklyset pga stereon verkar inte ha remote och ska ju endå vara tillfälligt.
Hur gör jag för att köra 4ohm? drar  jag bara högtalarna för sig in i slutsteget?

Drönirettab
3 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Eftersom att du bara tänker ha lådan ett kort tag i den där bilen så kan du koppla en bas till varje kanal på steget, men det är bättre att seriekoppla basarna med varandra och sedan bryggkoppla steget. Effektmässigt blir det dock ungefär samma sak.

Att jorda steget i plåten under hatthyllan är jag tveksam till, frågan är om den plåtytan har bra kontakt med övriga karossen. Bulten som håller bakre bilbältena brukar vara ett rekommenderat ställe, där sitter plåten fast i bilens rambalk och ger därför en stabil och säker kontakt.

Det ska i så fall vara helt renslipat vid plåten och jordkabelskon ska sitta direkt mot plåten, sedan sätta bilbältesbygeln ovanpå kabelskon. smile

TaXy
4 juli 2014 · 14 Inlägg

Drönirettab skrev:
Eftersom att du bara tänker ha lådan ett kort tag i den där bilen så kan du koppla en bas till varje kanal på steget, men det är bättre att seriekoppla basarna med varandra och sedan bryggkoppla steget. Effektmässigt blir det dock ungefär samma sak.

Att jorda steget i plåten under hatthyllan är jag tveksam till, frågan är om den plåtytan har bra kontakt med övriga karossen. Bulten som håller bakre bilbältena brukar vara ett rekommenderat ställe, där sitter plåten fast i bilens rambalk och ger därför en stabil och säker kontakt.

Det ska i så fall vara helt renslipat vid plåten och jordkabelskon ska sitta direkt mot plåten, sedan sätta bilbältesbygeln ovanpå kabelskon. smile

Tackar smile

TaXy
14 december 2014 · 14 Inlägg

Bumpar den här tråden igen för att det aldrig blev av med att stoppa i lådan så nu tänkte jag köpa säkringshållare i veckan och installera allt.
Men då är jag inte så insatt i allt det här men har hört att ett vanligt problem med hc400vt slutstegen är att dom går varma och då är frågan går det inte bara att installera fläkt på slutsteget dvs göra hål i glaset tex 140mm? http://i.imgur.com/Tibzlw8.jpg

Såg även att det bara sitter 2 stycken 15A säkringar på den. Han jag fick steget av trodde det satt det när han köpte det men samtidigt står det att det ska vara 40x2A säkringar?
Det är även kopplat såhär:
http://imgur.com/NjVw78Y,RMMmRdB,Tibzlw8#0
http://imgur.com/NjVw78Y,RMMmRdB,Tibzlw8#1

Det finns ju även en del inställningar här som jag inte har en anning om vad allt ska vara på, lite hjälp? smile
http://i.imgur.com/ghUBeDm.jpg

Senast redigerat av zz00zz (14 december 2014)

Fjong
14 december 2014 · 1 494 Inlägg

Googla runt lite å se om du kan hitta vilka säkringar som ska sitt där original, någon kan ju ha bränt dom och satt dit andra. Väldigt noga att du verkligen vet att det är rätt om du byter. Aldrig byggt nån kylning till slutsteg men att fläkten blåser rakt på kretskortet kanske inte är super bra med tanke på damm och annan skit?

Inställningara på steget ska ju anpassas efter ditt system så det är individuellt men kanske kan ge dig en grund.
Använd LPF när du kör basar, det är ett filter som delar bort alla frekvenser över det som den är ställd på (eller sänker dom kraftigt om vi ska va petiga). Den ska matchas efter framsystemet och där får du labba lite med vad du tycker låter bäst. (HPF gör samma sak som LPF fast det tar bort frekvenserna under det den är ställd på och det används till ''vanliga'' högtalare)
Super bass är bäst att inte använda alls, antar att den gör samma sak som en bas boost så ställ den på 0 dB. Den ''boostar'' några frekvenser och  det gör så att signalen blir ''oren'', då låter det dåligt och det kan skada grejerna.
Gainen ska du matcha med stereons ut signal, när du ställer in den så ställer du stereon på ungefär 85% av maxvolym (eller tills högtalarna fram börjar låta dåligt) sedan höjer du gainen tills basarna börjar låta dåligt och sedan vrider du tillbaks den lite så att det låter bra igen.

Kom ihåg att säkringen på + kabeln får sitta max 30cm ifrån batteriet smile

TaXy
14 december 2014 · 14 Inlägg

Fjong skrev:
Googla runt lite å se om du kan hitta vilka säkringar som ska sitt där original, någon kan ju ha bränt dom och satt dit andra. Väldigt noga att du verkligen vet att det är rätt om du byter. Aldrig byggt nån kylning till slutsteg men att fläkten blåser rakt på kretskortet kanske inte är super bra med tanke på damm och annan skit?

Inställningara på steget ska ju anpassas efter ditt system så det är individuellt men kanske kan ge dig en grund.
Använd LPF när du kör basar, det är ett filter som delar bort alla frekvenser över det som den är ställd på (eller sänker dom kraftigt om vi ska va petiga). Den ska matchas efter framsystemet och där får du labba lite med vad du tycker låter bäst. (HPF gör samma sak som LPF fast det tar bort frekvenserna under det den är ställd på och det används till ''vanliga'' högtalare)
Super bass är bäst att inte använda alls, antar att den gör samma sak som en bas boost så ställ den på 0 dB. Den ''boostar'' några frekvenser och  det gör så att signalen blir ''oren'', då låter det dåligt och det kan skada grejerna.
Gainen ska du matcha med stereons ut signal, när du ställer in den så ställer du stereon på ungefär 85% av maxvolym (eller tills högtalarna fram börjar låta dåligt) sedan höjer du gainen tills basarna börjar låta dåligt och sedan vrider du tillbaks den lite så att det låter bra igen.

Kom ihåg att säkringen på + kabeln får sitta max 30cm ifrån batteriet smile

Tackar för svaret. Tänkte iaf köpa ANL säkringshållare från biltema. Men får prova att allt fungerar iaf innan då grejerna inte har varit i bruk på många år. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang