Batteri lampan blinkar

Lurefaxen
6 juli 2014 · 4 Inlägg

Har ett problem med min Saab 95 -08 Vector som någon kanske skulle kunna hjälpa mig med.
Batteri lampan började att blinka när jag körde och sedan brakade helvetet löst. alla varningslampor i bilen började att lysa, ac slutade att funka och all annan el också samt att bilen började hacka.
Det måste väl vara generatorn som säckar ihop?
eller kan det vara något annat.
Tacksam för svar.smile

BobbanBMC
6 juli 2014 · 5 Inlägg

Har du tvättat bilen nyligen? typ motortvätt?
om inte så kan batteriet vara totalt kasst eller som du säger att generatorn inte laddar.
vi får HOPPAS de inte är nått elfel som har med ECU:n att göra om du te.x motortvättat eller dylikt.
Laddar generatorn då? Mät batteriet före och efter uppstart (på tomgång)
ett friskt batteri bör väl ligga runt 12-12.5 V när motorn är av, på tomgång bör den ligga runt 13-13.7 kanske smile

Mazda 3 MPS "Ruby Red" (2007)
Drönirettab
6 juli 2014 · 21 761 Inlägg

På tomgång med endast halvljuset påslaget bör laddspänningen ligga på minst 14 V, men hellre någon eller några tiondelar högre. När man mäter laddspänningen så ska batteriet helst vara så fulladdat som möjligt för att mätningen ska bli rättvisande. smile

Lurefaxen
6 juli 2014 · 4 Inlägg

Tack för svar.
Skall kolla detta.

dawwe ...has left the building...
6 juli 2014 · 4 474 Inlägg

Förmodligen "generatorn" som gjort sitt, eller mer troligt att kolen i laddningsregulatorn är utslitna, o laddningsrgulatorn sitter i regel i generatorn, kan säkert finnas undantag... Iaf det finns de som säger att om "kolen" blivit utslitna så måste generatorn bytas, med motiveringen att det är förmodligen djupa spår i kollektorn efter kolen. Min åsikt är att kontrollera kollektorns skick först, är spåren inte djupare än 3 mm så skulle jag trycka dit en ny regulator, är de djupare än så skulle jag se mig om efter en generator i bättre skick (skroten!) o montera den med ny regulator...Jag har med framgång monterat ny regulator/kol på en 30000 milad generator (ca 2 mm djupa spår i kollektorn), den gick 10000 mil till, sedan såldes bilen...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang