EPG
Kärnkraftstomte
6 juli 2014
· 766 Inlägg
Jag har märkt att när jag låter bilen stå några dagar / nån vecka så är batteriet helt urladdat när jag kommer tillbaka.
Det märks genom att centrallåset inte låser upp alla dörrar utan enbart den dörren jag låser upp låses upp (gammal bil utan fjärrkontroll, måste öppna med nycklen med andra ord).
Från batteriet så går det två kablar, en 70mm^2 till startmotorn och en 6mm^2 till centralen. Jag testade att mäta med en strömtång på dessa båda och konstaterade att när allt är avstängt så flyter det cirka 0,3A genom 70-kvadratskabeln (har mätt både vid batteriet och vid startmotorn). Från startmotorn går det vidare två 10-kvadratare, kopplar jag ur den till generatorn så sjunker strömmen nån tiondels ampere.
Är det normalt att en avstängd bil drar så mycket ström?
Bör jag skaffa en huvudbrytare att sätta på den kabeln som matar startmotor/generator?
Håll avståndet till bakomvarande fordon!