96 oktanig bensin ?

Driven08
9 juli 2014 · 152 Inlägg

Har denna försvunnit helt från de svenska mackarna?

Var det stor skillnad på den och 95oktanig bensin ?

Samt mot 98oktanig bensin?


Är ett högre oktantal på bensin bättre för att det kyler mer? Eller varför rekommenderas 98 oktanig bensin istället för 95 oktanig vid vanlig chippning?


Samt V-power finns det något som gör att det är bättre att tanka denna typ av bensin i en original bil än de tre andra bensintyperna?

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
Evildan
9 juli 2014 ·
djukk34
9 juli 2014 · 309 Inlägg

Driven08 skrev:
Har denna försvunnit helt från de svenska mackarna?

Var det stor skillnad på den och 95oktanig bensin ?

Samt mot 98oktanig bensin?


Är ett högre oktantal på bensin bättre för att det kyler mer? Eller varför rekommenderas 98 oktanig bensin istället för 95 oktanig vid vanlig chippning?


Samt V-power finns det något som gör att det är bättre att tanka denna typ av bensin i en original bil än de tre andra bensintyperna?

Nej, den finns kvar på vissa mackar än.
Nej, bara 1 oktan wink 96oktan är ett väldigt onödigt bränsle med tanke på 95/98.
Att bensin skulle kyla en bil har jag aldrig hört.
98 rekommenderas till chippade bilar eftersom mjukvara är anpassad till 98 oktan.
Om din bil är anpassad för V-Power finns det fördel att tanka det.

Gott och kort, tanka det din bil är anpassad för. Sen finns det en viss silverlinje där vissa bilar som är anpassade för 95 går bättre på 98 och vissa på 98 går bättre på V-Power. Det hör dock till det ovanliga.

Driven08
9 juli 2014 · 152 Inlägg

Evildan skrev:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Oktantal

http://www.faktoider.nu/oktan.html

Intressant läsning och inte helt oväntat med falsk marknadsföring ! Däremot är jag alltid lite skeptisk mot Wikipedia pga att man vet ej källförteckningen wink




maaw skrev:

Driven08 skrev:
Har denna försvunnit helt från de svenska mackarna?

Var det stor skillnad på den och 95oktanig bensin ?

Samt mot 98oktanig bensin?


Är ett högre oktantal på bensin bättre för att det kyler mer? Eller varför rekommenderas 98 oktanig bensin istället för 95 oktanig vid vanlig chippning?


Samt V-power finns det något som gör att det är bättre att tanka denna typ av bensin i en original bil än de tre andra bensintyperna?

Nej, den finns kvar på vissa mackar än.
Nej, bara 1 oktan wink 96oktan är ett väldigt onödigt bränsle med tanke på 95/98.
Att bensin skulle kyla en bil har jag aldrig hört.
98 rekommenderas till chippade bilar eftersom mjukvara är anpassad till 98 oktan.
Om din bil är anpassad för V-Power finns det fördel att tanka det.

Gott och kort, tanka det din bil är anpassad för. Sen finns det en viss silverlinje där vissa bilar som är anpassade för 95 går bättre på 98 och vissa på 98 går bättre på V-Power. Det hör dock till det ovanliga.

Hehe det där med kylning av bil var något jag hört dock kan det ju som med allt annat vara taget ur ett sammanhang för att sedan bli fel citerat.
Måste spela vidare på den frågan. På vintern ( 0gradigt och neråt) så sägs det att man kan tanka 95oktanig bensin och få likvärdig effekt som med 98 om nu bilen i fråga är chippad. ( sen inte sagt att om man då tankar 98 kan man få ut någon hk mer. )
Stämmer detta ? Eftersom luften är kall så är den mer syrerik vilket i sig ger effekten. Men inte bränslet då ? 
Jag har en Volvo s40 2.0 lättrycksturbo. Står i boken att man rekommenderar 95 oktanig bensin, men blir det likvärdigt att köra med 98 oktanig ?

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
djukk34
9 juli 2014 · 309 Inlägg

Driven08 skrev:

Evildan skrev:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Oktantal

http://www.faktoider.nu/oktan.html

Intressant läsning och inte helt oväntat med falsk marknadsföring ! Däremot är jag alltid lite skeptisk mot Wikipedia pga att man vet ej källförteckningen wink




maaw skrev:

Driven08 skrev:
Har denna försvunnit helt från de svenska mackarna?

Var det stor skillnad på den och 95oktanig bensin ?

Samt mot 98oktanig bensin?


Är ett högre oktantal på bensin bättre för att det kyler mer? Eller varför rekommenderas 98 oktanig bensin istället för 95 oktanig vid vanlig chippning?


Samt V-power finns det något som gör att det är bättre att tanka denna typ av bensin i en original bil än de tre andra bensintyperna?

Nej, den finns kvar på vissa mackar än.
Nej, bara 1 oktan wink 96oktan är ett väldigt onödigt bränsle med tanke på 95/98.
Att bensin skulle kyla en bil har jag aldrig hört.
98 rekommenderas till chippade bilar eftersom mjukvara är anpassad till 98 oktan.
Om din bil är anpassad för V-Power finns det fördel att tanka det.

Gott och kort, tanka det din bil är anpassad för. Sen finns det en viss silverlinje där vissa bilar som är anpassade för 95 går bättre på 98 och vissa på 98 går bättre på V-Power. Det hör dock till det ovanliga.

Hehe det där med kylning av bil var något jag hört dock kan det ju som med allt annat vara taget ur ett sammanhang för att sedan bli fel citerat.
Måste spela vidare på den frågan. På vintern ( 0gradigt och neråt) så sägs det att man kan tanka 95oktanig bensin och få likvärdig effekt som med 98 om nu bilen i fråga är chippad. ( sen inte sagt att om man då tankar 98 kan man få ut någon hk mer. )
Stämmer detta ? Eftersom luften är kall så är den mer syrerik vilket i sig ger effekten. Men inte bränslet då ? 
Jag har en Volvo s40 2.0 lättrycksturbo. Står i boken att man rekommenderar 95 oktanig bensin, men blir det likvärdigt att köra med 98 oktanig ?

Tror inte utvändig kyla skulle göra en 98 anpassad bil likvärdig på 95. Dock går alla bilar bättre när det är kall luft som kommer in.

Jag har själv bland annat en V40 2.0T -03 som "ska" gå på 95. Effektmässigt märker jag inte skillnad på 95/98, dock sjönk mätare från 0.68l/mil till 0.62/lmil på 98 oktan. Jag kör likadant hela tiden och samma sträckor, samt provat några gånger och resultatet har alltid blivit lägre förbrukning på 98. Dock är det ju inte så på alla bilar.

Evildan
9 juli 2014 ·

Driven08 skrev:

Evildan skrev:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Oktantal

http://www.faktoider.nu/oktan.html

Intressant läsning och inte helt oväntat med falsk marknadsföring ! Däremot är jag alltid lite skeptisk mot Wikipedia pga att man vet ej källförteckningen wink




maaw skrev:

Driven08 skrev:
Har denna försvunnit helt från de svenska mackarna?

Var det stor skillnad på den och 95oktanig bensin ?

Samt mot 98oktanig bensin?


Är ett högre oktantal på bensin bättre för att det kyler mer? Eller varför rekommenderas 98 oktanig bensin istället för 95 oktanig vid vanlig chippning?


Samt V-power finns det något som gör att det är bättre att tanka denna typ av bensin i en original bil än de tre andra bensintyperna?

Nej, den finns kvar på vissa mackar än.
Nej, bara 1 oktan wink 96oktan är ett väldigt onödigt bränsle med tanke på 95/98.
Att bensin skulle kyla en bil har jag aldrig hört.
98 rekommenderas till chippade bilar eftersom mjukvara är anpassad till 98 oktan.
Om din bil är anpassad för V-Power finns det fördel att tanka det.

Gott och kort, tanka det din bil är anpassad för. Sen finns det en viss silverlinje där vissa bilar som är anpassade för 95 går bättre på 98 och vissa på 98 går bättre på V-Power. Det hör dock till det ovanliga.

Hehe det där med kylning av bil var något jag hört dock kan det ju som med allt annat vara taget ur ett sammanhang för att sedan bli fel citerat.
Måste spela vidare på den frågan. På vintern ( 0gradigt och neråt) så sägs det att man kan tanka 95oktanig bensin och få likvärdig effekt som med 98 om nu bilen i fråga är chippad. ( sen inte sagt att om man då tankar 98 kan man få ut någon hk mer. )
Stämmer detta ? Eftersom luften är kall så är den mer syrerik vilket i sig ger effekten. Men inte bränslet då ? 
Jag har en Volvo s40 2.0 lättrycksturbo. Står i boken att man rekommenderar 95 oktanig bensin, men blir det likvärdigt att köra med 98 oktanig ?

Wikipedia var det som först ploppade fram när jag enkelt googlade.
Det finns mycket mer att läsa om du gör likadant, då kommer du hitta svar på samtliga av dina frågor och få utförliga förklaringar.
Ännu en sida som hittades: http://illvet.se/fraga-oss/vad-betyder- … s-oktantal

Driven08
9 juli 2014 · 152 Inlägg

Får ta och göra "egna tester och utvärdera därefter.  Hur reagerar bilen med nytt bränsle? Om man ex kör med 95 oktan och sedan tankar 98 ?
Eftersom förbrukningen sjönk så borde bilen dragit ner på bränsle mängden?

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
Mack855
9 juli 2014 · 1 354 Inlägg

Driven08 skrev:
Får ta och göra "egna tester och utvärdera därefter.  Hur reagerar bilen med nytt bränsle? Om man ex kör med 95 oktan och sedan tankar 98 ?
Eftersom förbrukningen sjönk så borde bilen dragit ner på bränsle mängden?

Det enda som händer när du tankar soppa med högre oktanhallt är att om du lyssnar när bilen står på tomgång så hör du hur bilen anpassar sig. Så som jag har förstått det (kan dock inte svära på att det är så någon får gärna rätta mig) är att mer oktan = mera energi på samma mängd soppa. Med andra ord behöver inte bilen dricka lika mycket för att orka med det som han orkade innan.

Har du en Chippad bil, anpassad på 98/ V-power så tar du tillvara på energin i bränslet med högre oktantal på ett annat sätt, enkelt förklarat så uppnår du den effekten lättare med högre oktanhalltig soppa. Riktiga rallyförare dunkar i oktanhöjare i tanken för att få mera effekt. Dock kan du glömma att du får samma effekt med oktanhöjaren du köper på OK/ Statoil. Det enda den gör är att den sköljer motorn bättre. Därför jag kör på V-power, för att skölja motorn bättre, inbillar mig att bilen mår bättre då. Som att du dricker vatten med C-vitamin istället för vanligt vatten. Eller ännu bättre förklarat! Du häller i laxermedel i ditt vanliga kaffe, visst kommer du kakka mer än normalt av ditt vanliga svarta kaffe?

Men men nu kanske jag har suttit och ljugit för mycket nu får någon rätta mig eller fylla på med mera matnyttigt.

Maciej_EVO_VI
9 juli 2014 · 54 Inlägg

Teknikens Världs testade V-Power (2005 Nr. 21)

Testet utfördes i ett motorlab med en 911 Carrera S 355hk.

Resultat:

95: 351.7hk/385.9Nm
98: 354.6hk/383.0Nm
99: 362.1hk/386.1Nm

Mack855
9 juli 2014 · 1 354 Inlägg

Maciej_EVO_VI skrev:
Teknikens Världs testade V-Power (2005 Nr. 21)

Testet utfördes i ett motorlab med en 911 Carrera S 355hk.

Resultat:

95: 351.7hk/385.9Nm
98: 354.6hk/383.0Nm
99: 362.1hk/386.1Nm

På hjulen eller är det i motorn? Roligt att vridet knappt ändras

Senast redigerat av Mack855 (9 juli 2014)

caromania Forummoderator
9 juli 2014 · 9 296 Inlägg

Ett högre oktantal gör att bensinen inte lika lätt självantänder, dvs motorn knackar/ spikar inte lika lätt. Det betyder att du kan ställa tändningen tidigare vilket ger mer effekt enkelt uttryckt.
Att hälla 98 oktan i en vanlig "enkel" bil kommer jämfört med 95 inte påverka något såvida du inte gör en manuell framställning av tändningen.

En hyfsat intelligent bil kommer eventuellt känna av att du tankat 98 och kommer då ställa fram tändningen vilket ger den något höjda effekten.

En sådan booster man köper där det står "höjer oktanen 3 punkter" betyder att det blir 0,3 oktan högre=försumbart.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
steifan DR!FTT3KN!K3R
9 juli 2014 · 10 427 Inlägg

Ofta är angiven motoreffekt från biltillverkare siffror baserade på mätningar med 98 oktan (eller påstås vara så). Så teoretiskt borde man ha lite hästkrafter mindre än angivet om man kör med 95 oktan. Maciej_EVO_VIs siffror från TV visar ju detta t ex.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
AX3L
9 juli 2014 · 398 Inlägg

Min erfarenhet är att det märks ganska stor skillnad på bilar med turbo men praktiskt taget ingen skillnad på bilar utan, är det någon mer som märkt det?

caromania Forummoderator
9 juli 2014 · 9 296 Inlägg

AX3L skrev:
Min erfarenhet är att det märks ganska stor skillnad på bilar med turbo men praktiskt taget ingen skillnad på bilar utan, är det någon mer som märkt det?

Motsvarigheten till förställningen av tändningen blir i en "intelligent" turbobil att trycket höjs något så jo, det ligger nåt i det. Men återigen, antingen måste ecu'n justera detta automatiskt eller så måste man göra det manuellt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mack Forum- och sitemoderator
9 juli 2014 · 26 143 Inlägg

Påminner lite om skotern vi hade, ursäkta om jag vandrar lite från ämnet.

Vår Lynx Cobra ville tydligen ha 97 Oktanigt bränsle, vilket ju ställde till det eftersom man vid den lokala pumpen bara hade att välja mellan bf95 eller bf98.
Då, nu pratar vi om 10-15 år sedan, så tankade man därför ofta bf98 och skotern gick som ett "skott".
Men ju närmare dagens datum man kom ju oftare tankade man bf95 - på grund av snålhet - och jäklar vilken skillnad man märkte på både gången och det övriga registret.

Inte för att det någonsin var någon raket på lederna men bara skillnaden mellan 95 och 98 märkes markant!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Driven08
9 juli 2014 · 152 Inlägg

En till liten fråga hehe. Om man höjer laddet med 0.1 bar på en turbo bil där biltillverkaren rekommenderar BF 95
Och sedan tankar BF98 så borde ju det förbättra oddsen för att "anse vara ett billigt skydd? (Nej tänker Inte laborera med detta mer än på teoretiskt.

0.1 bar är väl cirkus ~ 10hk ?

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
caromania Forummoderator
9 juli 2014 · 9 296 Inlägg

Driven08 skrev:
En till liten fråga hehe. Om man höjer laddet med 0.1 bar på en turbo bil där biltillverkaren rekommenderar BF 95
Och sedan tankar BF98 så borde ju det förbättra oddsen för att "anse vara ett billigt skydd? (Nej tänker Inte laborera med detta mer än på teoretiskt.

0.1 bar är väl cirkus ~ 10hk ?

Svårt att generalisera både om det ena eller ändra men kan nog tro att få om någon lämnat ut en motor som rasar om man höjer 0.1bar. Så länge soppan följer med så är det lugnt. (Säger jag utan att ta ansvar för om du skjuter motorn...)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Driven08
10 juli 2014 · 152 Inlägg

caromania skrev:

Driven08 skrev:
En till liten fråga hehe. Om man höjer laddet med 0.1 bar på en turbo bil där biltillverkaren rekommenderar BF 95
Och sedan tankar BF98 så borde ju det förbättra oddsen för att "anse vara ett billigt skydd? (Nej tänker Inte laborera med detta mer än på teoretiskt.

0.1 bar är väl cirkus ~ 10hk ?

Svårt att generalisera både om det ena eller ändra men kan nog tro att få om någon lämnat ut en motor som rasar om man höjer 0.1bar. Så länge soppan följer med så är det lugnt. (Säger jag utan att ta ansvar för om du skjuter motorn...)

Jag tänker inte göra detta. Men satt och funderade på om det skulle kunna vara en slags räddning vid den typen av trimning. wink

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
caromania Forummoderator
10 juli 2014 · 9 296 Inlägg

Driven08 skrev:

caromania skrev:

Driven08 skrev:
En till liten fråga hehe. Om man höjer laddet med 0.1 bar på en turbo bil där biltillverkaren rekommenderar BF 95
Och sedan tankar BF98 så borde ju det förbättra oddsen för att "anse vara ett billigt skydd? (Nej tänker Inte laborera med detta mer än på teoretiskt.

0.1 bar är väl cirkus ~ 10hk ?

Svårt att generalisera både om det ena eller ändra men kan nog tro att få om någon lämnat ut en motor som rasar om man höjer 0.1bar. Så länge soppan följer med så är det lugnt. (Säger jag utan att ta ansvar för om du skjuter motorn...)

Jag tänker inte göra detta. Men satt och funderade på om det skulle kunna vara en slags räddning vid den typen av trimning. wink

Nej, på en turbobil är det viktigare att det är tillräckligt mycket soppa. För mager blandning ger spikningar vilket är skadligt. En mer avancerad motor kan tänkas ha knacksensor som antingen sänker laddet eller ställer tillbaka tändningen, andra motorer skickar helt enkelt in för mycket soppa till att börja med, som tex min egen som heller inte är chipbar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang