Problem att fylla på växellådsolja audi a6 v8

andreas1
9 juli 2014 · 1 020 Inlägg

Min bror skulle göra något med bilen , osäker på vad egentligen men tömde iallafall växellådsoljan o lyckasej fylla den igen..
Är en a6 med v8 årsmodell 05.
Vad jag fattat det som finns två olika automatlådor.
En med en avtappningsplugg o en med två pluggar.
Detta är den med två avtappningspluggar.
Då ska nivåskruv/påfyllningshål vara bakom plåten vid vänstra driven.
Lyckats få dit en slang men när man börjar hälla så rinner allt ut direkt.
Nån som vet va som blir fel här eller har nåt tips hur man får i oljan.?

Senast redigerat av andreas1 (9 juli 2014)

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
JonasK -.-
9 juli 2014 · 383 Inlägg

Den serviceinformationen jag hittar i AutoData tyder på att det ska fyllas via oljestickan som på väldigt många andra automatlådor.
Om du vill skicka reg-nummer på bilen så går det få exaktare info.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
andreas1
9 juli 2014 · 1 020 Inlägg

Visa sig att det var en 05a .
Här finns ingen oljesticka utan nivåplugg.
Fick ett tips om att troligen slangen som använts varit för tjock.
Ska testa med en tunnare till helgen.
Är så satans trångt o man ser inget där då den sitter en bit upp på lådan.
Funkar ej det så skickar jag regnr till dig jonas.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
andreas1
9 juli 2014 · 1 020 Inlägg

Ja jag läste oxå något om o mäta temp mm men just nu står bilfan o tar upp lyften o är inte flyttbar..
Så blir nog lite gisningslek med tempen.
Problemet har varit att all olja från slangen rann ut igen men kan vara så att där är en kant i hålet o slangen ej gått in hela vägen.
Tack för länken den hitta inte jag när jag sökte runt.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
andreas1
9 juli 2014 · 1 020 Inlägg

EddE93 skrev:
Ska erkänna att jag aldrig någonsin kollade temperaturen i nån låda nån gång och jag har bytt olja i många bilar utan några problem.

Kolla du nivån när den var rumstemp då eller?

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
dawwe ...has left the building...
9 juli 2014 · 4 474 Inlägg

EddE93 skrev:
Skruvas bort med insekts nyckel

Jag har alltid undrat hur en insekts nyckel ser ut, kan någon läcka en bild? Hur en insex nyckel ser ut har jag full koll på däremot, vill jag tillägga.

Senast redigerat av dawwe (9 juli 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
9 juli 2014 · 4 474 Inlägg

Sorry...Googlade o hittade en bild, har aldrig sett en så kallas insektsnyckel, men nu vet jag hur den ser ut smile

http://img29.imageshack.us/img29/6866/nr17insektsnyckelbjornj.jpg

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
andreas1
9 juli 2014 · 1 020 Inlägg

EddE93 skrev:

andreas1 skrev:

EddE93 skrev:
Ska erkänna att jag aldrig någonsin kollade temperaturen i nån låda nån gång och jag har bytt olja i många bilar utan några problem.

Kolla du nivån när den var rumstemp då eller?

Ja precis..
Tror att det kan sitta ett plaströr i en av plugghålen till nivån. Skruvas bort med insekts nyckel men det är ju för att tömma olja inte för att fylla. Är du säker på att du inte fått i all olja som behövs, därför det rinner ut?

Har inte fått i nått alls .
Jag var inte med vid tömningen men en insexskruv skruvades av vid driven o slang stoppades dit .
Hällde olja genom slang i motorrummet.
En halv liter häldes i o samma halva litern fick torkas från golvet...
Jag stod vitklädd så var inte så värst sugen på o gå under o skruva.
Sitter en skruv först o en innanför då?
Sen fatta jag inte riktigt det här med två tapppluggar?
Är den ena bara för o kolla kvaliten på oljan?

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
JUSTer
9 juli 2014 · 451 Inlägg

Fyll på olljan, låt slangen sitta kvar med tillhörande dunk och oja,  starta o gå igenom alla växlar, 5sek på varje, vid 35grader tar du bort slangen från påfyllningshålet, nu rinner överflödig olja ut och vid 40grader ska det bara droppa lite från hålet, då drar du dit pluggen, klart

andreas1
9 juli 2014 · 1 020 Inlägg

Enda skruven som var av när slangen sattes dit var den nivåskruven där man ska fylla den.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
JonasK -.-
10 juli 2014 · 383 Inlägg

Tror du måste en så pass smal slang att luften kan komma ut genom samma hål.


Detta är allt som står för A6 4,2 quattro 04-08 i Autodata

Oljemängd 8.0 liter (multitroniclåda CVT 4,5-5,0 liter)
Typ av automatväxellådsolja

    CVT-växellåda = G 052 180 A2 4,5-5 liter
    Växellåda 09L = G 060 162 A2 8 liter


    Fyll på specificerad mängd i växellådan.
    Starta motorn. Håll väljarspaken i varje växelläge i 2-3 sekunder och för sedan tillbaka den till 'P'.
    Se till att automatväxellådsoljans temperatur är 35-40°C.
    Ta bort nivåpluggen. Låt överflödig olja rinna av.
    Om ingen oljeförlust konstateras: Fyll på med VAS 1924 (CVT = VAS 5162) tills automatväxellådsolja rinner ut från påfyllningshålet.
    Sätt dit påfyllningspluggen och dra åt med 80 Nm (CVT = 20 Nm).

Senast redigerat av JonasK (10 juli 2014)

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang