Generatorfel? (Problemet återkom)

VipMartie
10 juli 2014 · 537 Inlägg

Hej!

Nu har jag varit ute och felsökt i värmen och sol i nacken, blir lätt förvirrad och känner att jag behöver söka bekräftelser innan jag gör något dumt, som att börja riva generatorn.

Till och börja med så gäller det en Mitsubishi Galant V6 -01 med 100A generator. Den är dessutom utrustad med två batterier (ett fram och en i skuffen)...

Nu när vi har detta klart så märkte jag, här om dagen, att bilen inte riktigt orkade pumpa bas och jag var nära intill att inte kunna starta bilen trots att jag hade kört nästan 30-40 minuter innan jag stängde ner den i 10 min, för att utföra ett ärende. Batterierna var laddade någon dag innan dessutom...

Så nu till saken! Jag har mätt batterierna, båda visar 12,6V utan motorn igång. Däremot när jag startar motorn får jag endast 13,2V på tomgång. Vid 3-4000rpm får jag det till max 13,8V! Har även mätt direkt från generatorn och fått liknande tomgångsvärdet. Batterilampan lyser under påslagen tändning och slocknar när motorn går igång...

Till frågan då... är det uppenbarligen min generator som håller på tar slut eller bör jag prova något annat innan jag river kraftverket? Varför lyser inte batterilampan för laddfel? Måste den under en viss spänning för att lysa?

EDIT (FORTSATT PROBLEM): http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p4066861

MVH / Martie

Senast redigerat av VipMartie (22 juli 2014)

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
MagLight Jourråtta
10 juli 2014 · 148 Inlägg

Generatorn borde ge 14,4 Volt vid 3-4000rpm. Jag skulle gissa att du kan ha oxid på kablarna som då gör att du får ett spänningsfall. vad har du för dimension på kabeln till skuffen?  borde vara minst 50kvmm för att inte få spänningsfall på den långa sträckan.

Prova att mäta på generatorn direkt istället för på batteriet.  Då kan du eliminera Generatorfel. speciellt om du mäter mellan plusskruven och använder höljet på generatorn som minus

VipMartie
10 juli 2014 · 537 Inlägg

VipMartie skrev:
Så nu till saken! Jag har mätt batterierna, båda visar 12,6V utan motorn igång. Däremot när jag startar motorn får jag endast 13,2V på tomgång. Vid 3-4000rpm får jag det till max 13,8V! [b]Har även mätt direkt från generatorn och fått liknande tomgångsvärdet.[b] Batterilampan lyser under påslagen tändning och slocknar när motorn går igång...

tongue

Nää nu ska jag inte vara sån, när jag frågar om hjälp wink

Jag fick samma värde som tomgång (13,2V) när jag mätte direkt på generatorn...

EDIT: Båda batterierna visar samma värden, väldigt exakt också. Inget fel på kablarna emellan (50mm2)

MVH / Martie

Senast redigerat av VipMartie (10 juli 2014)

:: MartieCars.com ::..:..::.
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
MagLight Jourråtta
10 juli 2014 · 148 Inlägg

VipMartie skrev:

VipMartie skrev:
Så nu till saken! Jag har mätt batterierna, båda visar 12,6V utan motorn igång. Däremot när jag startar motorn får jag endast 13,2V på tomgång. Vid 3-4000rpm får jag det till max 13,8V! [b]Har även mätt direkt från generatorn och fått liknande tomgångsvärdet.[b] Batterilampan lyser under påslagen tändning och slocknar när motorn går igång...

tongue

Nää nu ska jag inte vara sån, när jag frågar om hjälp wink

Jag fick samma värde som tomgång (13,2V) när jag mätte direkt på generatorn...

EDIT: Båda batterierna visar samma värden, väldigt exakt också. Inget fel på kablarna emellan (50mm2)

MVH / Martie

Då ska jag läsa mer noggrant nästa gång...

Drönirettab
10 juli 2014 · 21 761 Inlägg

VipMartie skrev:
Båda batterierna visar samma värden, väldigt exakt också. Inget fel på kablarna emellan (50mm2)

MVH / Martie

Kopplade du isär batterierna när du mätte?

Batterilampan lyser när generatorn inte ger ut någon laddspänning alls, eller bara litegrann laddspänning. Den kan man alltså inte lita blint på. smile

Senast redigerat av Drönirettab (10 juli 2014)

MagLight Jourråtta
10 juli 2014 · 148 Inlägg

Drönirettab skrev:

VipMartie skrev:
Båda batterierna visar samma värden, väldigt exakt också. Inget fel på kablarna emellan (50mm2)

MVH / Martie

Kopplade du isär batterierna när du mätte?

Just det... kan ju vara så att ett av batterierna är dåligt och då suger ut kraften ur det som är friskt.

Drönirettab
10 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Ja, och en sån sak kan även göra att generatorn inte orkar ge bra laddspänning på tomgång eftersom att den får jobba väldigt hårt. smile

VipMartie
10 juli 2014 · 537 Inlägg

Ja, det trodde jag aldrig... har fått det tipset idag också, att koppla ur ena batteriet.

Får väl testa det som är enklare än att riva generatorn i så fall.

En annan fråga... jag har en CTEK laddare. När jag kopplar in den, bör inte det visa 14,4V då? Eller fungerar de annorlunda? Jag får nämligen uppmätt 12,7V när jag kopplar in laddaren. Hemma har jag ett batteri som i och för sig är fullt laddat, den visar 14,4V när jag kopplar in laddaren i vardagsrummet.

EDIT: Läste en av de gamla trådarna, som du har medverkat i... Kanske värt att prova koppla ur ett batteri i taget ändå. tongue  Nu står bilen på laddning, jag får åka till garaget imorgon och kolla.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=291594

MVH / Martie

Senast redigerat av VipMartie (10 juli 2014)

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
VipMartie
10 juli 2014 · 537 Inlägg

Citerar även text från Start & Generator (Startmotor.se)

Att tänka på
För att uppnå målet fulladdade batterier i fordon krävs (förutom en hel generator) att alla kablar som har med generatorn att göra är rätt inkopplade, väl dimensionerade, ej är oxiderade/brända/lösa eller övrigt defekta.

Remjustering är bra när man inte kan tvinga runt remskivan (med tumme på fläktbladet) utan att motorns övriga hjul följer med, exempelvis: vattenpump, vevaxel mm. För generator med invändig fläkt kan man känna med fingrarna på remskivan (avstängd motor) efter 2-3 minuter på ca 1500-2000 RPM (belasta batteriet med lyse, fläkt mm), blir remskivan het så slirar remmen! Notera att om remmen spänns för hårt går kullagren i generatorn sönder.

Kontrollera laddningsspänningen på batteriet, ett bra värde är 14,4 V/20 grader C (15,1V/0 grader C). Värderna uppmätta strax över tomgångsvarv på motorn. För låg laddningsspänning, trots att kablar och generator är OK, beror ofta på att batteriet är kraftigt urladdat eller sulfaterat. Ladda batteriet (och kontrollera det). Blir det låg spänning (under 14V) och batteriet blir varmt, ska det bytas ut.

Ännu ett tecken på dåligt batteri kanske?

EDIT: Bör tilläggas att det ena batteriet innehåller dålig vätska, fick fylla på ca 1 liter totalt (det andra är underhållsfritt).

MVH / Martie

Senast redigerat av VipMartie (10 juli 2014)

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
lighter22
11 juli 2014 · 436 Inlägg

VipMartie skrev:
Citerar även text från Start & Generator (Startmotor.se)

Att tänka på
För att uppnå målet fulladdade batterier i fordon krävs (förutom en hel generator) att alla kablar som har med generatorn att göra är rätt inkopplade, väl dimensionerade, ej är oxiderade/brända/lösa eller övrigt defekta.

Remjustering är bra när man inte kan tvinga runt remskivan (med tumme på fläktbladet) utan att motorns övriga hjul följer med, exempelvis: vattenpump, vevaxel mm. För generator med invändig fläkt kan man känna med fingrarna på remskivan (avstängd motor) efter 2-3 minuter på ca 1500-2000 RPM (belasta batteriet med lyse, fläkt mm), blir remskivan het så slirar remmen! Notera att om remmen spänns för hårt går kullagren i generatorn sönder.

Kontrollera laddningsspänningen på batteriet, ett bra värde är 14,4 V/20 grader C (15,1V/0 grader C). Värderna uppmätta strax över tomgångsvarv på motorn. För låg laddningsspänning, trots att kablar och generator är OK, beror ofta på att batteriet är kraftigt urladdat eller sulfaterat. Ladda batteriet (och kontrollera det). Blir det låg spänning (under 14V) och batteriet blir varmt, ska det bytas ut.

Ännu ett tecken på dåligt batteri kanske?

EDIT: Bör tilläggas att det ena batteriet innehåller dålig vätska, fick fylla på ca 1 liter totalt (det andra är underhållsfritt).

MVH / Martie

om du har baehövt att fylla på nästan 1 liter batteri vatten tycker jag definitivt att det låter som din felorsak.

då har generatorn arbetat för fullt med att hålla det batteriet laddat samt att det snott ström från det friska batteriet gör som tidigare sagt och koppla bort detta batteri och hoppas att generatorn inte tagit stryk.

VipMartie
11 juli 2014 · 537 Inlägg

Uppdatering!

Intressant idag!

Jag kom till garaget och kopplade ur laddarn, startade bilen! Mätte på första batteriet som visar 14,5V(!!!!) Inget fel på generatorn????

Efter någon minut så sjönk den till ca 14,35V. Jag provade koppla ur vätskebatteriet och till min förvåning kunde jag inte starta bilen! Batteriet i skuffen visade endast 11,0V medan det batteriet jag fyllde på vätska, visar 12,8V. Jag bytte skuffbatteriet till ett annat batteri, då gick det att starta bilen, så inget fel på kablarna.

Nu har jag fått generatorvärde på 14,2V stabilt. Batterierna visar däremot 13,5V. Bättre än innan, men ska inte batterierna alltid visa som generatorn, även vid halvfull batteri?

Det som är skumt med den tidigare batteriet, som jag plockade ur skuffen, är att den visar full laddat enligt min CTEK laddare, efter bara 5 minuter. Då har jag en 3,3A gammal CTEK.

Mina andra batterier har visat 14,4V vid fullt laddat läge. Denna visar 12,9V just nu, i full laddat läge.

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Drönirettab
11 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Om spänningen på generatorn är 14,2 V så ska spänningen på batteripolerna visa så nära generatorspänning som möjligt. Man kan enligt min åsikt tolerera kanske 0,2-0,3 V spänningsfall mellan generator och batteri om många förbrukare är påslagna så att generatorn ger hög laddström, men i ditt fall verkar spänningsfallet vara 0,7 V och det är för mycket.

Du kan enkelt mäta med multimetern vart det uppstår förluster. Låt mätaren vara ställd i samma spänningsläge som när du mätte batterierna och mät mellan generatorns B+ och batteripluspolen, sedan mäter du mellan generatorns chassi och batteriminuspolen. Vid mätningen ska motorn vara påslagen och gärna några förbrukare igång, mätvärdet ska i dessa fall vara så nära noll som möjligt. smile

CTEK är bra laddare som jag ser det, men även "intelligenta" laddare kan bli lurade av ett dåligt batteri. Att du kunde fylla på 1 liter batterivatten innebär att delar av cellplattorna har stuckit upp ovanför syran och troligen har oxiderat, vilket ger permanenta skador. Batteriet ska kasseras då.

VipMartie
11 juli 2014 · 537 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om spänningen på generatorn är 14,2 V så ska spänningen på batteripolerna visa så nära generatorspänning som möjligt. Man kan enligt min åsikt tolerera kanske 0,2-0,3 V spänningsfall mellan generator och batteri om många förbrukare är påslagna så att generatorn ger hög laddström, men i ditt fall verkar spänningsfallet vara 0,7 V och det är för mycket.

Du kan enkelt mäta med multimetern vart det uppstår förluster. Låt mätaren vara ställd i samma spänningsläge som när du mätte batterierna och mät mellan generatorns B+ och batteripluspolen, sedan mäter du mellan generatorns chassi och batteriminuspolen. Vid mätningen ska motorn vara påslagen och gärna några förbrukare igång, mätvärdet ska i dessa fall vara så nära noll som möjligt. smile

CTEK är bra laddare som jag ser det, men även "intelligenta" laddare kan bli lurade av ett dåligt batteri. Att du kunde fylla på 1 liter batterivatten innebär att delar av cellplattorna har stuckit upp ovanför syran och troligen har oxiderat, vilket ger permanenta skador. Batteriet ska kasseras då.

Tack så jätte mycket för alla svar!

Om generatorn ger 14,2V så är det ju ett tecken på att jag inte är i behov av generatorbyte?

Jag ska prova byta ut det första batteriet (som jag fick fylla på) också...

Jag har tyvärr rätt fullt upp i helgen, men återkommer snarast när jag har mätt upp värdena.

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Drönirettab
11 juli 2014 · 21 761 Inlägg

VipMartie skrev:
Om generatorn ger 14,2V så är det ju ett tecken på att jag inte är i behov av generatorbyte?

Jag håller med, generatorn verkar fungera tillräckligt bra. Däremot får du som sagt kolla upp spänningsförlusten mellan generator och batteri. smile

VipMartie
12 juli 2014 · 537 Inlägg

Återkopplingsdags!

Köpte nytt batteri från biltema idag... gissa vad?

Generatorn visar 14,2V och så gör batterierna i ledet också!!! big_smile

Stort tack för all hjälp!

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 juli 2014 · 13 983 Inlägg

VipMartie skrev:
Återkopplingsdags!

Köpte nytt batteri från biltema idag... gissa vad?

Generatorn visar 14,2V och så gör batterierna i ledet också!!! big_smile

Stort tack för all hjälp!

MVH / Martie

Det är ju trevligt när man lyckas lösa problemen!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
VipMartie
13 juli 2014 · 537 Inlägg

Vettemannen skrev:

VipMartie skrev:
Återkopplingsdags!

Köpte nytt batteri från biltema idag... gissa vad?

Generatorn visar 14,2V och så gör batterierna i ledet också!!! big_smile

Stort tack för all hjälp!

MVH / Martie

Det är ju trevligt när man lyckas lösa problemen!

/Benny

Visst är det så! big_smile

Motorn startar lättare, elspeglarna går lättare att fälla in! Jag har kört med det batteriet sedan jag köpte bilen för två år sedan (dock har den kanske rullat 700-800mil sen jag köpte den. Hoppas inte för mycket saker har tagit stryk bara...

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
VipMartie
22 juli 2014 · 537 Inlägg

Nu har jag fått tillbaka problemet!! sad

Började med att jag kände att musiken inte spelade som den skulle... mätte upp batterierna (med motorn igång), fick endast 12,7V. Utan motorn igång gick den på 12,5V.

Jag kopplade ur ena batteriet och startade motorn. Generatorn laddar 12,8V och batteriet 12,7V. Gjorde samma sak med det andra batteriet, generatorn laddar fortfarande 12,8V och batteriet 12,7V!!!

Både batterierna byttes ut vid förra problemet. Så innan jag ändå beslutar mig för att skylla på generatorn, är det något mer jag kan mäta för att utesluta generatorn?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Drönirettab
22 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Eftersom att spänningen är låg även på generatorn så bör felet ligga där. Det kan vara dålig regulator, dåliga kol eller annat fel inuti generatorn (tex trasiga dioder eller dåliga släpringar). Batterierna verkar inte vara så troligt fel den här gången som jag ser det iaf. smile

VipMartie
23 juli 2014 · 537 Inlägg

Drönirettab skrev:
Eftersom att spänningen är låg även på generatorn så bör felet ligga där. Det kan vara dålig regulator, dåliga kol eller annat fel inuti generatorn (tex trasiga dioder eller dåliga släpringar). Batterierna verkar inte vara så troligt fel den här gången som jag ser det iaf. smile

Tack för ditt svar igen!

Jag gjorde nya mätningen under kvällen...

Efter att ha skrivit inlägget, drog jag ut till kussen på grillfest (ca 1,5mil resa, 70% motorväg). Jag hade AC på, och lite dunka dunka aktiv, drog dock aldrig på ju med problemet...

När jag kom fram så mätte jag upp batterierna igen, som visade 12,7V med avstängd motor. Fick hjälp av kusinen med att varva lite och fick då först 13,2V på tomgång, därefter 13,7V vid 3500rpm på batteriet. När jag mätte på generatorn så visade den dock 14,1V vid samma varvtal (ca 13,9V vid tomgång).

Att notera är att mina batteriet inte är fullt laddade och jag har spelat en hel del hög dunka dunka, dock med motorn igång (tomgång). Kan det vara så att jag har dragit ur batterierna och generatorn inte hunnit ladda ikapp? Vet att jag borde ha gjort testet med laddat batteri, dessvärre har jag ingen tillgång till laddare just nu sad, ska göra testet igen med laddat batteri självklart. Jag har dock aldrig sett min generator ladda mer än 14,2V någonsin, kanske den börjar bli sliten?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang