Ac har slutat att fungera på min Savana, började titta lite på detta.
Kollade alla säkringar och relän verkar ok. Kopplade loss den främre anlutningen på ac:n kontroll mätte denna. Hade 13,6V med ac:n på max, jag antar att denna går till själva kopplingen när den skall gå på. Någon som vet bättre får gärna rätta mig
Kan det vara så att "kopplingen" kan ha rostat fast? Eller någon som kan ge mig några mera tips vad man kan göra? Utan att tömma systemet, för det är väl lika med att man måste bygga om systemet eftersom R134 är väl förbjuden?
Någon som vet vad det kostar ung. att göra om systemet?
//Micke
Senast redigerat av Mickeymouse (11 juli 2014)
If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
Om det är för lite tryck i systemet så slår inte kompressorn till. Det kan vara detta fel.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Ok, men då skall det väl inte komma spänning till kopplingen? Eller tänker jag helt fel, saknar ett elschema för att se hur det är kopplat.. Det är klart som du säger men då måste det sitta en tryckvakt någonstans?
//Micke
Senast redigerat av Mickeymouse (11 juli 2014)
If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
Ok säger inte emot någon på detta, men kan man kolla trycket själv? Med en manometer, om ja. Vad skall det ligga på? Antar att man kollar trycket på dessa när dom är avstängda?
Lite ny på just ac grejorna, så där av många kanske dumma frågor..
//Micke
If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
1. Ok, men då skall det väl inte komma spänning till kopplingen? Eller tänker jag helt fel, saknar ett elschema för att se hur det är kopplat.. 2. Det är klart som du säger men då måste det sitta en tryckvakt någonstans?
//Micke
1. It make sense! 2. Det sitter en tryckvakt på någon av AC-ledningarna.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Mickeymouse skrev: Ok säger inte emot någon på detta, men kan man kolla trycket själv? Med en manometer, om ja. Vad skall det ligga på? Antar att man kollar trycket på dessa när dom är avstängda?
Lite ny på just ac grejorna, så där av många kanske dumma frågor..
//Micke
Det finns inga dumma frågor och frågar man inte får man inget veta.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Det värsta är att jag hade önskat att det var ac:n på Blazern för den sitter på höger sida upp till på motorn. På Savanan sitter den på vänstersida ner till intill fläktkåpan så är inte så lätta att se va man gör.
Benny.. Du va med på hur jag tänkte iaf.?
//Micke
If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
Mickeymouse skrev: Det värsta är att jag hade önskat att det var ac:n på Blazern för den sitter på höger sida upp till på motorn. På Savanan sitter den på vänstersida ner till intill fläktkåpan så är inte så lätta att se va man gör.
Benny.. Du va med på hur jag tänkte iaf.?
//Micke
Absolut! Det är skitjobbigt att meka Vans, har själv en lite äldre än din och det är trångt.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Skulle tro det är magnetkopplingen som gett sej,det kan du byta utan att tömma/fylla systemet igen,som sagt det sitter en tryckvakt,har du tillräckligt med tryck i systemet så får du spänning till kompressorn inte annars.
Mickeymouse skrev: Ok jag tackar för alla svar jag fått...
Ska googla lite om jag kan hitta någon sprängskiss på kompressorn..
//Micke
Fortsätt och skriv i tråden sedan när du vet vad felet är. Alltid hjälper det någon annan.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Hittade en massa clip på youtube "ac compressor clutch replacement" Det ska tydligen gå att byta allt utan att tömma systemet på plats precis som fadret skrev. Visste inte riktigt hur men som sagt mycket finns på youtube... Ska nog bara införskaffa lite avdragare,nya delar och sådan där krafs..
Återkommer när jag hunnit med att kolla mera, blir nog nästa helg med lite kort på det hela..
//Micke
Senast redigerat av Mickeymouse (11 juli 2014)
If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
Tittade lite mera på detta elände idag. Fick den att fungera en stund efter att jag "motionerat" fram och tillbaka lite. Så gick den igång och startade och stoppade som den skulle. Men rätt var det var ville den inte gå igen. Mätte då och jag hade spänning till kopplingen...
Så summa sumarum, kopplingen är kaputt!! Kollade vad en bättre begagnad kostade 1500:- Så får nog bli att beställa en sådan.. Och den stunden den gick så blev det bra kyla så gas måste det ju finnas...
Fortsättning följer..
//Micke
If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
Fick en beg. ac kompressor som jag tog isär och monterade ihop. Tyvärr så gav magnetkopplingen upp på denna också efter 2 min så började den att skjuta säkringar. För att sedan ge ett lite rök moln.
Fick tag på grabbarna på USA bildelar som jag köpte den igenom, inga problem skickar en "ny" idag. Kom dagen efter och har kört en timme med den nu och den verkar att fungera. Slår till och från som den skall och kallt som fan blir det. Nu får bara sommaren komma tillbaka oxå!!
Som synes sitter dom väldigt lätt åtkomligt på dessa bilar.
Sitter ett plastskydd på främre balken tog loss denna för att komma åt lite mera 2bult
Lossa bulten 10mm hylsa och tvinga av fronten, min satt som bara den fick tvinga av den med diverse brytverktyg... Brickan som jag pekar på är väldigt viktigt den ligger inne i botten på fronten där man ser spleinsen eller hur det nu stavas. Detta är schimset för att få rätt avstånd.
Innan man använder avdragaren så sitter det en segering som måste bort, sedan går dett allt att få in avdragaren med lite vilja
2 bilder på alla delar hur dom ser ut och ordningen på dom
Segerringen som håller själva magnet kopplingen, samt ett styrspår på baksidan som den aldrig kan hamna fel. Glömde ta kort på det men det ger sig själv sitter den fel så får du inte dit den ordentligt
Sådär nu är den tillbaka och verkar att fungera än så länge
Allt gick att göra utan att tömma systemet som fadret tidigare skrev. Var bra trångt men det gick, så lite ihop skrevet hoppas att det kanske hjälper någon mera. Bilen som detta är gjort på är en GMC Savana 1500 -05
//Micke
Senast redigerat av Mickeymouse (14 augusti 2014)
If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!