Min volvo 944ltt -97 från ltt - ftt ,dumpventil,öppet filter

rossboss
11 juli 2014 · 265 Inlägg

Som rubriken lyder så , har jag i tankarna att göra min till ftt ,
har letat i trådar men har inte hittat bilder osv , hur man byter till ftt klocka ,
och jag har en fråga kan man köra med dumpventil på dom dära bilarna ? , eller måste man göra ingrepp
så att inte bilen dör då man t.ex kopplar .
och jag tycker det är konstigt min bil laddar vid full gas 0.2bar , ska inte en ltt ladda 0.35?
Mvh/tommy

turbodeath
11 juli 2014 · 2 452 Inlägg

ftt klocka är bara o byta sitter ju med en sprint o så muttrar 10 ans nyckel tror jag det var....en ltt ska ladda orginal 0,3 ja...går att köra dumpventil på dom....

döden kommer tillbaka
Mack Forum- och sitemoderator
11 juli 2014 · 26 149 Inlägg

turbodeath skrev:
ftt klocka är bara o byta sitter ju med en sprint o så muttrar 10 ans nyckel tror jag det var....en ltt ska ladda orginal 0,3 ja...går att köra dumpventil på dom....

Himla lustigt att det krånglar för så många 940 Turbo-ägare med just öppen dump..om det är som du säger.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224067

Läs gärna inlägg #12 i den länkade tråden..som exempel.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
rossboss
12 juli 2014 · 265 Inlägg

provade det så kallade pystrimmet med ett tkors och en slang på en dm och då gick laddet upp till 0.5 typ , men jag vill inte riskera ngt med att köra den vägen . Sedan så har jag kollat alla slangar klammer osv , och allt är tätt men mätaren är en race sports billig . Men hur mycket ladd kan jag köra med original chipp i bilen ca , och när behöver jag chippa? .Och jag vill gärna ha tips och trix av er som har chippat osv och få höra lite åsikter om hur mycket jobb det var osv , och hur det funkar .

turbodeath
12 juli 2014 · 2 452 Inlägg

när det gäller en orginal så är nog gränsen där vid 0,5-0,6 bar som max...finns folk som säger att dom laddat 1 bar med men låter det vara osagt...är alltid bättre o chippa direkt så köper du en fulltrucksklocka på en gång,finns hos turbomulle meck,bsr mm kostar ca 1200 kr så är den ställd direkt från 0,8 bar...o ang chipen som man byter då så är det bara o ta ut chipet från bränsleboxen o ersätta med trimchipet.ang tändning så måste du ha en guldbox o det har du inte i din 97a om ingen annan satt i en innan dig.

döden kommer tillbaka
Xuri One Man Clan
12 juli 2014 · 4 287 Inlägg

De går å köra öppen dumpventil ! Men då måste du plocka dra ur kontakten till tomgångsmotorn samt kan behöva justera upp spjället något för att få en bra tomgång. du får dock räkna med att den kan vandra mellan kanske 700-1000rpm på tomgång men kan du leva med de så visst funkar den.

sätter du bara på dumpventil så kommer bilen dö vid varje växling, å beroende på sort av dumpventil kommer den dö varje gång du står på tomgång....

Jag skulle nog rekommendera en bosch återcirkulerande från saabs turbobilar. hög kvalite rakt igenom å billigt, bara å skippa inkopplingen av återcirkuleringen så får du ett härligt pysljud...

Angående tändchip....

Mest bortkastade pengar.... org boxen i din 940 orkar med 300hk utan problem....
bara en utgift extra å en sak till som kan gå fel.

är ju knappast nån ide att sänka tändningen å gå på med 2-3 hekto mer ladd på en turbo som ändå inte vill jobba på speciellt höga tryck.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
rossboss
12 juli 2014 · 265 Inlägg

Tack för svar , bosch åter cirkulerande så jag ska alltså skippa inkopplingen av det återcirkulerande ,
men apropå guldbox passar det till min bolt on ? , jag har fått tag i en begagnad guldbox ! , det blir inget jidder med bilen om boxen är ok ? , nej jag ska inte mecka med att dra kontakter från tomgångs motor osv , och sant jag hade bara tänkt försöka ha laddet på 0.8 i år men framförallt så ska allt lira och bilen ska gå i ordning .
men bränslechip vad rekommenderar ni ? , jag har hört att chip från blocket ska man se upp med så vad har ni på bränsle sidan att rekommendera ? Såg även nu att jag har gängad wg klocka justerbar , måste jag byta eller skruvar jag då på den ?  /T

Senast redigerat av rossboss (12 juli 2014)

turbodeath
12 juli 2014 · 2 452 Inlägg

ja allt passar bolt on när det gäller guldbox...

döden kommer tillbaka
rossboss
12 juli 2014 · 265 Inlägg

då ska jag köpa guldboxen , men jag fick ju svar om att köpa en återcirkulerade dump men man tar bort återcirkulerande delen , sätter jag dumpen på insugns eller avgas sidan ? och om jag tar bort den återcirkulerade delen blir den inte som en "öppen" då och jag tappar tomgång ? , tack för all hjälp

rossboss
13 juli 2014 · 265 Inlägg

då ska jag inte göra det , nej alltså jag vet ju hur det funkar osv , men jag har så liten erfarenhet av turbo bilar , men öppet filter då börjar väl bilen gå varmare ? , men en dum fråga vilket håll ska jag skruva stången på på wgn på bilen ? om jag vill öka laddet , för jag verkar ha justerbar wg , och behöver jag skruva lös något eller så innan jag vrider stången ? .

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang