BMW e36 4,4l v8 turbo

E36 coupé som får M62B44, turbo, 6-växlad låda mm
  • 280 Följare
  • 213 592 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 november 2018
42emil
12 juli 2014 · 539 Inlägg

Okej. Tjabba

Jag heter Emil, bor söder om Sthlm, och jag tänkte skohorna ner en v8 från en BMW 740 med tillhörande 6-växlad låda i en E36.
I förlängningen ska det även fås plats med en turbo under huven.
Tanken är att jag ska uppdatera lite här allt eftersom det händer nåt med mitt projekt.
Men kan tyvärr gå lite segt mellan uppdateringarna då andra saker som barn, fru, hus och jobb även ska hinnas med :-)

Bilen som ska "våldtas" är denna: http://www.garaget.org/?car=196588
Den har stått undanställd och oanvänd i ca 2 år nu.

Såhär ser bilen ut där den står idag https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-56cc4cd405f54fea0ac48297863c8601.jpg

Förberdelse för urplockning av motor/växellåda https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-e52ca21acd7ca500b6b0885bb294faaf.jpg

Mycket brytande och lyftande senare så fick vi ut paketet https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-43bdf07cfed14d6ebb6101c576ea1d14.jpg

Ett stycke M62B44 med S6S 420G https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-5075058030f5e04cd241162e3b644dba.jpg

Fortsättning följer...

Senast redigerat av 42emil (5 februari 2017)

Volvo V70 "D5 AWD Summum" (2011)
BMW 344i coupe "V8 turbo" (1995)
WobbzGurka
12 juli 2014 · 725 Inlägg

fan va spännande! kör hårt smile

42emil
13 juli 2014 · 539 Inlägg

Inte mycket kvar på 740n nu. Nån som vill köpa nåt så hojta till wink https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-afa8fa2f395f350d87d36c4bf07207ff.jpg

Lite bromsar. Kommer förmodligen inte använda bakbromsarna då dom var solida hmm https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-a967e4bccaa9050100f1e3f4a0e0cb60.jpg

210-diff. Ska eventuellt användas om jag får det att lira med drivaxlar och medbringare. Kommer svetsas isåfall. https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-0078935930043eae6522815fb427dd21.jpg

Bra med polare som hugger in och hjälper till ibland.  Kardan syns i bakgrunden oxå. https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-a5a404ed900d57eca135f4ff8f1ece42.jpg

Där får moroten stå och vila nere i hörnet ett tag. https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-e08a91e0f4b8f48c5d1f73537e1af3ea.jpg


Gonatt...

Volvo V70 "D5 AWD Summum" (2011)
BMW 344i coupe "V8 turbo" (1995)
norlingen
13 juli 2014 · 51 Inlägg

roligt projekt! kommer följas. och din e36 ser helrå ut! perfekt stuk.

42emil
13 juli 2014 · 539 Inlägg

Tackar smile Den kommer nog se råare ut sen. Men framför allt, vara mycket råare tongue

Volvo V70 "D5 AWD Summum" (2011)
BMW 344i coupe "V8 turbo" (1995)
norlingen
13 juli 2014 · 51 Inlägg

det tror jag det! wink har du tonat lyktor runt om eller köpt mörka?
finns det färdiga recept för vad som behövs för att få ner motorn i e36 kaross eller ska utforska lite själv smile ?

42emil
13 juli 2014 · 539 Inlägg

Ja, det är tonat med lamin-x film.
Har ju lite hum om vad som behöver göras osv. Men kommer inte köpa nåt färdigt kit.
Om det går att göra så vill jag få in motorn bakom styrväxeln och motorbalken, men då kommet det behövas kapas i torpeden. Annars är det modda oljetråget och pumpen, eller torrsump som gäller.
Får jag bak motorn så ska det nog inte vara några problem att få in turbon på tvären framför. Kan ju gå att montera turbon bakom motorn, ovanför växellådan.  Men då hamnar allt så långt fram, och det är ju ingen Audi jag bygger tongue
Funderingar och teorier finns, får se framöver hur allting blir när det börjar måttas in. smile

BMW 344i coupe "V8 turbo" (1995)
Volvo V70 "D5 AWD Summum" (2011)
42emil
13 juli 2014 · 539 Inlägg

Fick en oljekyl av polarn som jag kommer använda. Behöver bara byta en nippel på den. https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-b0988576f6477343c0a84290b46eb9f7.jpg

Volvo V70 "D5 AWD Summum" (2011)
BMW 344i coupe "V8 turbo" (1995)
norlingen
14 juli 2014 · 51 Inlägg

nej det finns ju e36 med v8 i så på något sätt borde det ju gå smile sitter det termostat i orginal oljefilterhus eller hur kör du där med oljekyl?

42emil
14 juli 2014 · 539 Inlägg

Ja, finns ju alpina b8. Men många saker som skiljer på den motorn mot den här. Största är ju oljetråget och pumpen.
Nej, sitter ingen termostat vad jag vet. Oljefilterhuset är separat från motorn,  så det är bara lite slangar och kopplingar som krävs för att koppla in kylarn.

Volvo V70 "D5 AWD Summum" (2011)
BMW 344i coupe "V8 turbo" (1995)
GTR902
15 juli 2014 · 54 Inlägg

Intressant projekt, kommer att följas!

..
conio
18 juli 2014 · 83 Inlägg

inget dåligt projekt dehärsmile ska bli kul att se fortsättningen!

42emil
19 juli 2014 · 539 Inlägg

Kul att det gillas.
Status för tillfället är att bilen står ca 40 mil hemifrån med sönderrostat grenrör. Sen så har jag inget garage förutom radhusparkeringslänga för tillfället. Men har kanske garage på g iaf.
Nån som åker med tom biltransport mellan Sundsvall och Sthlm nån gång? :-P Så kanske det blir lite mer uppdateringar här.

BMW 344i coupe "V8 turbo" (1995)
Volvo V70 "D5 AWD Summum" (2011)
42emil
31 juli 2014 · 539 Inlägg

Lite dåligt med aktivitet här.
Har jobbat 12 tim/dag senaste 2 veckorna, så har inte funnits nån energi för så mycket annat.

Det som är bra är ju att brorsan rotade fram org. grenrören till m52an. Så ska försöka ta mig upp till S-vall nåt och smälla dit dom och sen köra ner bilen iaf. Kan ju vara bra att börja riva lite i den.

Står även still med garageletandet, får väl pula på i radhusgaraget tillsvidare. smile

Motorn och växellådan ska få sig en tvätt och lite packningar ska bytas osv.

Sen har jag funderat lite övet receptet, inte helt säker men vad tror ni om nåt sånt här?:

*Oöppnad motor
*GZ racing 2045R. (http://gzracing.se/motordelar-och-kring … 2045r.html)
Nån som vet nåt om dessa?
*0,7-0,8 i ladd?
*50-60mm wg, screamerpipe??
*Öppen dump
*Så stor ic som får plats
*org. fuelrail, alt. nåt hemmasnickrat
*org. spjällhus
*3,5" avgas med apple racing dämpare
*dw pumpar
*catchtank
*rostfria rör för bränsle med stålomspunna slangar i ändarna. AN8, AN10??
*runt 1000cc spridare
*org. tändspolar
*e85 då såklart
*koppling???
*egensvarvat svänghjul
*vems styrsystem

Effektmål ligger nånstans runt 550-600 whp till att börja med.

Bra? Anus? Funderingar?

BMW 344i coupe "V8 turbo" (1995)
Volvo V70 "D5 AWD Summum" (2011)
Frippe08 Galen
31 juli 2014 · 849 Inlägg

Sjukt grymt projekt! Har velat göra nått sånt här läääänge!

Finns det inte coopering packning till din motor? Kan ju vara bra så håller maskinen lite längre, kolla på ppf

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
42emil
31 juli 2014 · 539 Inlägg

Jo, har funderat på coopering och arp oxå. Men borde hålla för så pass lite ladd ändå. Blåser jag motorn är det inte så dyrt att köpa en till. Ska man va seriös så ska det väl stålfodras och strokas och smidda grejer ska dit och bla bla bla. Men då springer slantarna iväg riktigt fort tongue

Volvo V70 "D5 AWD Summum" (2011)
BMW 344i coupe "V8 turbo" (1995)
42emil
6 augusti 2014 · 539 Inlägg

Gjorde ett litet ryck med oljekylarn idag.

Kapade bort den gamla nippeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-4dbad63adbea37e0e9c2552ecc7a5861.jpg

Var förbi Turbocenter en sväng igår, och dom rotade fram den här ur nån skrotlåda
https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-df90ebfbc63ef181731ebbf2400decb5.jpg

Nåt varv i svarven
https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-e1693bbe5e0f91327b5e0a571cc45117.jpg

Sen elda dit. Färdigt big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-d33ba61ec6c305f68b7d55b0b827b45d.jpg

BMW 344i coupe "V8 turbo" (1995)
Volvo V70 "D5 AWD Summum" (2011)
lewwan Överladdad gröngöling
15 augusti 2014 · 1 302 Inlägg

Prem lagd! big_smile

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
42emil
25 augusti 2014 · 539 Inlägg

Kanske inte så relevant bild, men 740n blir mindre och mindre iaf. https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-2a59d3f011f4a27ab0b9a26066e69775.jpg

På onsdag tågas det till Sundsvall för att träffa familjen osv. Kommer även då passa på att skruva tillbaka org.-grenrören och bes. 328an så den går att köra ner. Dock kan jag tyvärr inte ta med mig den ner själv. Så håller på att fråga runt efter nån som vill köra ner den. Inget napp där än, men det löser sig nog på nåt vis.

Ska bli så skönt att äntligen få köra med den lite efter att den stått avställd i två år. Sen så ska det börja rivas där med :-P

BMW 344i coupe "V8 turbo" (1995)
Volvo V70 "D5 AWD Summum" (2011)
42emil
28 augusti 2014 · 539 Inlägg

Ur med dom sönderrostade grenrören. Brorsan hjälper till
https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-f67fa6d86bcc407d1159048c0bff6cdb.jpg

Lite strul med att få ner med org. igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-feb9aaac0f955934540d5a14034a57f0.jpg

Kinas definition av "rostfritt". Tips: handla aldrig grenrör från ebay ;-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-6124884b4373115d28e65148cf089d2e.jpg

Samlade lite poäng. 9 2or blev det. Men nu är den bes. och får köras till närmaste verkstad, dvs hem till Sthlm :-D
https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-ab4215301487a3e015f5ed2bb4852eb7.jpg

BMW 344i coupe "V8 turbo" (1995)
Volvo V70 "D5 AWD Summum" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang