Dålig drivknut i ett år - vad kan tagit extra stryk?

Teufelschlumpf
12 juli 2014 · 5 Inlägg

Tjena!

Kört med, vad som nu visat sig, en dålig inre drivknut i ett års tid. Köpte bilen för ett år sedan, och har hela tiden känt vibrationer i framvagn i samband med belastning! Jag ska inte dra hela historian, men ingen trodde att det var drivknut eftersom damask var hel och det kändes inget jätteglapp! Beslöt för några veckor sedan, att montera dit en begagnad drivaxel, och vibrationerna försvann! Den gamla knuten hade gått helt torr, men fortfarande hel damask..

Så, nu när jag fått bort vibrationerna, började jag lägga märke till lite annat som inte kändes rätt, vilket resulterat i att jag inom några veckor kommer byta bakre bussningen i främre bärarmarna samt stabilisatorstagen.

Min vidare fråga är nu, eftersom jag efter detta kommer lämna in bilen på ny hjulinställning - är det något som kan tagit extra stort stryk pga den dåliga drivknuten? Tänker t ex styrleder (inre/yttre?), spindelled, axiallagret i dämparn osv? Finns det någon risk för hjullagret?

Vet att man kan känna och rycka, men tilläggas kan, att bilen besiktigades för en vecka sedan med blankt papper, trots att det alltså glappar i stab-stagen...

Ja, just det, det rör sig om en SAAB 9-5 2,3t BP SC Vector 2007, Automat, 18500 mil..

xXSammy
13 juli 2014 · 6 569 Inlägg

Höger eller vänster?

De/Dem
Teufelschlumpf
13 juli 2014 · 5 Inlägg

Vänster axel har jag bytt nu. Högra drivknuten byttes i samband med köpet för ett år sedan.

xXSammy
13 juli 2014 · 6 569 Inlägg

Borde nog inte vara en större fara, men om nu något skulle kunna tagit skada kan det vara lagret där drivaxeln går in.

Byt olja i växellådan och gör ett tag till, om du vill vara extra säker. smile

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang