Göra fördelardrivning på kamaxel b230?

tvedberg
12 juli 2014 · 773 Inlägg

hej, har änntligen fått tag på en k-kam men det är så att den saknar fördelardrivning. jag har läst att man kan göra det själv. för det är ju så att det finns ju centrum på kammen i bakant. så borde ju bara vara att borra upp ett lagom stort hål och sen skära ur för pinnarna i fördelarn?.

men det jag tänkte det gör väll inget om pinnarna inte hamnar exakt som dom ska? om dom sitter några MM fel gör det någon skilnad på b230f med tändning som inte går att ställa om?

tänkte ta en gammal topp och ställa kammen i ÖD och sen skära dit spåren och få rotorn att visa cyl 1? borde det gå? mvh

xXSammy
12 juli 2014 · 6 570 Inlägg

Kan ju alltid skaffa justerbart kamdrev i sådant fall, kanske går?

De/Dem
tvedberg
13 juli 2014 · 773 Inlägg

Malheus skrev:
Kan ju alltid skaffa justerbart kamdrev i sådant fall, kanske går?

jaa får hoppas på de wink för fick också med det gammla remhjulet på kamaxeln som satt på b23. folkraceshoppen byter ju in dom så får man ställbart mot en billig peng smile

Marlboroman
13 juli 2014 · 8 233 Inlägg

Görs inte spåret på rätt ställe kommer den ju inte tända på rätt ställe. Med justerbart kamdrev kan man väl motverka det, men då kan man ju hamna i ett läge där kamaxelns läge i förhållande till vevaxelns inte är så lyckat.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
tvedberg
13 juli 2014 · 773 Inlägg

Marlboroman skrev:
Görs inte spåret på rätt ställe kommer den ju inte tända på rätt ställe. Med justerbart kamdrev kan man väl motverka det, men då kan man ju hamna i ett läge där kamaxelns läge i förhållande till vevaxelns inte är så lyckat.

jajo, men det jag hört på volvo b230f medl2,4 kan man inte ställa tändningen för den ställer sig själv?

tvedberg
13 juli 2014 · 773 Inlägg

Marlboroman skrev:
Görs inte spåret på rätt ställe kommer den ju inte tända på rätt ställe. Med justerbart kamdrev kan man väl motverka det, men då kan man ju hamna i ett läge där kamaxelns läge i förhållande till vevaxelns inte är så lyckat.

glömde säga om jag skär spåren 3mm fel då borde jag väll kuna dra tillbaka fördelarn 3mm? alltså sälla tillbaka det med hjälp av födelarlocket`?

Marlboroman
13 juli 2014 · 8 233 Inlägg

tvedberg skrev:
jajo, men det jag hört på volvo b230f medl2,4 kan man inte ställa tändningen för den ställer sig själv?

Jo, men styrsystemet förutsätter ju att rotorn pekar rätt. Och förskjuts vinkeln så kommer tändläget ändras.

tvedberg skrev:
glömde säga om jag skär spåren 3mm fel då borde jag väll kuna dra tillbaka fördelarn 3mm? alltså sälla tillbaka det med hjälp av födelarlocket`?

Ja, i teorin. Men det föutsätter att du kan vrida på locket. Och locken som sitter på toppen sitter med skruvar och kan inte vridas om man inte modifierar locket.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
tvedberg
13 juli 2014 · 773 Inlägg

Marlboroman skrev:

tvedberg skrev:
jajo, men det jag hört på volvo b230f medl2,4 kan man inte ställa tändningen för den ställer sig själv?

Jo, men styrsystemet förutsätter ju att rotorn pekar rätt. Och förskjuts vinkeln så kommer tändläget ändras.

tvedberg skrev:
glömde säga om jag skär spåren 3mm fel då borde jag väll kuna dra tillbaka fördelarn 3mm? alltså sälla tillbaka det med hjälp av födelarlocket`?

Ja, i teorin. Men det föutsätter att du kan vrida på locket. Och locken som sitter på toppen sitter med skruvar och kan inte vridas om man inte modifierar locket.

jag har för mig att det går att vrida själva plattan fördlocket sitter på? alltså du harsjälva innen har du inne i kamen och sen själva brickan du drar åt det med kan man flytta mellan 1-2cm?

Henkix
13 juli 2014 · 6 737 Inlägg

enklare o block-montera fördelaren istället för att hålla på o skära i kammen o sånt bråte wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
xXSammy
13 juli 2014 · 6 570 Inlägg

Henkix skrev:
enklare o block-montera fördelaren istället för att hålla på o skära i kammen o sånt bråte wink

Mer vikt..

wink

De/Dem
nixon89 klabbarpan
13 juli 2014 · 3 041 Inlägg

Malheus skrev:

Henkix skrev:
enklare o block-montera fördelaren istället för att hålla på o skära i kammen o sånt bråte wink

Mer vikt..

wink

Hur tänkte du nu? Volvo motorer med blockmonterad är av samma typ som toppmonterad,  dock med den lilla skillnaden att axial axeln har drevning för fördelaren. Tidiga b230 88- uppåt kan ha denna drivning trots toppmonterad. Enklast är att knacka loss locket på blocket, kolla om där är drivning. Om ja, montera en frisk fördelare, annars byt axeln och gå vidare med fördelaren. Delarna kan med fördel plockas från en 240 med lh2.4.

Att skära i kamaxeln är inget jag hade rekommenderat.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Xuri One Man Clan
13 juli 2014 · 4 287 Inlägg

har gjort i ordning 3 kammar...  satt först en riktig kam i en gammal topp så jag kunde låsa kammen på exakt rätt ställe å sen ritsa kammarna där jag skulle ha spåret.

sen vart de bågfil å fil för att få till spåret i kamaxeln.
sen lämnade jag kamaxeln till en med svarv som fick göra hålet i kammen så de skulle bli exakt....
de var lätt värt de smile  gav 20-300kr totalt för att fixa kamaxlarna..

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
tvedberg
13 juli 2014 · 773 Inlägg

Henkix skrev:
enklare o block-montera fördelaren istället för att hålla på o skära i kammen o sånt bråte wink

ja det är enklast men om man inte har rätt mellan axel då måste man riva hela motorn? hur få man loss den pluggen lättast?

tvedberg
13 juli 2014 · 773 Inlägg

så om jag får kammen att stå i ÖD och rotorn pekar på cyl1 då är problemet löst? mvh

Henkix
14 juli 2014 · 6 737 Inlägg

tvedberg skrev:

Henkix skrev:
enklare o block-montera fördelaren istället för att hålla på o skära i kammen o sånt bråte wink

ja det är enklast men om man inte har rätt mellan axel då måste man riva hela motorn? hur få man loss den pluggen lättast?

njae riva hela motorn behöver man la inte göra. ta dän kamrem remhjul samt främre packboxhållare tror jag räcker man tar dän wink slå ett hål i den i bänd upp skiten med polygrip eller liknande tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
tvedberg
14 juli 2014 · 773 Inlägg

Henkix skrev:

tvedberg skrev:

Henkix skrev:
enklare o block-montera fördelaren istället för att hålla på o skära i kammen o sånt bråte wink

ja det är enklast men om man inte har rätt mellan axel då måste man riva hela motorn? hur få man loss den pluggen lättast?

njae riva hela motorn behöver man la inte göra. ta dän kamrem remhjul samt främre packboxhållare tror jag räcker man tar dän wink slå ett hål i den i bänd upp skiten med polygrip eller liknande tongue

ja de och ta bort olje pumps drevet som amn måste ta bort vevhusventen för o få bort... så det blev inget roligt för o få dit en k-kam....

tvedberg
14 juli 2014 · 773 Inlägg

Xuri skrev:
har gjort i ordning 3 kammar...  satt först en riktig kam i en gammal topp så jag kunde låsa kammen på exakt rätt ställe å sen ritsa kammarna där jag skulle ha spåret.

sen vart de bågfil å fil för att få till spåret i kamaxeln.
sen lämnade jag kamaxeln till en med svarv som fick göra hålet i kammen så de skulle bli exakt....
de var lätt värt de smile  gav 20-300kr totalt för att fixa kamaxlarna..

så om jag sätter dit en kam med fördelar drevning och ristar in i toppen där dom spåren ska gå och sen sätter jag i k-kam och ristar av där jag ska dra spåret?

Xuri One Man Clan
16 juli 2014 · 4 287 Inlägg

tvedberg skrev:

Xuri skrev:
har gjort i ordning 3 kammar...  satt först en riktig kam i en gammal topp så jag kunde låsa kammen på exakt rätt ställe å sen ritsa kammarna där jag skulle ha spåret.

sen vart de bågfil å fil för att få till spåret i kamaxeln.
sen lämnade jag kamaxeln till en med svarv som fick göra hålet i kammen så de skulle bli exakt....
de var lätt värt de smile  gav 20-300kr totalt för att fixa kamaxlarna..

så om jag sätter dit en kam med fördelar drevning och ristar in i toppen där dom spåren ska gå och sen sätter jag i k-kam och ristar av där jag ska dra spåret?

Ja så gjorde jag, du kan ju även låsa den i framkant å göra en exakt nollpunkt me hjälp av rörsprinten...
så när du stoppar i en kam utan fördelar spår i så låser du den på samma ställe... då vet du att spåret går å göra exakt...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
tvedberg
17 juli 2014 · 773 Inlägg

Xuri skrev:

tvedberg skrev:

Xuri skrev:
har gjort i ordning 3 kammar...  satt först en riktig kam i en gammal topp så jag kunde låsa kammen på exakt rätt ställe å sen ritsa kammarna där jag skulle ha spåret.

sen vart de bågfil å fil för att få till spåret i kamaxeln.
sen lämnade jag kamaxeln till en med svarv som fick göra hålet i kammen så de skulle bli exakt....
de var lätt värt de smile  gav 20-300kr totalt för att fixa kamaxlarna..

så om jag sätter dit en kam med fördelar drevning och ristar in i toppen där dom spåren ska gå och sen sätter jag i k-kam och ristar av där jag ska dra spåret?

Ja så gjorde jag, du kan ju även låsa den i framkant å göra en exakt nollpunkt me hjälp av rörsprinten...
så när du stoppar i en kam utan fördelar spår i så låser du den på samma ställe... då vet du att spåret går å göra exakt...

aa bra då fattar jag hur jag ska göra. men fattade inte hur du gjorde för att låsa fast kammen i toppen?

Xuri One Man Clan
17 juli 2014 · 4 287 Inlägg

tvedberg skrev:

Xuri skrev:

tvedberg skrev:

så om jag sätter dit en kam med fördelar drevning och ristar in i toppen där dom spåren ska gå och sen sätter jag i k-kam och ristar av där jag ska dra spåret?

Ja så gjorde jag, du kan ju även låsa den i framkant å göra en exakt nollpunkt me hjälp av rörsprinten...
så när du stoppar i en kam utan fördelar spår i så låser du den på samma ställe... då vet du att spåret går å göra exakt...

aa bra då fattar jag hur jag ska göra. men fattade inte hur du gjorde för att låsa fast kammen i toppen?

snabbaste å enklaste är ju typ å borra ett litet 5 millimeters hål genom kamaxeldrevet å in nån millimeter i toppen, sen är de bara å vända på borret å ha de som  låsning. finns flera platser med gott om material i toppen..

tror jag använde mig av typ en märla å ett litet borrat hål i en skrot topp jag hade, drog bara ur rörsprinten ur kamaxlen å stoppade i märlan där å i toppen, så visste jag att jag nollade både "Märkkammen" å kamen jag skulle bearbeta på samma ställe.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang