Hackar vid höjt turbotryck volvo t5

rd1210
13 juli 2014 · 44 Inlägg

Kör med ms motorstyrning 044 b.pump gröna spridare 19T turbo.Bilen går perfekt upp till 0.9 bar skulle vilja ladda 1.2 bar men motorn börjar hacka som bara den över 0.9 bar.Var ligger felet???

Marlboroman
13 juli 2014 · 8 229 Inlägg

Har du mappat för mer än 0,9 bar?

Bytt bränslefilter?

Kollat tändstift / tändkablar / rotor / fördelarlock?

Vad kör du med för tändspole?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
rd1210
14 juli 2014 · 44 Inlägg

Killen som jag anlitade mappade in den till 0.9 bar, men sade att jag kan höja till 1.1 när jag får ordning på hackandet.
inställningen skall klara av det utan att spika.Jag kör med Huco Vag spolar så det borde vara ok.Försökte ställa ned stiftgapet till 0.7 men det hjälpte inte.Vr givaren har jag 0.3mm från triggern.
Kör med 044 kopia inline pump och walbro kopia intank.

Marlboroman
14 juli 2014 · 8 229 Inlägg

Är det någon erfaren och kunnig som mappat? Och användes någon utrustning för att lyssna efter spikningar under mappningen?

Varför har du dubbla bränslepumpar? Och har du satt slangarna rätt på den i tanken? Vad har du för bränsletrycksregulator och vad är den inställd på för tryck?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
rd1210
14 juli 2014 · 44 Inlägg

hade först monterat 5st separata tändspolar då sade han som mappade motorn att jag skulle försöka montera dit vag spolar som har kraftigare gnista samt eliminerar problem som tändkablar medför sig.Killen är erfaren mappare,han har utrustning som kollar om det spikar.Han påstod att bränsletilförsel luft osv är ok men gnistan blir antagligen dödad , inte vet jag men jag litar på honom.eller är det dåligt motorstyrningssystem MS 1 V3.
Dubbla pumpar monterade jag för säkerhets skull.Jag hade endast walbro 255 pumpen när vi mappade bilen och då var bränsletillförseln ok tills här om dagen när bränsletrycket började bli för lågt,därför monterade jag dit en 044 kopia pump.Nu visar bränsletrycksmätaren 3 bar vid tomgång höjs vid gaspådrag..Jag har original b.trycksregulator

hangman
14 juli 2014 · 2 174 Inlägg

rd1210 skrev:
hade först monterat 5st separata tändspolar då sade han som mappade motorn att jag skulle försöka montera dit vag spolar som har kraftigare gnista samt eliminerar problem som tändkablar medför sig.Killen är erfaren mappare,han har utrustning som kollar om det spikar.Han påstod att bränsletilförsel luft osv är ok men gnistan blir antagligen dödad , inte vet jag men jag litar på honom.eller är det dåligt motorstyrningssystem MS 1 V3.
Dubbla pumpar monterade jag för säkerhets skull.Jag hade endast walbro 255 pumpen när vi mappade bilen och då var bränsletillförseln ok tills här om dagen när bränsletrycket började bli för lågt,därför monterade jag dit en 044 kopia pump.Nu visar bränsletrycksmätaren 3 bar vid tomgång höjs vid gaspådrag..Jag har original b.trycksregulator

alltså vilken jävla röra. gör om allt från början istället sådär går inte hålla på mixtra klart de inte funkar.

torpis Forummoderator
14 juli 2014 · 10 572 Inlägg

Ladda upp en BRA film så kan vi hjälpa vidare.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Marlboroman
14 juli 2014 · 8 229 Inlägg

rd1210 skrev:
Killen är erfaren mappare,han har utrustning som kollar om det spikar.Han påstod att bränsletilförsel luft osv är ok men gnistan blir antagligen dödad , inte vet jag men jag litar på honom.

Om gnistan blåses ut så lär man fundera på om han gjort allt rätt vid mappningen. Kan ju vara någon inställning som spökar, till exempel att spolarna inte laddas upp riktigt. Finns ju dem som åker med betydligt mer effekt och högre laddtryck med original tändspole.

rd1210 skrev:
Dubbla pumpar monterade jag för säkerhets skull.Jag hade endast walbro 255 pumpen när vi mappade bilen och då var bränsletillförseln ok tills här om dagen när bränsletrycket började bli för lågt,därför monterade jag dit en 044 kopia pump.Nu visar bränsletrycksmätaren 3 bar vid tomgång höjs vid gaspådrag..Jag har original b.trycksregulator

Hade nog varit bättre om du hade skippat den extra pumpen och bytt bränsletrycksregulator istället. När den blir dålig så sjunker trycket och motorn går dåligt och ryckigt. Gäller också att vacuumslangen till den är i bra skick. Vad har du för grundtryck på bränslet? Har för mig det ska vara 3bar på 850, men det verkar som om du har högre..?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
rd1210
15 juli 2014 · 44 Inlägg

Jag har 3 bar på tomgång med vaacunslangen inkopplad.Funderar på att montera enbart 1 st 040 äkta intank boschpump och riva bort dom andra kina pumparna.Eller kan BTR krångla också så att trycket varierar ibland den är från -94.Trycket var 2.5 på tomgång för några dagar sedan därför monterade jag in en pump till som jag hade i lager.Bilen gick jävligt kass då.Nu går den perfekt upp till 0.9 bar.

Marlboroman
15 juli 2014 · 8 229 Inlägg

BTR är en slitdel och när dem börjar ge upp så kan det bli knepigt. Så byt ut den till att börja med innan du gör något annat

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
torpis Forummoderator
15 juli 2014 · 10 572 Inlägg

rd1210 skrev:
Jag har 3 bar på tomgång med vaacunslangen inkopplad.Funderar på att montera enbart 1 st 040 äkta intank boschpump och riva bort dom andra kina pumparna.Eller kan BTR krångla också så att trycket varierar ibland den är från -94.Trycket var 2.5 på tomgång för några dagar sedan därför monterade jag in en pump till som jag hade i lager.Bilen gick jävligt kass då.Nu går den perfekt upp till 0.9 bar.

Bränsletrycket "ska vara" 3bar alltid.  Det BTR gör med sin vacumslang är att justera trycket som pumpen ger så att det alltid är 3bar över spridaren.   Om du har 0.9bar laddtryck så måste du även öka soppatrycket med 0.9bar för det skall bli 3bar över spridaren, det sköter BTR automatiskt.

på tomgång får du ju undertryck i insuget, minus på laddtrycksmätaren, då får du även dra av bränsletryck för att ha kvar exakt 3bar över spridaren.   2.5bar på tomgång är alltså RÄTT.

En mappning kan vara 100% rätt med 3bar soppatryck på tomgång, men det betyder att du har 3.5bar soppatryck i ditt system. När bilen är mappad kan man inte ändra på någonting alls för då blir det fel.

Att mappa till 0.9bar och sedan säga åt dig att du kan öka till 1.2bar är FEL.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
rd1210
15 juli 2014 · 44 Inlägg

Där blev man mycket klokare.Skall byta btr för säkerhets skull och åka och mappa om bilen då.Har t5 annorlunda btr än motor utan turbo?

rd1210
20 juli 2014 · 44 Inlägg

Har monterat bränsletryckmätare.Är det ok att bränsletrycket stiger till 5 bar på full gas.Mao trycket stiger succesivt vid gaspådrag.3 bar på tomgång

Marlboroman
20 juli 2014 · 8 229 Inlägg

rd1210 skrev:
Har monterat bränsletryckmätare.Är det ok att bränsletrycket stiger till 5 bar på full gas.

Om du har 2 bars laddtryck så är det som det ska vara. Du mäter vid uttaget i fuelrailen?

rd1210 skrev:
Mao trycket stiger succesivt vid gaspådrag.3 bar på tomgång

Dags att plocka bort inlinepumpen du satte dit och kolla vad du har för tryck då. På tomgång borde du ha mer i stil med 2,5 bar

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
rd1210
20 juli 2014 · 44 Inlägg

mäter från uttaget på fuelrailen jo.Har ju 044 iline pump och orig förpump.Är det inte ok uppsättning det??
Det är ju en biltema 044 pump som låter som fan förstås.

torpis Forummoderator
20 juli 2014 · 10 572 Inlägg

rd1210 skrev:
mäter från uttaget på fuelrailen jo.Har ju 044 iline pump och orig förpump.Är det inte ok uppsättning det??
Det är ju en biltema 044 pump som låter som fan förstås.

Du har ju fått facit av mig redan.  BTR måste hinna med att släppa tillbaka trycket också, men det verkar den ju kunna eftersom du har lägre tryck på tomgång.

Det är extremt svårt att felsöka utan att ha mer input. Gör video, ta bilder etc så är det enklare.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
rd1210
20 juli 2014 · 44 Inlägg

Hur får jag inlänkad en video hit på forumet,eller skall jag skicka till dig personligen på din hemsida?
Kanske skäl att byta btr för det har jag inte gjort ännu:

torpis Forummoderator
20 juli 2014 · 10 572 Inlägg

ladda upp på youtube tex

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
rd1210
14 april 2015 · 44 Inlägg

Skall bara meddela om att jag har hittat felet varför motorn börjar hacka.Skickade boxen till en kunnigare person inom ms branchen.Turboboostprotection var inställd på 0.9 han höjde den till 1.3 bar.Nu skall jag åka och mappa om motorn.Testade en sväng och körde upp till 1.0 ladd utan hackande.Tack till  alla som försökte hjälpa mig.

:):):):):)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang