Däcket började ryka kraftigt...

Vivah
14 juli 2014 · 40 Inlägg

I vanliga fall byter alltid brorsan däck på min bil - den här gången kunde han inte.
Så jag gick till närmsta ställe där ett gäng killar bytte däcken (från vinter till sommar).
Direkt efter det tyckte jag att jag hörde nåt ljud, men dom sa inte att dom sett nåt och jag tänkte att brorsan kanske kunde kolla det senare.

Ljudet försvann ibland och ibland hördes nåt annat svagt ljud.
Jag hade kört många mil och inte märkt några större fel.
Mestadels hör jag ett svagt ljud som hörs en gång för varje varv.
Men man hör det bara när man kör max 30 km/h.

Den här dan skulle jag köra 25 km enkel tur.
Det var varmt ute och jag körde i 100-110 km/h, och efter ungefär halva sträckan börjar det lukta bränt gummi.
Kunde inte avgöra om det kom från min bil eller nån framför.

När jag kom fram så bolmade det rök från det vänstra framdäcket.
Jag ringde min stackars bror (han var sjuk, vilket jag inte visste) och han sa att jag skulle försöka känna om det var nåt varmt bakom som skrapade på gummit.
Varmt...? Allt var HETT!.
När det slutade ryka var jag tvungen att köra en kort sväng.
När jag kom tillbaka tog jag på mej handskar och försökte känna...
Ja ha... som okunnig brud som jag är, så hade jag ingen aning om hur det SKA kännas...
Men jag kunde iaf inte känna nåt som direkt låg emot gummit.
Det var inte trögt att köra eller bromsa.

Så jag försökte komma åt att ta bilder och fråga om nån här kan se om nåt ser ut att vara fel...
Försökte komma runt och ta från olika vinklar, men jag vet inte om man kan se nåt vettigt på bilderna.
Men om nån har lust att kolla så är jag tacksam.

Lyckas inte länka till albumet, men jag har ju bara ett och det heter Däck-problem.

Bilen är f.ö en Opel Astra -99

djukk34
14 juli 2014 · 309 Inlägg

Honda-97 skrev:
I vanliga fall byter alltid brorsan däck på min bil - den här gången kunde han inte.
Så jag gick till närmsta ställe där ett gäng killar bytte däcken (från vinter till sommar).
Direkt efter det tyckte jag att jag hörde nåt ljud, men dom sa inte att dom sett nåt och jag tänkte att brorsan kanske kunde kolla det senare.

Ljudet försvann ibland och ibland hördes nåt annat svagt ljud.
Jag hade kört många mil och inte märkt några större fel.
Mestadels hör jag ett svagt ljud som hörs en gång för varje varv.
Men man hör det bara när man kör max 30 km/h.

Den här dan skulle jag köra 25 km enkel tur.
Det var varmt ute och jag körde i 100-110 km/h, och efter ungefär halva sträckan börjar det lukta bränt gummi.
Kunde inte avgöra om det kom från min bil eller nån framför.

När jag kom fram så bolmade det rök från det vänstra framdäcket.
Jag ringde min stackars bror (han var sjuk, vilket jag inte visste) och han sa att jag skulle försöka känna om det var nåt varmt bakom som skrapade på gummit.
Varmt...? Allt var HETT!.
När det slutade ryka var jag tvungen att köra en kort sväng.
När jag kom tillbaka tog jag på mej handskar och försökte känna...
Ja ha... som okunnig brud som jag är, så hade jag ingen aning om hur det SKA kännas...
Men jag kunde iaf inte känna nåt som direkt låg emot gummit.
Det var inte trögt att köra eller bromsa.

Så jag försökte komma åt att ta bilder och fråga om nån här kan se om nåt ser ut att vara fel...
Försökte komma runt och ta från olika vinklar, men jag vet inte om man kan se nåt vettigt på bilderna.
Men om nån har lust att kolla så är jag tacksam.

Lyckas inte länka till albumet, men jag har ju bara ett och det heter Däck-problem.

Bilen är f.ö en Opel Astra -99

Känns nästan som att det måste varit någon vätska på slitytan.
Om ett däck börjar bolma rök för att det ligger emot då jäklar ligger det bra emot. Inte lite så man hör ett svagt ljud ibland. Känn upptill och vid skärmkanten om det går emot, kolla även innerskärmen om det har legat emot och skavts/skruckit.

Men det låter som någon gammal vätska legat på däcket slityta, värmts upp och börja ryka.
För det är inte så att röken kom från motorutrymmet eller från bromsen ?

Vivah
14 juli 2014 · 40 Inlägg

Motorutrymmet var det inte.
Bromsarna vet jag inte, men det borde jag väl ha känt av när jag bromsade?

Tveksam till nån vätska heller, om det inte var nåt som låg på vägen...
Jag har ändå kört minst 10-15 mil (mest på samma väg) efter däckbytet, och den står parkerad på egen p-plats i ett bostadsområde.

Evildan
14 juli 2014 ·

På bild tre och fyra ser det ut som däcket ligger emot i bakre delen av bilden, en innerskärm kanske?
På bilden där du tagit fotot så man ser fjäderbenstallriken ser det ut som om tallriken ligger emot däcket, du har en tunn svart rand på däcket.
Ett enkelt sätt att avgöra var det ligger emot är just att den halvmatta däcksytan har blivit bortnött och nu är det svart som när däcket är nytt då färskt gummi slitits fram.

Hade du dessa hjul på bilen förra säsongen?
Samma storlek fram och bak, likadana fälgar fram och bak?

blink_pj
14 juli 2014 · 477 Inlägg

Evildan skrev:
På bild tre och fyra ser det ut som däcket ligger emot i bakre delen av bilden, en innerskärm kanske?
På bilden där du tagit fotot så man ser fjäderbenstallriken ser det ut som om tallriken ligger emot däcket, du har en tunn svart rand på däcket.
Ett enkelt sätt att avgöra var det ligger emot är just att den halvmatta däcksytan har blivit bortnött och nu är det svart som när däcket är nytt då färskt gummi slitits fram.

Hade du dessa hjul på bilen förra säsongen?
Samma storlek fram och bak, likadana fälgar fram och bak?

På bild 3 ser man tydligt att tallriken ligger 2-3 cm ifrån däcket!
....................

Kan inte se något direkt på alla dina bilder. ser inte ut som bromsarna blivit överhettade heller. Om de rykte som du beskrev borde bilen gått skittungt och skivan vara nästan brandröd i utkanten
Har du kännt om hjulet går tungt att snurra? (lite motstånd finns såklart pga. drivaxeln)
Tror nog mer som tidigare nämnt om vätska. Säkerligen har dom dränkt hjulbultarna i olja eller överdrivet med kopparpasta som många verkstäder och hemma mekare gör! detta fett/olja smälter i den normala värmen som blir av bromsarna och rinner ner på skivan och då jävlar bolmar de rök samt att bromsarna blir skit
Hissa upp känn o kläm, ta bort hjulet och titta på insidan av gummit och in i hjulhuset om du kan se något, eller åk tillbaka berätta vad du upplevt och be dom kontrollera jobbet dom utfört på din bil smile

Förresten! varför denna tråd nu? sommar väglaget kom väll för flera månader sedan eller? tongue

Senast redigerat av blink_pj (14 juli 2014)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
baltis
14 juli 2014 · 1 948 Inlägg

var DÄCKEN (alltså inte hela hjulet utan däcket, gummit) verkligen HETT? så pass hett så det inte fanns en chans att du skulle kunna lägga handen på utan att bränna dig?
Rök det om just däcket så borde ju så varit fallet, men då skulle du inte haft några däck, allafall inte mönster kvar... mönstret på ditt däck visar klart och tydligt att det inte överhettats till den graden att det ska börja ryka om det.               

Det är inget som ligger emot fälgen? Jag tror på anliggande bromsar, behövs inte mycket för att skapa värme, det tillsammans med kombinationen för mycket olja på hjulbultar = rök.

Evildan
14 juli 2014 ·

blink_pj skrev:

Evildan skrev:
På bild tre och fyra ser det ut som däcket ligger emot i bakre delen av bilden, en innerskärm kanske?
På bilden där du tagit fotot så man ser fjäderbenstallriken ser det ut som om tallriken ligger emot däcket, du har en tunn svart rand på däcket.
Ett enkelt sätt att avgöra var det ligger emot är just att den halvmatta däcksytan har blivit bortnött och nu är det svart som när däcket är nytt då färskt gummi slitits fram.

Hade du dessa hjul på bilen förra säsongen?
Samma storlek fram och bak, likadana fälgar fram och bak?

På bild 3 ser man tydligt att tallriken ligger 2-3 cm ifrån däcket!
....................

Kan inte se något direkt på alla dina bilder. ser inte ut som bromsarna blivit överhettade heller. Om de rykte som du beskrev borde bilen gått skittungt och skivan vara nästan brandröd i utkanten
Har du kännt om hjulet går tungt att snurra? (lite motstånd finns såklart pga. drivaxeln)
Tror nog mer som tidigare nämnt om vätska. Säkerligen har dom dränkt hjulbultarna i olja eller överdrivet med kopparpasta som många verkstäder och hemma mekare gör! detta fett/olja smälter i den normala värmen som blir av bromsarna och rinner ner på skivan och då jävlar bolmar de rök samt att bromsarna blir skit
Hissa upp känn o kläm, ta bort hjulet och titta på insidan av gummit och in i hjulhuset om du kan se något, eller åk tillbaka berätta vad du upplevt och be dom kontrollera jobbet dom utfört på din bil smile

Förresten! varför denna tråd nu? sommar väglaget kom väll för flera månader sedan eller? tongue

Javisst, det gör man.
Men om tallriken rostat av så kan den ligga emot om den blivit tryckt nedåt på andra sidan av fjäderns kraft.

Evildan
14 juli 2014 ·

Eftersom du skrev i ditt första inlägg att du kört rätt långt sedan hjulbytet tror jag inte att det beror på verkstaden.

Kan vara ett hjullager som inte gillade att du körde fort i värmen,
Hissa bilen och rotera hjulet, känns det som om det hackar eller tar emot lite så demontera hjulet och rotera enbart skivan och navet, kvarstår hackandet eller motståndet är det iaf inte något däck eller fälg som tar i någonstans.

Muttley
14 juli 2014 ·

kan ju faktiskt varit skit som kommit in i bromsen och de behöver inte bli illrött för det utan de kan ju ryka ändå.  Bör dock höras lite.
Var med om de på en pt cruiser nyligen där jag hörde att de skrapa emot. Så när jag stanna rök de bara och lukta brända bromsar wink

Så kolla bromsarna om inte gummit skrapat emot,  du hade inte kunnat göra flera mil efter att en tallrik ligger emot utan du hade haft punka ganska snart.

Ibland räcker de med att backa och knixa lite.

Evildan
14 juli 2014 ·

tkd_rille skrev:
kan ju faktiskt varit skit som kommit in i bromsen och de behöver inte bli illrött för det utan de kan ju ryka ändå.  Bör dock höras lite.
Var med om de på en pt cruiser nyligen där jag hörde att de skrapa emot. Så när jag stanna rök de bara och lukta brända bromsar wink

Så kolla bromsarna om inte gummit skrapat emot,  du hade inte kunnat göra flera mil efter att en tallrik ligger emot utan du hade haft punka ganska snart.

Ibland räcker de med att backa och knixa lite.

Det fungerade utmärkt på den Focus Kombi 2.0 jag har under "gamla synder".
När jag köpte den hade tallriken legat emot över 10 mil, inte med så mycket tryck utan tallriken hade inte släppt mer än att den låg emot lite sisådär lagom mot däcket.
(Köpte bilen av en kamrat, jag vet att han körde så långt.)

Senast redigerat av Evildan (14 juli 2014)

Muttley
14 juli 2014 ·

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:
kan ju faktiskt varit skit som kommit in i bromsen och de behöver inte bli illrött för det utan de kan ju ryka ändå.  Bör dock höras lite.
Var med om de på en pt cruiser nyligen där jag hörde att de skrapa emot. Så när jag stanna rök de bara och lukta brända bromsar wink

Så kolla bromsarna om inte gummit skrapat emot,  du hade inte kunnat göra flera mil efter att en tallrik ligger emot utan du hade haft punka ganska snart.

Ibland räcker de med att backa och knixa lite.

Det fungerade utmärkt på den Focus Kombi 2.0 jag har under "gamla synder".
När jag köpte den hade tallriken legat emot över 10 mil, inte med så mycket tryck utan tallriken hade inte släppt mer än att den låg emot lite sisådär lagom mot däcket.
(Köpte bilen av en kamrat, jag vet att han körde så långt.)

De är hårfin precision.  Dock syntes de en rejäl rand i gummit?
Jag kom 500 meter med min så var de inne i korden, lite högre tryck dock smile

Men nu har han lite alternativ att kolla upp.

Ekjavel
14 juli 2014 · 79 Inlägg

Om man kollar på den yttre kanten på bromsskivan så ser den typ röd ut? Det betyder ju isåfall att bromsarna kärvar!

Volvo PV 444 "Gammlingen" (1957)
Evildan
15 juli 2014 ·

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:
kan ju faktiskt varit skit som kommit in i bromsen och de behöver inte bli illrött för det utan de kan ju ryka ändå.  Bör dock höras lite.
Var med om de på en pt cruiser nyligen där jag hörde att de skrapa emot. Så när jag stanna rök de bara och lukta brända bromsar wink

Så kolla bromsarna om inte gummit skrapat emot,  du hade inte kunnat göra flera mil efter att en tallrik ligger emot utan du hade haft punka ganska snart.

Ibland räcker de med att backa och knixa lite.

Det fungerade utmärkt på den Focus Kombi 2.0 jag har under "gamla synder".
När jag köpte den hade tallriken legat emot över 10 mil, inte med så mycket tryck utan tallriken hade inte släppt mer än att den låg emot lite sisådär lagom mot däcket.
(Köpte bilen av en kamrat, jag vet att han körde så långt.)

De är hårfin precision.  Dock syntes de en rejäl rand i gummit?
Jag kom 500 meter med min så var de inne i korden, lite högre tryck dock smile

Men nu har han lite alternativ att kolla upp.

Klart det var med precision, det är ju en Ford.

Det var en ganska bred anliggningsyta, därav att det höll, men nog syntes det tydligt i slitbanan att något legat emot.

Vivah
16 juli 2014 · 40 Inlägg

Tack för alla svar och idéer smile

Det är ett tag sen däcken byttes - i maj nån gång.
Anledning: min egen bil (Honda-97) kunde inte besiktas av vissa orsaker och därför fick jag låna pappas bil som bara stått i hans garage pga sjukdom.
Jag har som sagt kört minst 10-15 mil (troligen mer när jag tänker efter) sen däckbytet och inte märkt nåt annat än något litet ljud (kan iaf bara höra det när jag kör sakta).
Har mest kört på en motorväg där det är 100km/h.

Jag bytte däcken till min bil på samma ställe utan problem.
Den här gången var det ett par unga killar som gjorde bytet (ett litet ställe med många olika utländska killar).
Jag kollade på lite avstånd och såg inte att dom satte nåt smörjmedel alls på dom.
Och det såg torrt ut på utsidan iaf.

Jag tror att det är samma däck och fälgar som förra säsongen, men då användes bilen väldigt lite.
Troligen har samma däck använts även tidigare.

När det gäller bilderna så har jag svängt så däcken ligger så långt det går åt båda håll för att komma åt att fota.
Därför kan det se ut som dom ligger väldigt nära skärmen, men så är inte fallet.
Om det är nåt som ligger emot så är det något närmare däcken.
Som blink_pj skrev så ligger tallriken en bra bit ovanför däcket.

Just när det bolmade som mest (jag såg inte det förrän jag stannat och jag hade känt lukten av bränt gummi i nästan en mil) så trodde jag nåt brann och vågade inte gå nära.
Efter sådär 5 min hade det röken lagt sej och då var jag tvungen att skjutsa en vän några km.
När jag kom tillbaka tog jag på mej ett par handskar och försökte känna runt om.
Däcket var så varmt att man inte kunde låta handen ligga på däcket.

Jag hade tänkt hissa upp däcket med den stabila lyften som pappa har (till skillnad mot min lilla leksaks-lyft), men så hittade jag inte en passande hylsa till muttrarna i hans röriga garage... Min var en storlek för stor.
Något annat sätt att hissa upp det har jag inte (så länge brorsan är sjuk, han jobbar annars på verkstad).
Så jag får nog gå tillbaka och be ägaren där kolla om han kan se nåt.

Finns det någon annan vätska som kan rinna ner från motorrummet?
Finns det något annat av gummi längre upp som kan brinna så röken kommer ut där nertill (ovan däcket)?
Jag är ju så okunnig så jag vet inte ens hur delarna rör sej medan man kör - ifall något kommer åt vid körning som inte syns när bilen står still.

Eftersom jag körde försiktigt hem (i typ 80 km/h) och stannade 2 ggr för att kolla.
Däcket var lite varmt, men ungefär som det andra främre, och det gick bra att köra hem.
Så tanken om att något skit fastnat där låter nästan mest troligt.
- eller nåt med bromsarna.
Eftersom brorsan är sjuk så får jag väl be dom som bytte att kolla.


Förresten... det var första gången jag testade AC`n... inte borde väl det ha med saken att göra?

BonnevilleRobban
16 juli 2014 · 66 Inlägg

Om ac kompressorn är skuren så slirar remmen utav helvete och det lär ryka rejält.har vart med om det.

Det enda som är säkert är att alla ska vi dö.
Vivah
16 juli 2014 · 40 Inlägg

Låter det?
Fast det lär väl inte lukta bränt gummi heller...

Mreque89 Oturen själv
16 juli 2014 · 593 Inlägg

Honda-97 skrev:
Låter det?
Fast det lär väl inte lukta bränt gummi heller...

Snarlik lukt, kolla om remmen går runt  smile och alla hjul det går imot.

Brum
Vivah
24 juli 2014 · 40 Inlägg

Fick inte svar på om det låter nånting om det isf, eller om det märks på nåt annat sätt?
Jag har iaf inte använt AC sen dess - och jag stängde av den så fort jag kände att det luktade bränt gummi den dan - hade den bara på några km och såg ingen rök då.

Jag har försökt lyssna efter ljud men det är såpass låga ljud så man hör bara lite när man kör sakta.
Dels är det ett ljud som hörs en gång varje varv.
Sen har det också börjat höras (eller så har jag inte märkt det förrän nu) ett svagt skrapljud när jag bromsar (fotbroms).
Ibland när jag testar bromsarna så kommer ett svagt gnisslande ljud som om nåt gneds mot gummi.
Det hörs mest efter att jag testat bromsa flera ggr - nästa gång jag ska köra hörs det oftast inte.

Inte förrän igår kom jag på att testa om handbromsen funkar (smart...)
Då märkte jag att den tog väldigt dåligt.
Testade mer nu och den tar bra när man försöker backa med den i, men framåt stoppar den inte helt.
Även efter dessa tester börjar det gnissla i nåt gummi.

MEN jag hade fått för mej att handbromsen tar på framdäcken, och trodde därför att jag hittat problemet...
Men nu har jag läst i handboken att den tar på bakdäcken...
Hmm... det gjorde ju inte saken klarare... eller?

Jag väntar fortf på att brorsan ska bli frisk för jag litar mer på honom och han känner till bilen sen länge.
Så tills dess kan inte jag kolla mer, men om nån kommer på nåt så skriv gärna.
Det verkar ju som det är nånting med bromsarna som tar i, men inte så mkt att det går trögt att köra.
Nu är jag iofs inte van att köra den där bilen, men jämfört med min känns den inte alls trög.

Senast redigerat av Honda-97 (24 juli 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang