Frustrerande motorfel på Honda Accord!

Rydholm Ej Medlem
15 juli 2014 · 369 Inlägg

Hej! Vänder mig hit i hopp om lite hjälp.
Jag har en Honda Accord Tourer -03 2.0L, K20A6 (tror den heter så).
Förra veckan körde jag till jobbet, inga prioblem alls. Men när jag skulle hem så märkte jag att motorn kändes seg och att den vibrerade, tänkte att det släpper nog när jag börjar köra. Efter 50m ryckig och hackig körning så fick jag vända med den gula motorlampan blinkade framför mina ögon.
Efter felkodssökande så fick jag fram att det är krångel med 4:e cylindern. Fick ett tips av en polare som upplevt samma symptom med sin BMW att det är tändspolen. Vi testade då och lyfta varje spole för att se om något händer, på nr 1-3 så håller bilen på och dö, på den 4:e händer ingenting.
Införskaffade mig idag en ny tändspole (snordyr btw). Monterade den, konstaterade att det går lika kasst ändå. Tog ut tändstiften som är två veckor gamla för att se om det är något strul med dom. Monterade ihop allt igen och startar bilen igen, samma problem.
Testar då för skojs skull och lyfta tändspole nr 2 (som ska funka) och nr 4 (den trasiga cylindern) och då hände ingenting på nr 2 men på nr 4 höll den på att dö. Blir inte klok på vad det kan vara!!

Snälla är det någon som har något tips på vad det kan vara, eller är det bara lämna in skiten på verkstad?
Kan tilläggas att det kom en felkod på spjällhusgivaren, kan det vara så dumt och ologiskt att det är den som krånglar?!?!

You haven't lived until you found something worth dying for!
xXSammy
15 juli 2014 · 6 566 Inlägg

Köpte du Honda original tändstift eller bästa billigaste?

De/Dem
Rydholm Ej Medlem
15 juli 2014 · 369 Inlägg

Köpte på Meca. Oklart om det är Bosch eller NGK.

You haven't lived until you found something worth dying for!
xXSammy
15 juli 2014 · 6 566 Inlägg

Du ska ha NGK ZFR6K-11

Värt att kolla upp, felaktiga tändstift kan ge mysko strul. smile

De/Dem
Rydholm Ej Medlem
15 juli 2014 · 369 Inlägg

Du låter säker på din sak, då ska jag kika på detta. Men kan det verkligen bara strula sådär från ingenstans när den gått som en klocka i två veckor?

You haven't lived until you found something worth dying for!
xXSammy
15 juli 2014 · 6 566 Inlägg

Kollade på NGK tabell. smile  http://ngkpartfinder.co.uk/

Provade köra Iridium tändstift på en tidigare bil, gick kanon ett par månader men efter ~ 200 mil så började bilen misstända kraftigt vid gaspådrag och motorlampan blinkade.
Byte till vanliga platinium tändstift (Enligt NGK/Tillverkaren) och felet försvann.

Edit: Finns billiga tändstift satser på Ebay, värt att kolla upp. (Köp från England eller Tyskland)

Senast redigerat av Malheus (15 juli 2014)

De/Dem
Rydholm Ej Medlem
17 juli 2014 · 369 Inlägg

Tack för tipset Malheus! Det var tändstiften.

You haven't lived until you found something worth dying for!
xXSammy
17 juli 2014 · 6 566 Inlägg

Jobbigt när det enkla felet gör sådant strul. wink

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang