Till er med högerstyrda bilar

peter_1976 JDM
16 juli 2014 · 2 201 Inlägg

robzter skrev:
vänsterstyrt är det som gäller. har haft högerstyrt men att konvertera den till vänsterstyrd var det bästa jag gjort.

Nu ska du inte skrämma honom. Det är en smaksak, vissa gillar det o vissa inte alls

Ticken
16 juli 2014 ·

Tycker nästan de e lite charmen (säkert fel stavat) med japsare sen om jag gillar de eller inte vet jag inte men går nog att vänja sig vid det smile

JimmyAndersson
17 juli 2014 · 1 679 Inlägg

Har haft min skyline nu i 3-4 veckor och är min första högerstyrda bil smile
Var ganska konstigt till en början, jag körde iaf lite för nära mitten i början.

Men efter att ha kört i timme så gick det ganska bra, nu tycker jag det är riktigt skönt att köra på fel sida.

Den absolut största nackdelen tycker jag är att jag inte kan åka drive in själv tongue
Antingen får jag baka mig igenom, inte provat det än men verkar omständigt eller så får jag gå in och köpa ist.

Även att köra om på landsväg är lite knepigare då man inte riktigt ser om det kommer mötande bil smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Elving_
17 juli 2014 · 675 Inlägg

Ticken skrev:
Herre jävlar en vänsterstyrd supra får man ge 300K för medans en högerstyrd får man för runt 50+ då lär jag mig hellre o köra högerstyrt big_smile

Man får vad man betalar för helt enkelt.

Volvo V90 (1998)
Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
Ticken
17 juli 2014 ·

Okej låter bra, haha jaha ja de bryr jag mig inte om för kommer aldrig åka drive in endå, Linken_740: jaru de är så men jag personligen sitter nog heller på höger sida en att päjja 230K för att sitta på vänster sida, Edit: du har ju inte heller vänsterstyrt smile

Evildan
17 juli 2014 ·

De två högerstyrda bilar jag ägt som är väldigt långt ifrån sportbilar Volvo 240 -hgv 86 automat och Opel Kadett Caravan -68 manuell, dessa tu fungerade utmärkt att köra med i vardagen.
Som någon skrev, en omkörning blir lite annorlunda, det blir alltid flygande omkörningar då det krävs ett större avstånd till lastbil/buss för att kunna se mötande tillräckligt långt borta.
En nackdel i stadstrafik är kontakten med övriga trafikanter, gångare, cyklister och givetvis övriga fordonstrafikanter som förväntar sig att den eventuella passageraren skall vara den som dom får kontakten med.
Det är smidigt när man stannar för att hämta pengar vis bankomaten eller bara parkerar förutom vid höga trottoarkanter, då kan den låga sportiga bil du söker ge dig problem.

Vid den tiden jag ägde Volvon hade jag en flickvän som gärna läste i bilen, ni kan tänka er uppståndelsen i korsningar när den beiga Volvokombin med en bok/tidningsläsande förare gled ut i trafiken, då vi inte körde i sthlm där sådant är normalt.

Gloremir hmmmm
17 juli 2014 · 1 094 Inlägg

Även jag åker högerstyrt i vanliga fall. Tycker personligen det är skönare än vänsterstyrd.
Dock behöver man planera sina omkörningar, men dom flesta som åker högerstyrt har ju lite pulver i maskinen.
Om du känner någon som åker högerstyrt så fråga fall du kan få provköra och se hur det känns.

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
Ticken
17 juli 2014 ·

Okej, jo har tänkt provköra en först o se, men har även kollat på nissan 200sx s14 dom e vänster styrd. så vilken skulle ni valt mellan skyline r33 , supra , s14 ? smile

Scoore
17 juli 2014 · 829 Inlägg

Högerstyrt är som sagt inga problem,men vissa har enklare att köra det än andra.

Jag själv körde min första högerstyrda bil på en konbana vi byggt upp. En sugissupra med lite väghållning och sådant. Superenkelt.
provade samma kompis TT supra men den var automat så den gills inte wink
Skyline provade jag på och det var lika enkelt där.

Körde hem en Evo från Frankrike utan trubbel.

Har nu även köpt min egna högerstyrda bil. Första gången på många år jag kör en sån,men provturen gick precis som med min gamla S13.

Det är mycket hur enkelt man har att lära sig att köra en sådan.

Det jag hade mest trubbel med är just placeringen av bilen på väg,samt även att man ser inte ett jota när man ligger bakom en kärra,lastbil eller något som är högre än ens egna bil. Så omkörningar får man välja med omsorg.
Det du kan tänka på med är att blinkersspaken sitter på andra sidan också jämfört med en väsnterstyrd bil.
Växellägen är som tidigare sagt exakt likadana,även pedaler (fyfan vilket perkele annars)

De bilar du har listat upp har så stora prisskillnader,så motfrågan är då; Vad söker du i bilen? Utseende, köregenskaper,pulver,ljud,smidig och snärt bil osv ? Samt även, vad är prisklassen? smile

Nissan Skyline R33 "Kureiji - RIP" (1995)
Ticken
17 juli 2014 ·

Aa har hört många som säger om paceringen på bilen, ja alltså ska ha den som gatebil inge bankörning (vad jag har planera iaf ) utseende spelar in rätt så stor roll ( tycker inte supra e så jätte snygg) pris ja runt 50-65

Scoore
17 juli 2014 · 829 Inlägg

Okay smile

Supran är i mitt tycke riktigt jäkla assnygg original,men alla kan ju inte tycka samma.

R33 är väldigt bekväm som vardagsbil. rätt duktigt med utrymme i dom,även i bakluckan. Skön sång ur rb25an dessutom. kan bli riktigt dyr i försäkring dock. Inte speciellt snygga,om man inte har piffat upp dom med gtr vinge eller sådant.
Inte jättebilliga,men du kan absolut hitta en för 65tusen kr.

S14 är väldigt billiga och prisvärda. Smidiga bilar,bra motor. Dock inte lika ljuddämpad och komfortabel som R33an.
Enkel bil att hantera,väldigt lik normal bil vid stadskörning.
Försäkringsmässigt är dessa inte höga i kurs heller.
Såg senast igår en S14 med rätt bra setup,och vänsterstyrd dessutom (tror jag) för 46tusen kr.

Supra. Stor,klumpig. Dock komfortabel och bra ljuddämpning. Sitter som en king i sätena,och sen känns instrumentpanelen perfekt där man sitter,omringad av panelen.
Dock är dessa så sjukt överprisade i dagens läge. För 50-65tusen får du nästan bara en sugis manuell. Alternativt en TT automat i sådär skick.
Motorn är underbar och pålitlig,men tror även här att försäkring kan sticka iväg rätt bra.

Nissan Skyline R33 "Kureiji - RIP" (1995)
Ticken
17 juli 2014 ·

Okej jo förstå att försäkringen kan sticka iväg en hel del, oj det var en billig s14 big_smile, säte o sådär gillar jag o byta ut till egna olika modeller  av sportbilar så orginal komfort spela mig inte så stor roll, jo tack det har jag sett en vänster styrd supra är 150000+ o de är de inte värt för vänsterstyrt (enligt mig ), men ska nog kolla s14 lite mer de lockar mig på nåt vis

kan tillägga att jag har stort behov av att göra om bilarna som jag ville ha gillar inte orginal hur än nice de är orginal big_smile

Scoore
17 juli 2014 · 829 Inlägg

Tyvärr är det ju så smile

Ja jag såg den efter jag köpt min,men känner mig inte missnöjd ändå smile
Kan fixa länk till den senare om jag minns det. Var på facebook jag såg den.

Okay, ja vänsterstyrda är direkt skitdyra.. Antagligen för folk är rädda för att prova på högerstyrt ,och är då villig att ge pengar för en "rättstyrd" wink

S14 har ju potential i sig som sagt,men även R33 har det.

Allt hänger lite på hur man själv känner.

T.ex blir det dyrare att bygga motor på r33 än s14. Bara en sån grej smile

Nissan Skyline R33 "Kureiji - RIP" (1995)
Ticken
17 juli 2014 ·

jaså hade tänkt trimma lite big_smile så sån info är bra men har långt håller botten delen på r33 o s14 ? alltså hur många säkra hästar kan man plocka ut innan man behöver vara orolig för ras på botten delen.

HampeB dab-master
17 juli 2014 · 166 Inlägg

Ända som kan vara lite jobbigt är när man måste backa på drive-in hos max smile

Pika pika! Fumo, mofu, mofumo, fumoffu!
- Pikachu - Bonta-kun
Nissan 200SX S13 "THEBATMISSILE" (1992)
Lexus LS400 "RIP Harambe" (1991)
Evildan
17 juli 2014 ·

HampeB skrev:
Ända som kan vara lite jobbigt är när man måste backa på drive-in hos max smile

Det brukar kunna förbrylla personalen kraftigt när man gör det på dylika pang. (Varning för fel mat i påsen.)

Ticken
17 juli 2014 ·

Vad mycket problem folk har med drive in ? jag gillar inte o sitta äta i bilen ska jag äta så går jag in o äter. så de e inget problem för mig

Evildan
17 juli 2014 ·

Ticken skrev:
Vad mycket problem folk har med drive in ? jag gillar inte o sitta äta i bilen ska jag äta så går jag in o äter. så de e inget problem för mig

Jag äter inte heller i min bil, maten som fås i påse kan man ju faktiskt ta med sig hem eller vart man nu ska vidare för inmundigande.

Ticken
17 juli 2014 ·

Jo de är vell iofs sant wink

Scoore
17 juli 2014 · 829 Inlägg

Haha samma här.. Går hellre in och äter. Var på max igår,men backade inte igenom. Gjorde det med polarens miata en gång och de var lagom förvånade.

Hur långt en SR räcker utan att smida den vet jag inte faktiskt. Många får det att hålla för mycket,medans vissa rasar omgående. Beror på hur bra allt är gjort gissar jag.
Vet iaf att kompisens Sr har 299,8Hk på hjulen oöppnad (jättekul att retas för han inte ens har 300 på hjulen wink.. ) den pinnar på Riiiiktigt jäkla fint.

Rb25 har ju sin karaktär också,och han som hämtade min s13 körde sin med 506häst i motorn utan att öppnat den.

Jag hade personligen hellre haft Rb med lite kräm i så man slipper denna jäkla ketchupeffekt. Roligare att ha bottendrag med,vilket sr20 inte har direkt mycket av. smile

Men säkra hästar kan vi nog säga:

sr20: 300hk
Rb25: 300-350hk

Inga större ingrepp där,inga monsterhöjningar i effekten heller. smile

Nissan Skyline R33 "Kureiji - RIP" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang