Audi A6 2,4 1998 - Hastighetsmätaren visar att bilen går men biljäveln står ändå stilla

Dr_Hanke
16 juli 2014 · 4 Inlägg

Har att konstigt problem med min audi tycker jag. Då jag lagt i växel och ska köra så går hastighetsmätaren upp vid gas men bilen rör sig ej ur fläcken, Låter rätt illa också, drivaxlarna snurrar men stannar då jag sätter handkraft på dom. Någon som vet vad de är som spökar?

Dr_Hanke
17 juli 2014 · 4 Inlägg

Inga svar, Kan de vara slavcylindern?

jaka54
17 juli 2014 · 5 733 Inlägg

Hej!
Låter som om kopplingen slirar!
Menar du att om du håller handen på en av drivaxlarna så slirar motorn..?

Dr_Hanke
18 juli 2014 · 4 Inlägg

Nä jag får drivaxeln att stanna, den har ingen kraft. Tryckplattan ligger nog bara på och snuddar, Här är ett klipp på en lirare som får problem med slavcylindern https://www.youtube.com/watch?v=XJ8P9FSQlgw Får samma ljud fast min bil får jag aldrig att rulla, kan visst bli så också, Så jag tippar på slavcylindern och gör ett försök att ta mig ner till den imorgon.

xXSammy
20 juli 2014 · 6 571 Inlägg

Hastighetsmätaren har väl ett drev i lådan i dessa? Om du får hastighetsmätaren att röra på sig utan att bilen flyttar sig och det låter illa kan något i växellådan ha hänt.

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 juli 2014 · 13 742 Inlägg

drivaxlarna..  kopplingen är det ej då mätaren rör sig.

vanligt fel på v.a.g bilar säkert bytt 5st drivaxlar som detta hänt på både på audi och vw

bäst gillar jag 4wd bilarna som blir stånde direkt när en drivaxel ger sig smile bra skit audi som ska driva på alla 4...eller inte ;-)  en isfläck vid ett hjul och man är typ strandad smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Dr_Hanke
27 juli 2014 · 4 Inlägg

Bytte slavcylinder till ingen nytta. De där med drivaxlarna låter troligt. Drar jag igång motorn så snurrar höger drivaxel men vänster står stilla. Är detta ett jobb man kan göra hemma i garaget utan att köpa på sig massa specialverktyg som gör att de ej lönar sig att göra själv?

xXSammy
28 juli 2014 · 6 571 Inlägg

Dr_Hanke skrev:
Bytte slavcylinder till ingen nytta. De där med drivaxlarna låter troligt. Drar jag igång motorn så snurrar höger drivaxel men vänster står stilla. Är detta ett jobb man kan göra hemma i garaget utan att köpa på sig massa specialverktyg som gör att de ej lönar sig att göra själv?

Kan vara fel i slutväxeln om inte drivaxeln är total slut.

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 juli 2014 · 13 742 Inlägg

plätt lätt att byta drivaxel på dom dära..

inga direkta special verktyg lite krångligt att få loss bärarmarna så du får ut hela klotan så du får plats att dra ur drivaxeln.

lite torx och sån som behövs om jag inte minns helt fel.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang