V70 Akut behov av hjälp. Motorn lägger av på tomgång/gasar/ lägger i växel.

Danne92_
16 juli 2014 · 37 Inlägg

Hej,  jag har en volvo v70 - 01 Fd polisbil som har gått ca 11 000 mil nyservad + nybesiktad.  Den har gått som en pärla fram tills idag.  Jag gasade på fullt ifrån stillastående tills jag kom upp i ca 70 sen bromsade jag  kraftigt och då la bilen av. Trodde först att det kunde vara soppatorsk (mätaren visade mellan --- och 50 km återstår, var  alltså på reseven).  Tankade i 15 liter sedan testade jag igen.

- bilen startar, låter bra och fungerar om jag står och varvar mellan 2-3 k varv.

- dör direkt om jag ej gasar
- dör om jag gasar för mycket
- dör direkt jag lägger i växel och gasar.
- efter jag kopplade ur batteriet och startade så small det till och bilen la av, fungerade dock som ovan efter,

Har testat följande än så länge
* koppla bort batteriet i en  kvart
* alla säkringar verkar hela.

Någon dom vet vad felet kan vara? Måste ha bilen fungerande tills måndag.

Någon som vet vad exempelvis brabil/volvo tar för felsökning?

Tacksam för snabb hjälp
Mvh
Daniel

azid Det som inte dödar gör ont
16 juli 2014 · 2 668 Inlägg

En 13år gammal föredetta polisbil som bara rullat 11k mil? Låter osannolikt.

Du får inga felmedelanden i färddatorn? Dom brukar vara känsliga när det kommer till låg bränslenivå. Fick inte ens igång min när den stod på 60km kvar.

Lmm kanske, prova dra ur den och se om gången förändras.

2slow
Danne92_
16 juli 2014 · 37 Inlägg

Tack för ditt svar,  arlanda polisen som brukat den, köpte den utav polisen.  Dem auktionerar ut bilar så allt står rätt till där,  fullservad servicebok. Tror den stått i ca 2 år pga att dem krockat med den så varit på reparation.

Inga lampor lyser, har haft en exakt likadan samma årsmodell förut som jag kunde köra ett par mil på - - - har även kört denna på - -  någon mil förut.

Har väl kört denna ca 600 mil sen jag köpte den. Har även kollat så oljan är ok och schysst mängd.  Det konstiga är att den går bra när man håller jämn gas 2-3 tusen varv. Sen tvärdör om man lägger i *drive/return* och gasar.
Ska pröva det, är det bara dra ut den med batteri ikopplat sen starta utan den i?

Mvh
Daniel 








azid skrev:
En 13år gammal föredetta polisbil som bara rullat 11k mil? Låter osannolikt.

Du får inga felmedelanden i färddatorn? Dom brukar vara känsliga när det kommer till låg bränslenivå. Fick inte ens igång min när den stod på 60km kvar.

Lmm kanske, prova dra ur den och se om gången förändras.

Danne92_
17 juli 2014 · 37 Inlägg

Har testat luftmassemätaren och det var inte felet
Testade koppla loss. Dem 5 kablarna som sitter på 1 varsin cylinder och ef det startar bilen bara med startkablar och abs + motorlampan började lysa efter det.
Några tips?
Ska testa bränsleteycket nu med mätare.

xXSammy
17 juli 2014 · 6 569 Inlägg

Tycker du gör på tok för mycket istället för att bara koppla in en dator.

Kolla efter trasiga turboslangar.

De/Dem
Mreque89 Oturen själv
17 juli 2014 · 593 Inlägg

Efter kraftig inbromsning och ingen tomgång, Jag tror vacumslangen ( Hård plastslang ) Från insug till bromsservo har hoppat av eller läcker som fan. EVENTUELLT Backventilen som sitter där. Testa.. Låter precis som det big_smile

Brum
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang