Volvo V70 R som tickar.

Skolda
17 juli 2014 · 347 Inlägg

Hej.
Har en V70R som tickar ganska kraftigt. Tickandet har uppstått efter att motorn läckt massor med olja. Men har hittat oljeläckaget och åtgärdat det nu. Det var en packbox som hade skutit bakom Kamaxellägesgivaren. Men den är tät nu och läcker ingen olja längre. Kan det vara så att under tiden motorn tryckte ur sig olja så har det inte varit tillräckligt högt oljetryck i toppen vilket lett till tickandet?
Och nu har jag bytt olja till Castrol Edge 5w30. Kan det vara så att lyftarna tagit såpass mycket stryk av oljeläckaget att dom går sönder ?

Har lyssnat med elektroniskt stetoskop och kommit fram till att fyra lyftare tickar kraftigare än resten..

Har hört att tickande i motorn kan vara en krökt vevstake också men tycker det borde vara lyftarna eftersom tickandet uppstod efter det kraftiga oljeläckaget...
Vad tror ni?

Lutar åt att beställa en servicesats med 20 nya liftare och byta allihop.

//Skölda

Jerrker
17 juli 2014 · 106 Inlägg

Jag skulle väl gissa på lyftarna, är de inte de som är de klassiska som brukar ligga bakom tickande motorer?
Beställ å prova smile

Frågan är in OM de kommer ta i.. frågan är när, och hur spektakulärt.
Volvo s70 TDI "Grandeur Stance" (1999)
nixon89 klabbarpan
17 juli 2014 · 3 041 Inlägg

Mycket riktigt att en krökt stake kan låta som en ventil. Dock kan du ha fått ett högre slitage men det beror ju givetvis hur länge den gått med dörlite olja?

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Skolda
17 juli 2014 · 347 Inlägg

Har skruvat bort ventilkåpan idag, och som jag trodde så var det en lyftare som tickade. En av lyftarna var i botten, alltså inte fjädrat upp igen. Så har köpt 20 nya lyftare på Volvo. Så imorgon blir det att montera allt.
Men har ytterligare en fråga, måste oljekanalen i toppen passas in emot hålet i lyftaren eller är det bara lägga i den?

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163811/163811-6b9ed2673b6991809bf2972d43667ccd.jpg
Så såg lyftaren ut, haha wink

Christian S
18 juli 2014 · 4 816 Inlägg

det är bara att lägga i dom.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Jerrker
18 juli 2014 · 106 Inlägg

Gott att du hattade problemet, va kostade 20st lyftare på Volvo? smile

Frågan är in OM de kommer ta i.. frågan är när, och hur spektakulärt.
Volvo s70 TDI "Grandeur Stance" (1999)
Christian S
19 juli 2014 · 4 816 Inlägg

dom är inte så jätte dyra om man köper satsen med 20st, köper man dom därimot styckvis så blir det betydligt dyrare.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Skolda
19 juli 2014 · 347 Inlägg

Jerrker skrev:
Gott att du hattade problemet, va kostade 20st lyftare på Volvo? smile

Japp, 20 nya liftare är nu monterade och den låter som ny smile Enda som tickar nu är spridarna men det är ytterst lite smile
En servicesats med 20 lyftare kostade 1895kr med 5%rabatt smile

Christian S skrev:
dom är inte så jätte dyra om man köper satsen med 20st, köper man dom därimot styckvis så blir det betydligt dyrare.

Kostar 133kr st om man köper dom löst wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang