Saab 9-5 Startproblem

Wacco87
17 juli 2014 · 13 Inlägg

Hej.

Har ett välkänt problem hos Saab bilar, den startar inte när den är varm. Jag har läst mig till att det ofta är vevaxelgivaren så den bytte jag i helgen. Gick som en pärla några timmar. Startade den flera gånger men sen när jag körde hem den (ca 6 mil) var den åter omöjlig att starta. Igår vägrade den även starta när den var kall.

Min fråga är nu hur gör jag för att utesluta t.ex. att bränslepumpen eller tändkassetten  (DI) är dåliga? Jag verkar som sagt fortfarande ha problem med varmstart men nu även vid kall start. Ska jag pröva med startgas? Vad betyder det när den inte startar med startgas?

Tacksam för snabba svar då jag har semester om 2 dagar och vill gärna kunna ta mig och familjen till Dalarna! smile

Gäller en Saab 9-5 2.0T kombi 2001, manuell växel.

Iamjonas
17 juli 2014 · 226 Inlägg

har du kollat på http://forum.saabturboclub.com/forum.php

Finns säkert någon som haft liknande problem som dig

Wacco87
17 juli 2014 · 13 Inlägg

Ja jag har läst lite där också. Det verkar vara ett vanligt problem där det ibland försvinner helt när man byter vevaxelgivare. Men för mig är problemet kvar och t.o.m. värre iom startproblem även vid kall motor. Ska pröva startgas ikväll så får vi se.

Iamjonas
17 juli 2014 · 226 Inlägg

Den har inte fastnat i limp-home mode?

Wacco87
17 juli 2014 · 13 Inlägg

Kan den det på en manuell växellåda?

andreas1
17 juli 2014 · 1 020 Inlägg

Wacco87 skrev:
Kan den det på en manuell växellåda?

Ja då limp home är motorn.. men då lyser motorlampa.
Om bilen startar med startgas har du bränsleproblem.
När du vrider nyckel till körläge ska bränslepumpen höras, sitter under baksätet.
Tändkasetten kan man ibland lukta om den är bränd el missfärjad i stifthålen.
Tänk på att man aldrig ska vända en varm kasett upp o ner då kan den gå sönder.
Lättast är o läsa felkoder först.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Wacco87
18 juli 2014 · 13 Inlägg

Om den startar med startgas och det då är bränsleproblem borde motorn dö efter några sekunder när startgasen tagit slut? Eller kan bränslepumpen också kickas igång på detta sätt?

Inga varningslampor lyser på panelen.

andreas1
18 juli 2014 · 1 020 Inlägg

Japp när gasen är slut bör motorn dö igen,
Håller själv på med en som startar på gas o sen går den o detta händer bara kall motor.
Visa hög co så verkar som den får för mycket o blir sur.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Wacco87
18 juli 2014 · 13 Inlägg

Så för att byta bränslepump behöver man som jag förstår det en ny pump (ganska logiskt), en bit bränsleslang (diameter?) och slangklämmor. Sen ska man vara försiktig att inte ha söder plastventilerna. Om man har sönder plastventilerna är det bara att köpa nya eller är det massa pill?

andreas1
18 juli 2014 · 1 020 Inlägg

Fanns väl både 6 o 8 mm anslutning på pumparna det är där skillnaden är .
Plastkopplingarna sprutar man silikon spray så långt in som möjligt, sen rör den försiktigt.
Knäckta plastkopplingar ger lite jobb ja, dom sitter i en hård plastslang o man vågar inte värma den när man monterar nya.
Brukar silikona slangen o trycka med tång så in i bomben.
Sen slangklämma för aäkerhetsskull.
Tänk på när du plockar upp enheten ur tanken o ta det försiktigt, även armen som visar hur mycket bränsle det finns kommer upp o man får lirka den lite.
Tankmuttern finns det verktyg för annars går den att ta med skruvmejsel o hammare.bör då vara två pers som slår på varsin mejsel med ett halvt varv mellan varandra o ja man ska slå båda samtidigt.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
andreas1
18 juli 2014 · 1 020 Inlägg

Är där missljud i pumpen när du vrider tändningen?
Pump som e dålig brukar låta märkligt alt helt tyst.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Wacco87
18 juli 2014 · 13 Inlägg

När jag var på väg till Leksand och bilen dog i Sala konstaterade en man där att bränslepumpen var helt tyst (död). Han påstod sig ha bytt ett antal på sin Saab. Dagen efter startade bilen felfritt och jag körde 6 mil. Väl där ville den inte starta igen.

Jag har läst igenom ett antal guider och forum för att byta pumpen. Har beställt hela kittet från skruvat men det kommer först på  måndag så jag tänker nog köpa från biltema ist. Så jag ska kika på min pump för att se vilken diameter slangen har? är det ytterdiameter man pratar om eller insidan?

Wacco87
18 juli 2014 · 13 Inlägg

Blir förövrigt inte klok på om det är pump med artikelnummer 52203 eller 52110 som gäller för en saab 9-5. Eller fungerar båda och det är då diameter som avgör? står inget om det på Biltemas hemsida.

andreas1
18 juli 2014 · 1 020 Inlägg

Vet att brorsan köpte pump på biltema till 9000 detta var samma pump.
Har använt från og 900 till nån.
Ha bara en bit 6 mm o en bit 8 mm slang hemma så går det att bygga ihop om din skulle vara annan diameter.
Måttet är yttermått på pumpen o innermått på slangen.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Wacco87
18 juli 2014 · 13 Inlägg

Tack. Verkar vara en hel vetenskap om vilken slang man ska ha, bränsledränkt som kostar skjortan? Vad är standard hos Saab?

andreas1
18 juli 2014 · 1 020 Inlägg

Hmm hade nog kollat bränslerelä mm innan pumpbytet. Särskillt om det gjorts ett byte redan?

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Wacco87
18 juli 2014 · 13 Inlägg

Nej jag har inte gjort något pumpbyte. Däremot bytte jag vevaxelgivare i helgen. Jag har ingen koll på vad jag ska leta efter när jag ska kontrollera att relä fungerar. Läste något om att den ska klicka när jag vrider på tändningen? Att man kan känna med fingret?

andreas1
18 juli 2014 · 1 020 Inlägg

Wacco87 skrev:
Tack. Verkar vara en hel vetenskap om vilken slang man ska ha, bränsledränkt som kostar skjortan? Vad är standard hos Saab?

Använt mig av biltemas tryckluftsslang som är genomskinlig o armerad.
Osäker på priset men har för mig den var billig.
Bilarna som fick den slangen rullar än o det är några år sen så verka funka.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
andreas1
18 juli 2014 · 1 020 Inlägg

Saab hade samma hårda plastslang på pumpen.
Därför man får byta den oxå , den gamla får man skära bort

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
andreas1
18 juli 2014 · 1 020 Inlägg

Wacco87 skrev:
Nej jag har inte gjort något pumpbyte. Däremot bytte jag vevaxelgivare i helgen. Jag har ingen koll på vad jag ska leta efter när jag ska kontrollera att relä fungerar. Läste något om att den ska klicka när jag vrider på tändningen? Att man kan känna med fingret?

Man kan sära o kolla hur det ser ut men hörs pumpen ska det vara ok.
Man kan även prova tvångsköra pumpen med 12 volt direkt.
Men du har 4 kontakter vilka som är vad minns jag ej så det är goggle som gäller.
Du känner ingen annan med saab? Tänkte om du kunde låna svart tändkasett.
Sitter givare i kasetten oxå så är ju inte omöjlig felkälla.
Mest bara så du ej får onödig kostnad o tid för en pump om den är hel

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang