Drivaxlar går av "snett" Volvo 740

EmilFredriksson
18 juli 2014 · 223 Inlägg

Tjena! Jag har en 745 turbo som jag åker och leker med och som dom flesta vet så går ju drivaxlarna av då och då på dom bilarna. Men mina går inte av rakt av utan dom går av snett och trycks in i diffen så den spricker och sist det hände så trycktes hela drivaxeln utåt så bromsskivan gick av och när jag kom hem och hissade upp bilen gick det att dra drivaxeln rakt ut, utan att släppa en enda bult!  Någon som har en förklaring på varför det blir så ? eller är det ren otur ?

Tacksam för svar!

BMW 335i (2007)
EmilFredriksson
18 juli 2014 · 223 Inlägg

Såhär blir dom!

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122542/122542-f0e1b8b87936b5f93b75b4a06625d572.jpg

Senast redigerat av EmilFredriksson (18 juli 2014)

BMW 335i (2007)
Mack Forum- och sitemoderator
18 juli 2014 · 26 136 Inlägg

Vill du att dom ska gå av rakt av eller..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
EmilFredriksson
18 juli 2014 · 223 Inlägg

Mack skrev:
Vill du att dom ska gå av rakt av eller..?

Precis, det är ju det dom "brukar" göra

BMW 335i (2007)
turbo98
18 juli 2014 · 1 362 Inlägg

EmilFredriksson skrev:

Mack skrev:
Vill du att dom ska gå av rakt av eller..?

Precis, det är ju det dom "brukar" göra

ja för de e ju så himla manligt om dom går rakt av;)?

spelar de för roll om de går rakt eller snett av, dom har ju gått av iallafall:)

EmilFredriksson
18 juli 2014 · 223 Inlägg

turbo98 skrev:

EmilFredriksson skrev:

Mack skrev:
Vill du att dom ska gå av rakt av eller..?

Precis, det är ju det dom "brukar" göra

ja för de e ju så himla manligt om dom går rakt av;)?

spelar de för roll om de går rakt eller snett av, dom har ju gått av iallafall:)

Nu var det ju så att problemet var att när dom går av snett så tycks biten med splines in i diffen så den spricker och sist så trycktes även drivaxeln utåt så att mer saker gick sönder. Det händer ju inte om den går rakt av ?

BMW 335i (2007)
simlar
18 juli 2014 · 5 524 Inlägg

Drivaxlar går oftast av snett eftersom dem är härdade, går alltid av i 45° vinkel om jag inte minns fel.
När dem går rakt av så är det oftast pga att drivaxlarna suttit i när diffen svetsades vilket förstör drivaxlarnas härdning.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
turbo98
18 juli 2014 · 1 362 Inlägg

EmilFredriksson skrev:

turbo98 skrev:

EmilFredriksson skrev:

Precis, det är ju det dom "brukar" göra

ja för de e ju så himla manligt om dom går rakt av;)?

spelar de för roll om de går rakt eller snett av, dom har ju gått av iallafall:)

Nu var det ju så att problemet var att när dom går av snett så tycks biten med splines in i diffen så den spricker och sist så trycktes även drivaxeln utåt så att mer saker gick sönder. Det händer ju inte om den går rakt av ?

sluta leka då så håller de ju;)

EmilFredriksson
18 juli 2014 · 223 Inlägg

simlar skrev:
Drivaxlar går oftast av snett eftersom dem är härdade, går alltid av i 45° vinkel om jag inte minns fel.
När dem går rakt av så är det oftast pga att drivaxlarna suttit i när diffen svetsades vilket förstör drivaxlarnas härdning.

Är du säker på det ? För ja menar det går ju inte bara byta drivaxel när det går av snett, man måste ju byta hela klumpen då också för den spricker ju pga att diffen snurrar inte snurrar lika fort som drivaxeln... eller är det bara för mig det händer ?

BMW 335i (2007)
EmilFredriksson
18 juli 2014 · 223 Inlägg

turbo98 skrev:

EmilFredriksson skrev:

turbo98 skrev:

ja för de e ju så himla manligt om dom går rakt av;)?

spelar de för roll om de går rakt eller snett av, dom har ju gått av iallafall:)

Nu var det ju så att problemet var att när dom går av snett så tycks biten med splines in i diffen så den spricker och sist så trycktes även drivaxeln utåt så att mer saker gick sönder. Det händer ju inte om den går rakt av ?

sluta leka då så håller de ju;)

Haha, det kommer inte hända! wink

BMW 335i (2007)
Xuri One Man Clan
19 juli 2014 · 4 287 Inlägg

blir alltid lika impad över att folk med orginal effekt kör av drivaxlar.... under 6 års tid körde jag inte av en enda axel å 4 av dom åren leverade bilen över 300 hästar..

spänn upp drivlinan innan du dumpar kopplingen ? :p

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
EmilFredriksson
19 juli 2014 · 223 Inlägg

Xuri skrev:
blir alltid lika impad över att folk med orginal effekt kör av drivaxlar.... under 6 års tid körde jag inte av en enda axel å 4 av dom åren leverade bilen över 300 hästar..

spänn upp drivlinan innan du dumpar kopplingen ? :p

Original effekt va väl att ta i... Går rita rätt så bra på 3an cool
Vad menar du med "spänn upp drivlinan innan du dumpar kopplingen ?" Fattar inte riktigt tongue

BMW 335i (2007)
Drönirettab
19 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Det finns alltid ett visst glapp i knutar och diffdrev, dumpar man koppligen så blir det ett kraftigt ryck i hela linan och saker går lätt sönder. Stå still med bilen och släpp långsamt upp kopplingen bara precis så att bilen nästan vill driva framåt, då har du "spänt upp drivlinan" så att drev och knutar inte riskerar att "slå" i varandra när du sedan dumpar koplingen. smile

Xuri One Man Clan
19 juli 2014 · 4 287 Inlägg

EmilFredriksson skrev:

Xuri skrev:
blir alltid lika impad över att folk med orginal effekt kör av drivaxlar.... under 6 års tid körde jag inte av en enda axel å 4 av dom åren leverade bilen över 300 hästar..

spänn upp drivlinan innan du dumpar kopplingen ? :p

Original effekt va väl att ta i... Går rita rätt så bra på 3an cool
Vad menar du med "spänn upp drivlinan innan du dumpar kopplingen ?" Fattar inte riktigt tongue

Ja, slira lite på kopplingen innan du dumpar den typ.

Om du bara varvar upp å släpper kopplingen blir de ett bra ryck i linan..

men tanke på att du inte har några problem med att m46an går sönder så lär bilen inte lämna speciellt mycke effekt i alla fall.. för dom ger sig så fort vridmoment tittar på dom typ.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
EmilFredriksson
19 juli 2014 · 223 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det finns alltid ett visst glapp i knutar och diffdrev, dumpar man koppligen så blir det ett kraftigt ryck i hela linan och saker går lätt sönder. Stå still med bilen och släpp långsamt upp kopplingen bara precis så att bilen nästan vill driva framåt, då har du "spänt upp drivlinan" så att drev och knutar inte riskerar att "slå" i varandra när du sedan dumpar koplingen. smile

Jaha ni menar så, det är ju inte det lättaste att göra när man ska koppla upp bilen på ställ. Men när man tex ska börna så funkar det nog!  smile

BMW 335i (2007)
EmilFredriksson
19 juli 2014 · 223 Inlägg

Xuri skrev:

EmilFredriksson skrev:

Xuri skrev:
blir alltid lika impad över att folk med orginal effekt kör av drivaxlar.... under 6 års tid körde jag inte av en enda axel å 4 av dom åren leverade bilen över 300 hästar..

spänn upp drivlinan innan du dumpar kopplingen ? :p

Original effekt va väl att ta i... Går rita rätt så bra på 3an cool
Vad menar du med "spänn upp drivlinan innan du dumpar kopplingen ?" Fattar inte riktigt tongue

Ja, slira lite på kopplingen innan du dumpar den typ.

Om du bara varvar upp å släpper kopplingen blir de ett bra ryck i linan..

men tanke på att du inte har några problem med att m46an går sönder så lär bilen inte lämna speciellt mycke effekt i alla fall.. för dom ger sig så fort vridmoment tittar på dom typ.

Har bara kört bilen i 2 månader och lådan låter rätt så mycket nu. M46 håller hyffsat bara man växlar som folk smile
Men jag tackar för tipset om att slira lite innan man dumpar upp kopplingen helt !

BMW 335i (2007)
dahlens SÄNK MER!
19 juli 2014 · 389 Inlägg

måste bara fråga, hur fan får man en m46 att hålla så man kan rita på 3an? mina lådor rasar så fort jag ens tänker på att lägga i trean..

Volvo 240 GL "Max" (1988)
Super40
19 juli 2014 · 415 Inlägg

Utan att gå in för mycket i teorin inom hållfasthetslära så får man 45 graders brott när man lastar på med moment till den går av. Rakare brott får man vid sprickor och utmattning. Så det är ju mest slump vilket du råkar ut för då alla drivaxlar är olika.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
andreas1
19 juli 2014 · 1 020 Inlägg

Lämna andra drivar på induktionshärdning så klarar dom sig.
Har haft inne några gamla volvodrivar o dom verkar ha hållt trots bra mycket effektökning ifrån org.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
EmilFredriksson
19 juli 2014 · 223 Inlägg

dahlens skrev:
måste bara fråga, hur fan får man en m46 att hålla så man kan rita på 3an? mina lådor rasar så fort jag ens tänker på att lägga i trean..

Jaadu min håller än så länge iaf smile har ett litet klipp upplagt och då stannar däcken mellan växlingarna tom men det håller. Har även 4 puckad fjädrad sinterlamell.

BMW 335i (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang