Fjäderbensstag volvo v70

Olja
19 juli 2014 · 189 Inlägg

Tjenare!
Funderar på att införskaffa ett fjäderbensstag till min V70-97 men funderar på hur mycket de gör och om de är värt de?
Jag hårdkör inte bilen då det är en diesel och jag använder den till pendling på väldigt kurviga vägar o tycker bilen kränger lite mycke ibland. Bilen har nya länkarmar,k-stag,nya sänkfjädrar o 19" med lågprofil.
Som sagt så vill jag få den lite styvare än vad den är nu men vet inte hur mycket de hjälper med ett sånt stag så därför undrar jag vad ni tycker? smile

Tack på förhand

Volvo 144 (1970)
Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
19 juli 2014 · 3 730 Inlägg

Olja skrev:
Tjenare!
Funderar på att införskaffa ett fjäderbensstag till min V70-97 men funderar på hur mycket de gör och om de är värt de?
Jag hårdkör inte bilen då det är en diesel och jag använder den till pendling på väldigt kurviga vägar o tycker bilen kränger lite mycke ibland. Bilen har nya länkarmar,k-stag,nya sänkfjädrar o 19" med lågprofil.
Som sagt så vill jag få den lite styvare än vad den är nu men vet inte hur mycket de hjälper med ett sånt stag så därför undrar jag vad ni tycker? smile

Tack på förhand

Det är mest skrytfaktor på en standardbil om jag får säga mitt. Märker ej skillnad på min 240. Men sämre blir det ju ej

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Olja
20 juli 2014 · 189 Inlägg

Oh fan kanske inte riktigt är värt de då hmm

Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
Volvo 144 (1970)
FLindgren
20 juli 2014 · 5 089 Inlägg

ser ballt ut under huven.
Och rykten säger att försäkringsbolaget inte står för skada det om du ex. smäller höger fram och fjäderbensstaget gör så vänster fjäderbenstorn fram blir krokigt (då dom nu sitter ihop). Bra å veta. även om det är sant eller inte.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Djo
20 juli 2014 · 10 157 Inlägg

FLindgren skrev:
ser ballt ut under huven.
Och rykten säger att försäkringsbolaget inte står för skada det om du ex. smäller höger fram och fjäderbensstaget gör så vänster fjäderbenstorn fram blir krokigt (då dom nu sitter ihop). Bra å veta. även om det är sant eller inte.

Och hur många fjäderbensstag är så rejält byggda så dom skulle kunna kroka till andra sidans torn inte så många skulle jag gissa på.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Olja
20 juli 2014 · 189 Inlägg

De va som fan.. Ja om de ser ballt ut eller inte bryr ja mig inte om för tycker bruk går före så sätt för har de ingen funktion så behöver de inte sitta där smile låter som att jag skippar denna iden smile visst ser tufft ut men inte värt de isf smile

Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
Volvo 144 (1970)
Cobraa
20 juli 2014 · 47 Inlägg

Som vanligt kan folk bara ge synpunkter ut sin trångsynta erfarenhet.
Jo, fjäderbensstag kan göra mirakel beroende på bil och kvalité på staget.

Kör man med hård fjädring och lågprofil-däck så börjar chassit flexa mer än det gör original.
Av egen erfarenhet i en volvo S40 -01 med lågprofildäck och hårdare sänkfjädrar + sportdämpare, så känns det som chassit flexar mer än vad fjädringen jobbar i kurvorna. Ett fjäderbensstag fram har i mitt fall motverkat detta fenomen ordentligt och styvat upp chassit. Utöver att bilen är stabilare i kurvor så ligger den också bättre på motorvägen, den är inte lika spårkänslig längre.
Hur mjukt chassit är på din v70 vet jag inte, dock är den nog inte sämre än min s40.

och nej, jag är inte ny på forumet... detta är bara ett nytt konto smile

Olja
21 juli 2014 · 189 Inlägg

Hmm jaja de är väll bara att investera i ett stag o se smile rör sig ju inte om stora pengar ändå som tur är smile

Volvo 144 (1970)
Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
mb_pucken
21 juli 2014 · 5 087 Inlägg

Jag skulle hellre lägga pengarna på riktiga bussningar och hjuluphängning innan ett stag smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
FLindgren
21 juli 2014 · 5 089 Inlägg

mb_pucken skrev:
Jag skulle hellre lägga pengarna på riktiga bussningar och hjuluphängning innan ett stag smile

"Bilen har nya länkarmar,k-stag,nya sänkfjädrar "

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Marlboroman
21 juli 2014 · 8 232 Inlägg

Den kommer kännas stadigare i kurvorna med ett stag. Märkte skillnad direkt när jag satte dit ett i 850'n.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Olja
21 juli 2014 · 189 Inlägg

Ska testa o köpa ett sånt o se om de blir någon skillnad smile
Va är eran uppfattning om coils när vi ändå är inne på ämnet??

Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
Volvo 144 (1970)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
21 juli 2014 · 3 730 Inlägg

Olja skrev:
Ska testa o köpa ett sånt o se om de blir någon skillnad smile
Va är eran uppfattning om coils när vi ändå är inne på ämnet??

Att det är jävligt nice. Men på en bruksbil vette fan om det är så klokt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Olja
22 juli 2014 · 189 Inlägg

DiwraZ skrev:

Olja skrev:
Ska testa o köpa ett sånt o se om de blir någon skillnad smile
Va är eran uppfattning om coils när vi ändå är inne på ämnet??

Att det är jävligt nice. Men på en bruksbil vette fan om det är så klokt

De är just de, visst kan ju få den lägre o snyggare så sätt men väghållningen funderar ja på om den blir bättre

Volvo 144 (1970)
Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang