Volvo 240, lite frågor/massa problem.

spillolja
22 juli 2014 · 4 020 Inlägg

Om bilen köps in för  ca 5000:- räkna med minst 10.000-15.000:- innan den är körklar

mister-auto.se , bildelaronline24.se ,  teiledirekt.de  har delar till bra priser

Senast redigerat av spillolja (22 juli 2014)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
doglas2009
22 juli 2014 · 209 Inlägg

spillolja skrev:
Om bilen köps in för  ca 5000:- räkna med minst 10.000-15.000:- innan den är körklar

mister-auto.se , bildelaronline24.se ,  teiledirekt.de  har delar till bra priser

3000 kommer den köpas för. Menar du 10-15k allt som allt, eller utöver dom 3k?

Nybergrobin
22 juli 2014 · 2 378 Inlägg

Köp en annan bil ifall du inte ska laga rost osv själv. Det kommer kosta dig en bra slant att lämna bort det hmm

doglas2009
22 juli 2014 · 209 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Köp en annan bil ifall du inte ska laga rost osv själv. Det kommer kosta dig en bra slant att lämna bort det hmm

`Neejdå, jag ska chansa och hoppas på det bästa. Med extremflyt så kanske det kan ta sig igenom besiktningen direkt. Jag har kompisar som har kompisar som har svets och kan svetsa, kanske dom kan hjälpa till för en en mindre peng än en verkstad...

andreas1
22 juli 2014 · 1 020 Inlägg

Varför inte ta med kompis kompis som e svetskunnig o titta på bilen?
Svårt o gissa kostnader på bild.
Var oxå på en 240 som första bil o den såg ok ut enl mig.
En svetskunnig person konstatera direkt att det fanns ingen frisk plåt o fästa i på hela golvet...
Rost är alltid dyrt då det krävs en del kapande slipande innan o en verkstad tar väl 1000 kr per timme.
Hört många som lämnat iväg länkarmsinfästningsjobb på saabar.
Det brukar kosta runt 1500 kr.
Det är en plåt ca 30x20 fyra hål i plåten o en böj.
Klart man ska chansa ibland men äga en 240 krävs nog att du lär dig svetsa förr el senare.
Svetsa upp min första bil på allmän parkering så krävs inte alltid lokal.
Bromsskivorna blästrar man alt kör o bromsar ur dom på en parkering el så.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
doglas2009
24 juli 2014 · 209 Inlägg

andreas1 skrev:
Varför inte ta med kompis kompis som e svetskunnig o titta på bilen?
Svårt o gissa kostnader på bild.
Var oxå på en 240 som första bil o den såg ok ut enl mig.
En svetskunnig person konstatera direkt att det fanns ingen frisk plåt o fästa i på hela golvet...
Rost är alltid dyrt då det krävs en del kapande slipande innan o en verkstad tar väl 1000 kr per timme.
Hört många som lämnat iväg länkarmsinfästningsjobb på saabar.
Det brukar kosta runt 1500 kr.
Det är en plåt ca 30x20 fyra hål i plåten o en böj.
Klart man ska chansa ibland men äga en 240 krävs nog att du lär dig svetsa förr el senare.
Svetsa upp min första bil på allmän parkering så krävs inte alltid lokal.
Bromsskivorna blästrar man alt kör o bromsar ur dom på en parkering el så.

Tack så mycket för svaret!

Det blir lite väl mycket bök att ta med massa folk och kolla på bilen så jag tänker chansa, det är ju trots allt "bara" 3k, det skulle jag säkert kunna sälja den vidare för.

En annan fråga, är det samma motor/växellåda i en 740 -88 som en 240 -88? 740 har jag kört massa gånger. Är det samma utväxling eller vad det kallas? Alltså kan jag växla vid samma rpm i en 240 som en 740?

En annan sak jag inte kan förstå är hur 240 kan väga 40kg mer än en 740, 740 tycker jag ser mycket klumpigare ut!

spillolja
24 juli 2014 · 4 020 Inlägg

I många fall är det samma spis i 240 som 740  om motorkoden är densamma
bakaxeln och uväxlingen skulle kunna skilja mellan modell och motor, oftast finns det någon form av märkning på dessa

men för 3000:- så blir det ingen större förlust om den inte skulle motsvara förväntningarna

men ska den in på större svetsjobb rekomenderar jag att bilens mattor monteras ur för att minska brandrisken

håll oss gärna informerade hur detta fortgår i denna tråd eller ny tråd

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
doglas2009
26 juli 2014 · 209 Inlägg

spillolja skrev:
I många fall är det samma spis i 240 som 740  om motorkoden är densamma
bakaxeln och uväxlingen skulle kunna skilja mellan modell och motor, oftast finns det någon form av märkning på dessa

men för 3000:- så blir det ingen större förlust om den inte skulle motsvara förväntningarna

men ska den in på större svetsjobb rekomenderar jag att bilens mattor monteras ur för att minska brandrisken

håll oss gärna informerade hur detta fortgår i denna tråd eller ny tråd

smile

Okej, tack så mycket för svaret! Jag ska absolut uppdatera tråden.

Nu har jag börjat fundera på om vi ändå skulle dra den på släp hem, men jag kan inte riktigt lyckas lista ut om bilen får dra ett släp med en Volvo 240 på. Bilen är en VW Caravelle.

Totalvikt, kg; 2590
Tjänstevikt, kg; 1840
Max släpvagsvikt, kg; 2000kg
Max sammanlagda bruttovikt, kg; 4500kg

Volvo väger 1390kg. Verkar det rimligt att den bussen får dra Volvon om personen som kör har BE-körkort? Jag har heller inte hitta ungefärlig vikt vad ett bilsläp väger...

Mycket tacksam för svar på denna fråga!

spillolja
26 juli 2014 · 4 020 Inlägg

doglas2009 skrev:
Okej, tack så mycket för svaret! Jag ska absolut uppdatera tråden.

Nu har jag börjat fundera på om vi ändå skulle dra den på släp hem, men jag kan inte riktigt lyckas lista ut om bilen får dra ett släp med en Volvo 240 på. Bilen är en VW Caravelle.

Totalvikt, kg; 2590
Tjänstevikt, kg; 1840
Max släpvagsvikt, kg; 2000kg
Max sammanlagda bruttovikt, kg; 4500kg

Volvo väger 1390kg. Verkar det rimligt att den bussen får dra Volvon om personen som kör har BE-körkort? Jag har heller inte hitta ungefärlig vikt vad ett bilsläp väger...

Mycket tacksam för svar på denna fråga!

om du ta ett släp  som har en tomvikt av max 600kg  som får ta minst 1300-1390kg last så ska detta inte vara några problem med en BE-lapp 

i fordonets tjänstevikt är 1x förare på 75 kg  samt full tank inräknat  genom att tömma tanken samt ta bort reservhjulet kan man lätta den lite grann  om baksätesdynan är lätt att ta bort så några kg:n till

cool

Senast redigerat av spillolja (26 juli 2014)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
doglas2009
26 juli 2014 · 209 Inlägg

spillolja skrev:

doglas2009 skrev:
Okej, tack så mycket för svaret! Jag ska absolut uppdatera tråden.

Nu har jag börjat fundera på om vi ändå skulle dra den på släp hem, men jag kan inte riktigt lyckas lista ut om bilen får dra ett släp med en Volvo 240 på. Bilen är en VW Caravelle.

Totalvikt, kg; 2590
Tjänstevikt, kg; 1840
Max släpvagsvikt, kg; 2000kg
Max sammanlagda bruttovikt, kg; 4500kg

Volvo väger 1390kg. Verkar det rimligt att den bussen får dra Volvon om personen som kör har BE-körkort? Jag har heller inte hitta ungefärlig vikt vad ett bilsläp väger...

Mycket tacksam för svar på denna fråga!

om du ta ett släp  som har en tomvikt av max 600kg  som får ta minst 1300-1390kg last så ska detta inte vara några problem med en BE-lapp 

i fordonets tjänstevikt är 1x förare på 75 kg  samt full tank inräknat  genom att tömma tanken samt ta bort reservhjulet kan man lätta den lite grann  om baksätesdynan är lätt att ta bort så några kg:n till

cool

Tack för svaret!

Jag hittade den här https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … lator.aspx
Det visade sig att bilen fick dra 2 ton med det släpet vi hyrde, så det var inga problem alls att få hem bilen.

Har dock upptäckt ett problem (tror jag), tankmätaren funkar inte, eller så är det jääättteelite bensin i...

Imorgon ska det nog bytas avgassystem, ska bli spännande att höra skillnaden, nu låter det som en rallybil...

Någon som känner till om det brukar finnas 2 nycklar till 240? Det går vääldigt trögt att låsa. Till våran 740 vet jag i alla fall att det finns 2 nycklar.

Edit: Förardörren håller sig inte öppen, går det på något smidigt sätt lösa det?

Senast redigerat av doglas2009 (26 juli 2014)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 juli 2014 · 14 042 Inlägg

doglas2009 skrev:

spillolja skrev:
I många fall är det samma spis i 240 som 740  om motorkoden är densamma
bakaxeln och uväxlingen skulle kunna skilja mellan modell och motor, oftast finns det någon form av märkning på dessa

men för 3000:- så blir det ingen större förlust om den inte skulle motsvara förväntningarna

men ska den in på större svetsjobb rekomenderar jag att bilens mattor monteras ur för att minska brandrisken

håll oss gärna informerade hur detta fortgår i denna tråd eller ny tråd

smile

Okej, tack så mycket för svaret! Jag ska absolut uppdatera tråden.

Nu har jag börjat fundera på om vi ändå skulle dra den på släp hem, men jag kan inte riktigt lyckas lista ut om bilen får dra ett släp med en Volvo 240 på. Bilen är en VW Caravelle.

Totalvikt, kg; 2590
Tjänstevikt, kg; 1840
Max släpvagsvikt, kg; 2000kg
Max sammanlagda bruttovikt, kg; 4500kg

Volvo väger 1390kg. Verkar det rimligt att den bussen får dra Volvon om personen som kör har BE-körkort? Jag har heller inte hitta ungefärlig vikt vad ett bilsläp väger...

Mycket tacksam för svar på denna fråga!

Kolla denna: https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … lator.aspx

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
volvo_Tobias
27 juli 2014 · 687 Inlägg

doglas2009 skrev:

spillolja skrev:

doglas2009 skrev:
Okej, tack så mycket för svaret! Jag ska absolut uppdatera tråden.

Nu har jag börjat fundera på om vi ändå skulle dra den på släp hem, men jag kan inte riktigt lyckas lista ut om bilen får dra ett släp med en Volvo 240 på. Bilen är en VW Caravelle.

Totalvikt, kg; 2590
Tjänstevikt, kg; 1840
Max släpvagsvikt, kg; 2000kg
Max sammanlagda bruttovikt, kg; 4500kg

Volvo väger 1390kg. Verkar det rimligt att den bussen får dra Volvon om personen som kör har BE-körkort? Jag har heller inte hitta ungefärlig vikt vad ett bilsläp väger...

Mycket tacksam för svar på denna fråga!

om du ta ett släp  som har en tomvikt av max 600kg  som får ta minst 1300-1390kg last så ska detta inte vara några problem med en BE-lapp 

i fordonets tjänstevikt är 1x förare på 75 kg  samt full tank inräknat  genom att tömma tanken samt ta bort reservhjulet kan man lätta den lite grann  om baksätesdynan är lätt att ta bort så några kg:n till

cool

Tack för svaret!

Jag hittade den här https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … lator.aspx
Det visade sig att bilen fick dra 2 ton med det släpet vi hyrde, så det var inga problem alls att få hem bilen.

Har dock upptäckt ett problem (tror jag), tankmätaren funkar inte, eller så är det jääättteelite bensin i...

Imorgon ska det nog bytas avgassystem, ska bli spännande att höra skillnaden, nu låter det som en rallybil...

Någon som känner till om det brukar finnas 2 nycklar till 240? Det går vääldigt trögt att låsa. Till våran 740 vet jag i alla fall att det finns 2 nycklar.

Edit: Förardörren håller sig inte öppen, går det på något smidigt sätt lösa det?

Håller sig inte öppen?  Menar du att låset åker ner?

doglas2009
27 juli 2014 · 209 Inlägg

volvo_Tobias skrev:

doglas2009 skrev:

spillolja skrev:

om du ta ett släp  som har en tomvikt av max 600kg  som får ta minst 1300-1390kg last så ska detta inte vara några problem med en BE-lapp 

i fordonets tjänstevikt är 1x förare på 75 kg  samt full tank inräknat  genom att tömma tanken samt ta bort reservhjulet kan man lätta den lite grann  om baksätesdynan är lätt att ta bort så några kg:n till

cool

Tack för svaret!

Jag hittade den här https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … lator.aspx
Det visade sig att bilen fick dra 2 ton med det släpet vi hyrde, så det var inga problem alls att få hem bilen.

Har dock upptäckt ett problem (tror jag), tankmätaren funkar inte, eller så är det jääättteelite bensin i...

Imorgon ska det nog bytas avgassystem, ska bli spännande att höra skillnaden, nu låter det som en rallybil...

Någon som känner till om det brukar finnas 2 nycklar till 240? Det går vääldigt trögt att låsa. Till våran 740 vet jag i alla fall att det finns 2 nycklar.

Edit: Förardörren håller sig inte öppen, går det på något smidigt sätt lösa det?

Håller sig inte öppen?  Menar du att låset åker ner?

Nej alltså, om bilen står lite snett så går det inte att ha dörren öppen, den åker igen. Tror det är dörrstoppet eller vad det kallas som behöver bytas, är det svårt?

Ännu en fråga, har ni något tips på hur man bäst fäster den svarta listen som sitter på sidan av bilen? Den har börjat lossna lite på ena sidan...

Mack Forum- och sitemoderator
27 juli 2014 · 26 136 Inlägg

doglas2009 skrev:

volvo_Tobias skrev:

doglas2009 skrev:

Tack för svaret!

Jag hittade den här https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … lator.aspx
Det visade sig att bilen fick dra 2 ton med det släpet vi hyrde, så det var inga problem alls att få hem bilen.

Har dock upptäckt ett problem (tror jag), tankmätaren funkar inte, eller så är det jääättteelite bensin i...

Imorgon ska det nog bytas avgassystem, ska bli spännande att höra skillnaden, nu låter det som en rallybil...

Någon som känner till om det brukar finnas 2 nycklar till 240? Det går vääldigt trögt att låsa. Till våran 740 vet jag i alla fall att det finns 2 nycklar.

Edit: Förardörren håller sig inte öppen, går det på något smidigt sätt lösa det?

Håller sig inte öppen?  Menar du att låset åker ner?

Nej alltså, om bilen står lite snett så går det inte att ha dörren öppen, den åker igen. Tror det är dörrstoppet eller vad det kallas som behöver bytas, är det svårt?

Ännu en fråga, har ni något tips på hur man bäst fäster den svarta listen som sitter på sidan av bilen? Den har börjat lossna lite på ena sidan...

Köp nya clips.
Ett hett tips: köp en Haynesbok.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Ludde-vbg
27 juli 2014 · 72 Inlägg

doglas2009 skrev:

spillolja skrev:

doglas2009 skrev:
Okej, tack så mycket för svaret! Jag ska absolut uppdatera tråden.

Nu har jag börjat fundera på om vi ändå skulle dra den på släp hem, men jag kan inte riktigt lyckas lista ut om bilen får dra ett släp med en Volvo 240 på. Bilen är en VW Caravelle.

Totalvikt, kg; 2590
Tjänstevikt, kg; 1840
Max släpvagsvikt, kg; 2000kg
Max sammanlagda bruttovikt, kg; 4500kg

Volvo väger 1390kg. Verkar det rimligt att den bussen får dra Volvon om personen som kör har BE-körkort? Jag har heller inte hitta ungefärlig vikt vad ett bilsläp väger...

Mycket tacksam för svar på denna fråga!

om du ta ett släp  som har en tomvikt av max 600kg  som får ta minst 1300-1390kg last så ska detta inte vara några problem med en BE-lapp 

i fordonets tjänstevikt är 1x förare på 75 kg  samt full tank inräknat  genom att tömma tanken samt ta bort reservhjulet kan man lätta den lite grann  om baksätesdynan är lätt att ta bort så några kg:n till

cool

Tack för svaret!

Jag hittade den här https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … lator.aspx
Det visade sig att bilen fick dra 2 ton med det släpet vi hyrde, så det var inga problem alls att få hem bilen.

Har dock upptäckt ett problem (tror jag), tankmätaren funkar inte, eller så är det jääättteelite bensin i...

Imorgon ska det nog bytas avgassystem, ska bli spännande att höra skillnaden, nu låter det som en rallybil...

Någon som känner till om det brukar finnas 2 nycklar till 240? Det går vääldigt trögt att låsa. Till våran 740 vet jag i alla fall att det finns 2 nycklar.

Edit: Förardörren håller sig inte öppen, går det på något smidigt sätt lösa det?

Det är standard att tankmätaren inte fungerar, man får köra efter trippmätaren!

doglas2009
27 juli 2014 · 209 Inlägg

Mack skrev:

doglas2009 skrev:

volvo_Tobias skrev:
Håller sig inte öppen?  Menar du att låset åker ner?

Nej alltså, om bilen står lite snett så går det inte att ha dörren öppen, den åker igen. Tror det är dörrstoppet eller vad det kallas som behöver bytas, är det svårt?

Ännu en fråga, har ni något tips på hur man bäst fäster den svarta listen som sitter på sidan av bilen? Den har börjat lossna lite på ena sidan...

Köp nya clips.
Ett hett tips: köp en Haynesbok.

Var köper man sådana clips? Hur ser dom ut?

Senast redigerat av doglas2009 (27 juli 2014)

doglas2009
27 juli 2014 · 209 Inlägg

Ludde-vbg skrev:

doglas2009 skrev:

spillolja skrev:

om du ta ett släp  som har en tomvikt av max 600kg  som får ta minst 1300-1390kg last så ska detta inte vara några problem med en BE-lapp 

i fordonets tjänstevikt är 1x förare på 75 kg  samt full tank inräknat  genom att tömma tanken samt ta bort reservhjulet kan man lätta den lite grann  om baksätesdynan är lätt att ta bort så några kg:n till

cool

Tack för svaret!

Jag hittade den här https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … lator.aspx
Det visade sig att bilen fick dra 2 ton med det släpet vi hyrde, så det var inga problem alls att få hem bilen.

Har dock upptäckt ett problem (tror jag), tankmätaren funkar inte, eller så är det jääättteelite bensin i...

Imorgon ska det nog bytas avgassystem, ska bli spännande att höra skillnaden, nu låter det som en rallybil...

Någon som känner till om det brukar finnas 2 nycklar till 240? Det går vääldigt trögt att låsa. Till våran 740 vet jag i alla fall att det finns 2 nycklar.

Edit: Förardörren håller sig inte öppen, går det på något smidigt sätt lösa det?

Det är standard att tankmätaren inte fungerar, man får köra efter trippmätaren!

Jag pratade med före detta ägaren, och enligt honom ska den funka, han hade dock bara tankat i 3 liter eller något.

Arly165 Bakhjulsdriven
27 juli 2014 · 335 Inlägg

240 tankmätare brukar fungera, till skillnad mot 740

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Mack Forum- och sitemoderator
27 juli 2014 · 26 136 Inlägg

doglas2009 skrev:

Mack skrev:

doglas2009 skrev:

Nej alltså, om bilen står lite snett så går det inte att ha dörren öppen, den åker igen. Tror det är dörrstoppet eller vad det kallas som behöver bytas, är det svårt?

Ännu en fråga, har ni något tips på hur man bäst fäster den svarta listen som sitter på sidan av bilen? Den har börjat lossna lite på ena sidan...

Köp nya clips.
Ett hett tips: köp en Haynesbok.

Var köper man sådana clips? Hur ser dom ut?

Finns på Volvo.
Är som små hullingar i plast.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
doglas2009
27 juli 2014 · 209 Inlägg

Nu har jag och en kompis bytt avgassystem, tog bara ~3h, när rören har fastnat ordentligt i varandra är det inte kul och det faktum att det började ösregna och åska något så fruktansvärt underlättade inte...

Smidigt... https://imageshack.com/i/ex2yQ5A2j

Vi testade även att köra en plutteliten runda utanför huset, växellådan känns väldigt fräsch, hur smidigt som helst att få i växlarna...

I den 740 jag brukar övningsköra i tar kopplingen långt ner, i min 240 tar den mycket högre upp, är det "bra"?
I våran VW Caravelle som "borde" bytt kopplingen för 8k mil sedan så måste man verkligen stampa kopplingen i botten för att växla...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang