Service på min 965 kostar 14,814kr låter det rymligt?

kjell-gbg
24 juli 2014 · 85 Inlägg

Det lönar sig nästan alltid att renovera / underhålla den bilen man har ....
Du vet historiken och vet med andra ord vad som är bytt och reparerat sen tidigare

Svetsjobb kan vara tveksamt ... värmen "dödar"

Spruta trögflytande olja i trösklarna och se upp med Volvo med plast på trösklarna ...
det blir stenskott ... sen kommer det in vatten bakom plasten och rostar sig genom plåten
bort med lös plast o måla måla ....

torpis Forummoderator
24 juli 2014 · 10 572 Inlägg

Utan att scannat hela tråden så är det för dyrt och onödiga saker som byts. Kamrem givetvis, den ska du inte fuska med sen utöver det behöver du bara byta olja, och luftfilter. Resten tar man löpande när det händer saker.

Håller delvis med om att man kan serva i förebyggande sysfte, men det finns ju ingen poäng i att byta fullt fungerande saker. I min värld handlar det om att vara lite nyfiken och exempelvis stöta på besiktningmannen om bromsar, bromsrör handbroms osv för att ha lite extra koll. Frågar man honom så får du ju "Service 27000mil 3934kr" gratis! Annars byter man saker när de går sönder inte förr.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
24 juli 2014 · 3 730 Inlägg

torpis skrev:
Utan att scannat hela tråden så är det för dyrt och onödiga saker som byts. Kamrem givetvis, den ska du inte fuska med sen utöver det behöver du bara byta olja, och luftfilter. Resten tar man löpande när det händer saker.

Håller delvis med om att man kan serva i förebyggande sysfte, men det finns ju ingen poäng i att byta fullt fungerande saker. I min värld handlar det om att vara lite nyfiken och exempelvis stöta på besiktningmannen om bromsar, bromsrör handbroms osv för att ha lite extra koll. Frågar man honom så får du ju "Service 27000mil 3934kr" gratis! Annars byter man saker när de går sönder inte förr.

Håller inte med. Byter du bränslefilter först när det sprutar soppa på marken eller bilen stannar?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
torpis Forummoderator
24 juli 2014 · 10 572 Inlägg

DiwraZ skrev:
Håller inte med. Byter du bränslefilter först när det sprutar soppa på marken eller bilen stannar?

På en 965 ja... den blir ofta bara lite trött.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
24 juli 2014 · 3 730 Inlägg

torpis skrev:

DiwraZ skrev:
Håller inte med. Byter du bränslefilter först när det sprutar soppa på marken eller bilen stannar?

På en 965 ja... den blir ofta bara lite trött.

Hmm. Oftast... spännande inställning

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 juli 2014 · 13 733 Inlägg

skulle nog kolla runt lite mer.

verkar lite märkligt specat allt.

personligen skulle jag fixa allt själv. och dokumntera allt väl.
så som kvitton på delar osv.

men kamremsbytet kan vara förståndigt att lämna iväg för att fixa om man inte reder detta bra.

att byta resterande grejer klarar verkligen vem som helst.
om man bara orkar dra loss oljepluggen.

köper man då delarna på tex misterauto finns det sjuka pengar att spara.
kan oxå vara värt att kolla runt utanför stockholm.
eftersom dom är jävla ockrare på att ta betalat

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torpis Forummoderator
25 juli 2014 · 10 572 Inlägg

DiwraZ skrev:

torpis skrev:

DiwraZ skrev:
Håller inte med. Byter du bränslefilter först när det sprutar soppa på marken eller bilen stannar?

På en 965 ja... den blir ofta bara lite trött.

Hmm. Oftast... spännande inställning

Var drar man gränsen då? Alla vet att en kylare spricker med tiden, byter du den löpande? Generator, tändspolar, koppling, vindruta byta innan man får stenskottet?

hm alltid finns en gräns för vad som liksom är lönt.

Alla som byter kamrem på en 740 8V innan den går av är ju lurade egentligen...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Demmpa
25 juli 2014 · 329 Inlägg

låter som mekonomens fantasipriser, oftast är volvo billigare på orginal sakerna, men personligen så skulle jag inte lägga ut 15lök på en stämpel.. köp in orginal delarna och gör det själv helt enkelt. kan du inte själv så finns det alltid någon som gör det billigare än en verkstad.

Saab 9-5 2,0t Biopower "Rusty Cracker" (2006)
dawwe ...has left the building...
25 juli 2014 · 4 474 Inlägg

torpis skrev:
Alla som byter kamrem på en 740 8V innan den går av är ju lurade egentligen...

Är de? Snarare du som luras. Säg att kamremmen går av på 740:n under en semestertrip, typ 700 mil hemifrån, som tur är fortfarande inom rikets gränser. Har man inte verktyg och kunnande sitter man i skiten rejält. En bärgning åker man på alla gånger (1000kr typ). Sedan tillkommer förmodligen extra utgifter på övernattning eller liknande, o så kostnaden för kamremsbytet. Byter man i tid så är risken klart mindre att man slipper ett liknande scenario, o man "sparar" e slant...
n

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
n_andersson
25 juli 2014 · 689 Inlägg

torpis skrev:

DiwraZ skrev:

torpis skrev:

På en 965 ja... den blir ofta bara lite trött.

Hmm. Oftast... spännande inställning

Var drar man gränsen då? Alla vet att en kylare spricker med tiden, byter du den löpande? Generator, tändspolar, koppling, vindruta byta innan man får stenskottet?

hm alltid finns en gräns för vad som liksom är lönt.

Alla som byter kamrem på en 740 8V innan den går av är ju lurade egentligen...

Med den inställningen till service, hoppas jag att jag aldrig köper en bil som du haft i din ägo. Vill man ha en bil som fungerar och man kan lita på så självklart följer man tillverkarens service chema och intervaller

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 juli 2014 · 13 733 Inlägg

dawwe skrev:

torpis skrev:
Alla som byter kamrem på en 740 8V innan den går av är ju lurade egentligen...

Är de? Snarare du som luras. Säg att kamremmen går av på 740:n under en semestertrip, typ 700 mil hemifrån, som tur är fortfarande inom rikets gränser. Har man inte verktyg och kunnande sitter man i skiten rejält. En bärgning åker man på alla gånger (1000kr typ). Sedan tillkommer förmodligen extra utgifter på övernattning eller liknande, o så kostnaden för kamremsbytet. Byter man i tid så är risken klart mindre att man slipper ett liknande scenario, o man "sparar" e slant...
n

fixar man on spot på under timmen med relativt normala verktyg smile

möjligen en liten ökad kostnad för att åka till en okq8 mack och hämta en ny rem då smile


1gång under alla år har jag varit med om att en rem på en volvo 8v motor snappat av..


dock har jag varit med om att spännaren går sönder på en 960.. det slutade med total ras ;-)
fast den var igång 2dagar senare igen
lät riktigt gött när man hörde spännaren dra i marken under bilen och studsa ut bakom. samtidigt som man bogserade en traisg bil..blev att ta nästa bil och dra 2bilar istället smile


kamrem skulle jag helt klart byta inom intervallerna på en 960
men skulle inte lämna in den för oljebyten osv.
för enkelt jobb det drar iväg tid på en verkstad som går efter tids angivelserna
även om det är just på servicarna man kan spara tid

när det handlar om dom där summorna skulle jag minst lägga ner riktig möda för att lösa problemet billigare för det är för mycket pengar att lägga på en så gammal bil.

derför är inte gamla bilar något för folk utan mekkunskaper.

och man ska verkligen inte oroa sig över stämplar osv det viktiga är att man kan visa att man gjort servicarna

tycker att en bok där allt står nerskrivet ihop med kvitton på delarna väger tyngre än någon puckad unge stått och bytt delar utan någon som helst kunskap i bilar förutom att just byta reservdelar.

för idag känns det som många har väldigt begränsade kunskaper i att tänka själva när dom ska skruva.

hjälpte till på en verkstad härom dagen då många var på semester.
ett kopplingsbyte på en fwd bil.   får alla grejer som ska bytas..men hm packboxen då?
verkstadsägaren tittade på mig lite konstigt nääe någon sån finns inte beställd.

dom menar på allvar att dom inte räknar in det i priset när dom ger kunden ett pris på ett koppling+kopplingscylinder byte.  nej nej det hoppar vi över. för en fwd volvo läcker jhu aldrig i packboxen bakom svänghjulet eller? smile     en stämpel blir inte så värdefull om man har lite insikt i hur det fungerar på en verkstad. det handlar bara om att det ska gå fort större verkstäder ger fan i resultatet av mekningen utan att skiten blir klart snabbt.

en liten verkstad dom skiter i tiden utan gör rätt och gör det bra!

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torpis Forummoderator
25 juli 2014 · 10 572 Inlägg

n_andersson skrev:
Med den inställningen till service, hoppas jag att jag aldrig köper en bil som du haft i din ägo. Vill man ha en bil som fungerar och man kan lita på så självklart följer man tillverkarens service chema och intervaller

Menar du att min bil skulle vara i sämre skick bara för att jag byter saker först när de går sönder om jag inte på annat vis upptäcker en brist på tex besiktningen.


dawwe skrev:
Är de? Snarare du som luras. Säg att kamremmen går av på 740:n under en semestertrip, typ 700 mil hemifrån, som tur är fortfarande inom rikets gränser. Har man inte verktyg och kunnande sitter man i skiten rejält. En bärgning åker man på alla gånger (1000kr typ). Sedan tillkommer förmodligen extra utgifter på övernattning eller liknande, o så kostnaden för kamremsbytet. Byter man i tid så är risken klart mindre att man slipper ett liknande scenario, o man "sparar" e slant...
n

Men hur mycket har du inte sparat på att göra servicen hos grannpokjen under åren då?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Dirtymike
25 juli 2014 · 1 532 Inlägg

När vi var och köpte våran V90 förra året åkte vi till Volvo Rejmes för en besiktning innan själva köpet.
Kostnad för köpet:
Rejmes - 300kr
Värdering - 200kr
Inköpet - 21000kr
Så 21500kr totalt med prutningen från 25000kr.

Volvo berömde bilen då dom tyckte den var väldigt fin och välsköt.
Fullstämplad servicebok.
Visst byta olja o såna saker kan jag absolut göra själv men jag fortsätter hellre att få stämplar i boken.

Med stämplar i boken värderade Rejmes bilen till ca 32000kr utan stämplar hade värdet sjunkit markant sa dom.

Så har man köpt en bil som har fullstämplad bok ska man enligt Rejmes fortsätta lämna in bilen för att bibehålla marknadsvärdet någelunda.

Volvo V90 -97 -98 enligt Rejmes står mellan 27000-54000kr beroende på skicket av bilen.

Så bara för att en bil är lite äldre så behöver dom inte vara billiga. Visst man kan köpa en 7/940 för mellan 1000 o 10000kr men inget slår Volvos sista bakhjulsdrivna lyx kryssare.

Jeep J20 (1978)
torpis Forummoderator
25 juli 2014 · 10 572 Inlägg

Du är lurad vid din bilaffär. Skall man lita på någon som luras och blåser dig?

Motivering följer;

Dirtymike skrev:
Värdering - 200kr

Med stämplar i boken värderade Rejmes bilen till ca 32000kr utan stämplar hade värdet sjunkit markant sa dom. Så har man köpt en bil som har fullstämplad bok ska man enligt Rejmes fortsätta lämna in bilen för att bibehålla marknadsvärdet någelunda. Volvo V90 -97 -98 enligt Rejmes står mellan 27000-54000kr beroende på skicket av bilen.

Du betalar 200kr för att få veta att bilen du ska köpa är värd 27-54kkr. Volvo är noga med att påpeka att stämplarna är viktiga. Ditt exemplar är extra fint och bör då hamna på 54kkr. Varför nämner de annars 54kkr om din bil inte är värd det med tanke på dess superba skick?


Dirtymike skrev:
Inköpet - 21000kr. Så 21500kr totalt med prutningen från 25000kr.

Okej, du köper bilen som bevislingen inte är värd mer än 21000kr.

Vad har hänt nu då? Jo, Volvo har blåst dig på 200kr för en värdering som felade med 167%. De har dessutom invaggat dig i tron om att bilens värde är 54kkr om du fortsätter serva bilen hos dem själva. och... dem har lyckats.  Frågan är om det är lagligt så som dem gjort.

Varningsklockorna måste börja ringa när man stöter på sådant.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
25 juli 2014 · 3 730 Inlägg

torpis skrev:

DiwraZ skrev:

torpis skrev:

På en 965 ja... den blir ofta bara lite trött.

Hmm. Oftast... spännande inställning

Var drar man gränsen då? Alla vet att en kylare spricker med tiden, byter du den löpande? Generator, tändspolar, koppling, vindruta byta innan man får stenskottet?

hm alltid finns en gräns för vad som liksom är lönt.

Alla som byter kamrem på en 740 8V innan den går av är ju lurade egentligen...

Man får skilja på service och reparationer. Service är ju till för att undvika vissa reparationer.. ALLA kylare spricker inte med tiden så det va la inget bra exempel. Tändspolar är däremot intressant. De är ju lika gamla och om en pajjar som lär dom andra haverera i tät följd. De bör bytas i förebyggande då en ger sig.

Fast åker man bara runt korvkiosken eller hemma mellan gården och kyrkan om söndagen så kanske det inte är så noga om mam kommer fram. Då kan man ju köra med en eller 2 döda spolar. Motorn går väl på de andra cyl. Kamremsbyte görs ju ganska lätt vid vägkanten på b230 8v. Men helst inte en kulen oktobermorgon på väg till jobbet va? Glöm ej b230K. Den får du ventilsallad i när remmen tackar för sig.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
kjell-gbg
25 juli 2014 · 85 Inlägg

Om värdet på bil med stämplar i service boken har ett högre värde
så tycker jag man skall ta med arbetskostnaden verkstaden debiterat ...
och till exempel lägga den kostnaden på inköpspriset...
för att sedan räkna ut värdeminskningen vid en försäljning / värdering

bilen har ju egentligen inget värde annat än när den byter ägare ...
precis i det ögonblick pengar och bil byter ägare

det viktiga är att service / underhåll utföres ...

jag köper hellre en bil med en pärm kvitton av en bilmekaniker
än en bil som har stämplar i serviceboken

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
25 juli 2014 · 3 730 Inlägg

kjell-gbg skrev:
Om värdet på bil med stämplar i service boken har ett högre värde
så tycker jag man skall ta med arbetskostnaden verkstaden debiterat ...
och till exempel lägga den kostnaden på inköpspriset...
för att sedan räkna ut värdeminskningen vid en försäljning / värdering

bilen har ju egentligen inget värde annat än när den byter ägare ...
precis i det ögonblick pengar och bil byter ägare

det viktiga är att service / underhåll utföres ...

jag köper hellre en bil med en pärm kvitton av en bilmekaniker
än en bil som har stämplar i serviceboken

Håller med dig angående "värdet" på stämplarna. Jag är inne på 3e bilen med full servicebok. Men jag lämnar inte in bilen bara för att fortsätta stämpla. Jag för noggranna anteckningar om allt som görs med bilarna och fyller i böckerna. Tycker det ger ett minst lika seriöst intryck vid en försäljning, och är ett bevis på att jag skött bilen klanderfritt.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
kjell-gbg
25 juli 2014 · 85 Inlägg

Man kan ha en tändspole med sig i reserv ... den byter du på 15 minuter ... och bilen går hjälpligt med en trasig
sen kan man beställa / köpa en ny ...
annat bra o ha ... är drivremmen till generator ...den finns inte o köpa överallt ... och verktyg så du kan "hålla" i spännrullen

Evildan
25 juli 2014 ·

DiwraZ skrev:

kjell-gbg skrev:
Om värdet på bil med stämplar i service boken har ett högre värde
så tycker jag man skall ta med arbetskostnaden verkstaden debiterat ...
och till exempel lägga den kostnaden på inköpspriset...
för att sedan räkna ut värdeminskningen vid en försäljning / värdering

bilen har ju egentligen inget värde annat än när den byter ägare ...
precis i det ögonblick pengar och bil byter ägare

det viktiga är att service / underhåll utföres ...

jag köper hellre en bil med en pärm kvitton av en bilmekaniker
än en bil som har stämplar i serviceboken

Håller med dig angående "värdet" på stämplarna. Jag är inne på 3e bilen med full servicebok. Men jag lämnar inte in bilen bara för att fortsätta stämpla. Jag för noggranna anteckningar om allt som görs med bilarna och fyller i böckerna. Tycker det ger ett minst lika seriöst intryck vid en försäljning, och är ett bevis på att jag skött bilen klanderfritt.

Jag instämmer i princip.
Sparar kvitton på allt samt antecknar allt som görs med bilen online vilket sparas och kan följa bilen vid en ev försäljning.
Däremot avgör bilens ålder en del av värdet på stämplarna.
För exempelvis en 20år gammal bil är inte servicestämplar av samma betydelse som på förslags vis min 4år gamla Toylåda som skulle vara tokdöd på marknaden utan stämplar från auktoriserad serviceverkstad.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
25 juli 2014 · 3 730 Inlägg

kjell-gbg skrev:
Man kan ha en tändspole med sig i reserv ... den byter du på 15 minuter ... och bilen går hjälpligt med en trasig
sen kan man beställa / köpa en ny ...
annat bra o ha ... är drivremmen till generator ...den finns inte o köpa överallt ... och verktyg så du kan "hålla" i spännrullen

Jo man kan ju i princip ha med sig en ny bil i delar när man är ute och glider. Men packar en spole ihop är det ju läge att byta resten oxå.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang