Lite problem/frågor efter bromsbelägg byte

Berryda
21 juli 2014 · 219 Inlägg

Tjenare! bytte beläggen fram för en vecka sen på min v70 och jag tycker att bromsen känns konstig. Måste trycka ner den längre ner innan den börjar bromsa, har jag gjort fel/något som är trasigt? Samt undrar jag vad man kan smörja cylindern i oken med. Var jätte trög att få in när jag bytta bromsklossarna..

Mvh Lindvist

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
Tobzter
21 juli 2014 · 3 145 Inlägg

Vart inge läckage när du byte backar?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Berryda
21 juli 2014 · 219 Inlägg

tobzter skrev:
Vart inge läckage när du byte backar?

Inte vad jag kunde se i alla fall.

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
SLG
22 juli 2014 · 498 Inlägg

Börja med att renovera bromsoket eller byt det.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
Berryda
22 juli 2014 · 219 Inlägg

SLG skrev:
Börja med att renovera bromsoket eller byt det.

Kan det vara fel på den som satt som f*n? testa med att smörja kanske? Vad ska jag använda? Har silicon spray, kopparpasta och kullager fett hemma

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
SLG
22 juli 2014 · 498 Inlägg

tror inte det hjälper om det satt som f*n.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
Berryda
22 juli 2014 · 219 Inlägg

SLG skrev:
tror inte det hjälper om det satt som f*n.

Köper nytt ok och kollar..

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
henke_99 Offroad Racing
22 juli 2014 · 3 122 Inlägg

Bromsdelar och "vanlig" smörja är en dålig kombination. Sånt som tål bromsvätska tål inte olja etc, precis som att sånt som tål olja inte tål bromsvätska.

Kolvar som går trögt att få in igen behöver fixas till, är det stålkolv kan man ta loss den o putsa bort rosten så funkar den ett tag till sen. Är det kompositkolv så har den troligen svällt och då får man byta kolven. Innan man hittar på nåt av detta så kollar man att luftnippeln på oket går att lossa, går inte det o man konstaterar det efter att man haft loss kolven så sitter man med skägget i brevlådan...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Berryda
22 juli 2014 · 219 Inlägg

henke_99 skrev:
Bromsdelar och "vanlig" smörja är en dålig kombination. Sånt som tål bromsvätska tål inte olja etc, precis som att sånt som tål olja inte tål bromsvätska.

Kolvar som går trögt att få in igen behöver fixas till, är det stålkolv kan man ta loss den o putsa bort rosten så funkar den ett tag till sen. Är det kompositkolv så har den troligen svällt och då får man byta kolven. Innan man hittar på nåt av detta så kollar man att luftnippeln på oket går att lossa, går inte det o man konstaterar det efter att man haft loss kolven så sitter man med skägget i brevlådan...

Jag fick igen kolven med en tving och "lite" kraft. Vad rekommenderar du att jag smörjer med?

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
henke_99 Offroad Racing
22 juli 2014 · 3 122 Inlägg

En kolv som går fritt trycker man lätt in med en polygrip.

Att smörja med nåt är ingen lösning, man måste ta isär o rengöra eller byta kolven för att få nån relativt långvarig verkan av jobbet. Har man inte möjlighet till detta så får man byta oket.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 juli 2014 · 13 731 Inlägg

har du lite halvslitna skivor tar det en stund innan pedalen blir normal.
något man märker på rätt många bilar med slitna skivor!

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Berryda
22 juli 2014 · 219 Inlägg

henke_99 skrev:
En kolv som går fritt trycker man lätt in med en polygrip.

Att smörja med nåt är ingen lösning, man måste ta isär o rengöra eller byta kolven för att få nån relativt långvarig verkan av jobbet. Har man inte möjlighet till detta så får man byta oket.

Jag hade ingen polygrip i den storleken så använde tving. Tänkte om man köper nytt så är det väl bra att underhålla? Har du en guide på hur man tar isär oket? så det går att ta bort rosten..

Growe skrev:
har du lite halvslitna skivor tar det en stund innan pedalen blir normal.
något man märker på rätt många bilar med slitna skivor!

Märker väl om det blir bättre smile skivorna var rätt så slitna

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
henke_99 Offroad Racing
23 juli 2014 · 3 122 Inlägg

Man får loss kolven genom att helt enkelt ta loss oket och sen trampa ett antal gånger på bromsen tills man tryckt ut kolven helt, det finns inget stopp utan till slut lossnar den. (ta bort o lägg undan klossarna först så det inte kommer bromsvätska på dom, sen rengörs skivan innan man sätter ihop om det kommit vätska på den). Man får hålla koll på nivån i behållaren när man gör detta, den får inte bli tom. För att hindra självflödet på bromsvätska när kolven är lös tar man valfritt föremål som passar mellan pedal o säte o trycker ner bromspedalen en liten bit med. Gör man inte det så töms behållaren ganska snart på vätska.

Sen när kolven är lös putsar man till den med stålborste eller annat liknande maskinverktyg, inget som slipar bara. När det är klart trär man bara på damasken på kolven o trycker in den i oket igen. (se till att ha tålamod med damasken, dom kan vara riktigt tjuriga) Avsluta med att lufta.

Och som sagt, innan nåt av detta påbörjas så kontrollera att det går att få loss luftnippeln på oket.


Edit: kom på nu att om bromsen inte ligger på så är detta inget du behöver göra, får man problem med kärvande kolvar så brukar första symptomet vara att dom inte går tillbaka långt nog för att bromsen ska släppa helt.

Senast redigerat av henke_99 (23 juli 2014)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Berryda
23 juli 2014 · 219 Inlägg

henke_99 skrev:
Man får loss kolven genom att helt enkelt ta loss oket och sen trampa ett antal gånger på bromsen tills man tryckt ut kolven helt, det finns inget stopp utan till slut lossnar den. (ta bort o lägg undan klossarna först så det inte kommer bromsvätska på dom, sen rengörs skivan innan man sätter ihop om det kommit vätska på den). Man får hålla koll på nivån i behållaren när man gör detta, den får inte bli tom. För att hindra självflödet på bromsvätska när kolven är lös tar man valfritt föremål som passar mellan pedal o säte o trycker ner bromspedalen en liten bit med. Gör man inte det så töms behållaren ganska snart på vätska.

Sen när kolven är lös putsar man till den med stålborste eller annat liknande maskinverktyg, inget som slipar bara. När det är klart trär man bara på damasken på kolven o trycker in den i oket igen. (se till att ha tålamod med damasken, dom kan vara riktigt tjuriga) Avsluta med att lufta.

Och som sagt, innan nåt av detta påbörjas så kontrollera att det går att få loss luftnippeln på oket.


Edit: kom på nu att om bromsen inte ligger på så är detta inget du behöver göra, får man problem med kärvande kolvar så brukar första symptomet vara att dom inte går tillbaka långt nog för att bromsen ska släppa helt.

Då är det bara 1 fråga kvar. Hur luftar man? Det andra var väldigt väl beskrivet! Tack för den smile

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
henke_99 Offroad Racing
23 juli 2014 · 3 122 Inlägg

Söker du så finns det nog hur många trådar som helst om det. men har man haft ur kolven som jag beskrev innan så lossar man luftnippeln innan man trycker in den igen, kommer det sen ren vätska ur luftnippeln (håll oket på rätt håll så nippeln är högst upp) innan kolven är fullt intryckt så är det bara att stänga luftnippeln och luftningen är klar.

På mina bilar brukar det räcka att lossa luftnippeln så kommer vätskan av sig själv när det ska luftas. Men dom är rätt stora så det blir mycket höjdskillnad mellan behållare och bromsok.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang