Har bakaxeln rasat/nypt på min BMW E39 ?

Ekkhe
22 juli 2014 · 20 Inlägg

Hallå, Var ute och brände nu i veckan med min BMW E39 då jag hade ett par 15" som jag hade liggandes medans jag letade däck till mina andra fälgar, så jag passa på att leka av mig lite men det slutade inte med det glatta humöret jag hade förväntat...

Som sagt så stog jag och brände gummi men mitt i allt så tyckte jag det hoppa till lite i bakaxeln samt lät lite skumt, men forsatte gjorde jag för jag trodde han börja diffa och mycket riktigt det gjorde han.

Men när jag parkerade och sedan skulle göra en U-sväng för att börja åka hemmåt så rykte det och knastrade exakt som jag hade svetsdiffat, efter jag hade fått runt bilen spelade det ingen roll om jag svängde eller åkte rakt så klonkade och knastrande det ändå...

Jag parkerade ytterligare en gång för jag antog att klumpen på bakvagnen hade gett upp, efter mycket svordomar och suckande så bestämde jag att försöka åka hem sakta och försiktigt var ju ändåså bara någon km, men blev så chockerad över att just då var det inge fel nå mer, inge missljud, inge ryck, ja alltså bilen var som han skulle vara, testade göra skarpa svängar köra lite fortare men inget var fel.

Bestämde mig för att fortfarande åka hem och hissa upp bilen så jag gjorde det, när bilen var upphissad så testade jag att snurra på däcken med handkraft, det gick men det var mer motstånd än det var innan och sen såg jag att båda hjulen snurrar med varandra som dem gör på Lamel/Svetsdiffade axlar.

Så jag skruvade ner klumpen och öppnade upp den och inspekterade, tyckte inget "såg" ut att vara fel förutom att båda flensarna till drivaxlarna snurrade åt samma hål som jag förklarade.

Kan tillägga att det var eller jag tyckte att det var lite olja i klumpen, kan det ha varit det som var problemet att den har blivit överhettad och diffen har nypt? Behöver jag skaffa en ny klump tro eller räcker det att fylla på med ny olja och kö? Eller har ni fler förslag på vad det kan vara?

Tacksam för svar!

Senast redigerat av Ekkhe (9 juni 2015)

"When innovation meets passion" - BMW
"BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den"
"If God Does´nt Drive Bmw, Then Why Are The Sky Blue And White?"
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
22 juli 2014 · 3 585 Inlägg

Antagligen inget fel alls. e39 klumparna brukar börja låta illa efter man burnat men försvinner när de svalnat.


Och att de snurrade åt samma hål har nog att göra att du inte lagt i en växel när du snurrade hjulen.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
BMW E46 320D Touring "Dragbil" (2000)
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
Ekkhe
22 juli 2014 · 20 Inlägg

ToTTeN skrev:
Antagligen inget fel alls. e39 klumparna brukar börja låta illa efter man burnat men försvinner när de svalnat.


Och att de snurrade åt samma hål har nog att göra att du inte lagt i en växel när du snurrade hjulen.

Vet att på E30 & E36 är det vanligt med ett som jag skulle uppfatta det "missljud", men det är ju ett klonk ljud och hela bilen rycker när det väl "klonkar", Bilen både tuggar & låter som svetsdiffat så något måste väl vara helt åt helvete?

Tycker att klumpen lär har hunnit svalna på tiden jag kom hem och monterade ner den.

Senast redigerat av Ekkhe (9 juni 2015)

"When innovation meets passion" - BMW
"BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den"
"If God Does´nt Drive Bmw, Then Why Are The Sky Blue And White?"
Ekkhe
22 juli 2014 · 20 Inlägg

Plockat isär den nu igen och inspekterat ytterligare en gång, då är det just diffen som har nypt ihop så den var som en svetsdiffad klump utan svets kan man säga lol

Senast redigerat av Ekkhe (9 juni 2015)

"When innovation meets passion" - BMW
"BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den"
"If God Does´nt Drive Bmw, Then Why Are The Sky Blue And White?"
Ekkhe
23 juli 2014 · 20 Inlägg

Kommer göra på följande sätt att klumpen kommer jag ställa åt sidan och ha som reserv. Så åker jag och köper en begagnad idag, en bekant har en till salu för en billig peng så lika bra att slå till. Men troligtvis måste väl det ha varit att det var för lite olja och därför nypte/vred sig skiten. För tycker att den lär tåla att bränna lite cool

Senast redigerat av Ekkhe (9 juni 2015)

"When innovation meets passion" - BMW
"BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den"
"If God Does´nt Drive Bmw, Then Why Are The Sky Blue And White?"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang