Ang Bil försäkring.

Bryggmeister
22 juli 2014 · 18 Inlägg

Hej, jag undrar vad är det egenltigen som gör att en bil blir dyr på försäkringen hos ett försäkringsbolag?

Förstår att det säkert spelar in på vart man bor och hur gammal man är samt hel,halv och trafik försäkring.


Men har det någon betydelse om bilen är ny eller gammal, dvs är den dyrare om bilen är ny?
storlek på motorn? dyrare om mer hästar?


tex en audi s6 - 95 är den dyrare eller billigare än en audi a4 1,8t quattro - 07?



Funderar på byta bil smile

(",)
AX3L
22 juli 2014 · 398 Inlägg

Kort och gott gör dom en statistisk analys över hur stor risk du är. Av alla 22-åriga killar i Göteborg som äger en bil i en viss kategori (antal hästar osv), hur stor andel råkar ut för olyckor? Exakt hur man kategoriserar vet jag inte och det skiljer sig garanterat mellan bolag, men principen är densamma.

Vad gäller ny vs gammal bil skiljer det mest på halv och helförsäkring. Trafikförsäkringen som alla måste ha baseras ju bara på hur stor risk det är att du skadar annans egendom. På halvförsäkring måste ju bolaget betala om du får bilen stulen, och om risken är större att en ny BMW blir stulen än en Micra kommer bmwn bli dyrare i halv och helförsäkring. Bmwn är dessutom dyrare, försäkringsbolaget måste alltså betala mer vid stöld vilket gör den ytterligare dyrare i försäkring. Samma sak med helförsäkring, eftersom bilen är värd mer måste du betala in mer per månad eftersom försäkringsbolaget rar en större risk så att säga.

Lite svårt att förklara kortfattat, men det är principen iaf smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 juli 2014 · 14 056 Inlägg

Om det inte skulle hända några olyckor eller inga bilar blev stulna om det inte skulle uppkomma stenskott osv. osv. osv. så skulle det inte behövas försäkringar över huvud taget.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
AX3L
22 juli 2014 · 398 Inlägg

För att ge ett bra svar på frågan om det blir dyrare eller billigare, kolla upp en likadan bil som den du tänkt köpa. Gå in på if, Trygghansa etc och skriv in ditt personnummer samt bilens regnr så får du exakt pris vad det kmr kosta!

Mack855
28 juli 2014 · 1 354 Inlägg

Det roliga är att samma modell fast två olika årsmodeller kan skilja också. Ringde först in och frågade på en bil för att rå ett hum. "Oj inte mer?" Sa jag "nej det är väl bra?" Ja visst så jag började leta bil, hitta en 3 år NYARE bil. Den var DYRARE i försäkring fast det var samma modell, samma utrustning, samma motorstorlek. Dom har väl sina parametrar att gå efter men man undrar ibland hur datan tänker..

När jag ändå är här, har någon lyckats förhandla ner sin försäkring?

it_mutt Avstängd
28 juli 2014 · 10 388 Inlägg

Mack855 skrev:
Det roliga är att samma modell fast två olika årsmodeller kan skilja också. Ringde först in och frågade på en bil för att rå ett hum. "Oj inte mer?" Sa jag "nej det är väl bra?" Ja visst så jag började leta bil, hitta en 3 år NYARE bil. Den var DYRARE i försäkring fast det var samma modell, samma utrustning, samma motorstorlek. Dom har väl sina parametrar att gå efter men man undrar ibland hur datan tänker..

När jag ändå är här, har någon lyckats förhandla ner sin försäkring?

Är det så märkligt tycker du? Den har ett högre marknadsvärde.

Senast redigerat av it_mutt (28 juli 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mack855
28 juli 2014 · 1 354 Inlägg

it_mutt skrev:

Mack855 skrev:
Det roliga är att samma modell fast två olika årsmodeller kan skilja också. Ringde först in och frågade på en bil för att rå ett hum. "Oj inte mer?" Sa jag "nej det är väl bra?" Ja visst så jag började leta bil, hitta en 3 år NYARE bil. Den var DYRARE i försäkring fast det var samma modell, samma utrustning, samma motorstorlek. Dom har väl sina parametrar att gå efter men man undrar ibland hur datan tänker..

När jag ändå är här, har någon lyckats förhandla ner sin försäkring?

Är det så märkligt tycker du? Den har ett högre marknadsvärde.

Kanske inte om man ser det så. Fått förklarat för mig att en äldre bil blir dyrare respektive billigare beroende på hur många ärenden bilarna haft, men det kan mycket väl vara fel.

Edit: Ett felaktigt ord blev alla rätta ord.

Senast redigerat av Mack855 (28 juli 2014)

it_mutt Avstängd
28 juli 2014 · 10 388 Inlägg

Mack855 skrev:

it_mutt skrev:

Mack855 skrev:
Det roliga är att samma modell fast två olika årsmodeller kan skilja också. Ringde först in och frågade på en bil för att rå ett hum. "Oj inte mer?" Sa jag "nej det är väl bra?" Ja visst så jag började leta bil, hitta en 3 år NYARE bil. Den var DYRARE i försäkring fast det var samma modell, samma utrustning, samma motorstorlek. Dom har väl sina parametrar att gå efter men man undrar ibland hur datan tänker..

När jag ändå är här, har någon lyckats förhandla ner sin försäkring?

Är det så märkligt tycker du? Den har ett högre marknadsvärde.

Kanske inte om lanserades så. Fått förklarat för mig att en äldre bil blir dyrare respektive billigare beroende på hur många ärenden bilarna haft, men det kan mycket väl vara fel.

Ptja jag ser det såhär;

Låt säga att "samma" bil kvaddas och ska lösas in av FB. En är av årsmodell 2000 och den andra 2003. Bilen som är en 00 har ju ett lägre marknadsvärde, och blir ju därför också "billigare" för FB att lösa in, än 03:an

Om det de facto -är- så låter jag vara osagt, men, det ter ju sig ganska logiskt iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
AX3L
28 juli 2014 · 398 Inlägg

Alltså egentligen är det ganska enkelt, iaf i teorin. Säg att alla exakt likadana bilar och förare (storlek på stad, viss ålder) lägger pengar i en pott varje månad som ska täcka alla försäkringsärenden. Har du helförsäkring får du ta pengar för en ny bil ur potten om du krockar eller den blir stulen, plus pengar för de skador du orsakar på andras egendom givetvis. Har du halvförsäkring får du bara ta pengar för de andras egendom samt pengar för din om den blir stulen och har du trafik bara för andras egendom. Ni betalar annars lika mycket eftersom alla era bilar är värda lika mycket.

Du skulle kunna se det som att pengarna ni lägger dras från ert konto istället. Dvs, varje månad summerar man hur mycket pengar som gått åt och drar procentuellt sett lika mycket från era konton. Det hade givetvis varit opraktiskt att inte veta vad det kostar per månad och därför räknar man ut ett snitt istället.

Nu är det lite svårare eftersom man grupperar in bilarna och personerna lite olika, men principen är att om fler i din grupp (tex ungdomar med 740 GLT) behöver ta pengar ur potten (försäkringsbolaget) ska inte pensionärer med Toyota Avensis betala mer för detta. Men försäkringsbolaget är egentligen samma sak som att du och ett antal kompisar går ihop och betalar för varandras skador.

Hur statistiken som bestämmer avgiften i förhållande till risken sedan fungerar jag också försöka förklara enkelt om någon är intresserad, men det känns som att det är överkurs.

caromania Forummoderator
28 juli 2014 · 9 296 Inlägg

Sedan tillkommer funderingen kring varför Person P som vill försäkra Bil A får betala 3000kr per år hos företag 1 men 10.000kr per år hos företag 2. Jag kan bara tolka den skillnaden som att företag 2 inte vill försäkra Bil A. Eller ha med Person P att göra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Spardags
28 juli 2014 · 62 Inlägg

Bryggmeister skrev:
Hej, jag undrar vad är det egenltigen som gör att en bil blir dyr på försäkringen hos ett försäkringsbolag?

Förstår att det säkert spelar in på vart man bor och hur gammal man är samt hel,halv och trafik försäkring.


Men har det någon betydelse om bilen är ny eller gammal, dvs är den dyrare om bilen är ny?
storlek på motorn? dyrare om mer hästar?


tex en audi s6 - 95 är den dyrare eller billigare än en audi a4 1,8t quattro - 07?



Funderar på byta bil smile

Tja,

Det är ett antal faktorer som spelar in för att försäkringsbolagen ska kunna bedöma risken och därmed priset. Några av dessa premiegrundande faktorer är: Var du bor, vem du är, när du tog körkort, din skadefrihet, bilens klassning, stöldbegärligheten och marknadsvärdet, hur långt du kör per år, och hur du parkerar bilen nattetid.

http://www.spardags.se - Jämför din bilförsäkring
Gilla oss på Facebook: https://www.facebook.com/spardags
AX3L
28 juli 2014 · 398 Inlägg

caromania skrev:
Sedan tillkommer funderingen kring varför Person P som vill försäkra Bil A får betala 3000kr per år hos företag 1 men 10.000kr per år hos företag 2. Jag kan bara tolka den skillnaden som att företag 2 inte vill försäkra Bil A. Eller ha med Person P att göra.

Det är en väldigt bra fråga som antagligen bara försäkringsbolagen kan svara på, men några tänkbara anledningar:

- Vad som gör att du är en större risk är ju svårt att säga. Hur mycket mer risk är en BMW M5 för en 25-åring i Stockholm än Luleå? Eller samma person med en Fiat Panda? En person i Stockholm? Är åldern, bilen eller staden den avgörande faktorn? Den analysen beror ju till stor del på hur många faktiska olyckor försäkringsbolagen har att analysera. Är du en för stor och för oklar risk kan du säkert få en extra hög, omotiverad premie för att som sagt inte bolaget vill ha dig som kund.

- Försäkringsbolag 1 vill ha dig som kund eftersom chansen är stor att dom kan locka dig att teckna hemförsäkring etc.

- Många av dom små bolagen man läser om är väldigt billiga i gamla trådar överlever helt enkelt inte. Ska för många ta del av en för liten kaka går det inte.

caromania Forummoderator
28 juli 2014 · 9 296 Inlägg

AX3L skrev:

caromania skrev:
Sedan tillkommer funderingen kring varför Person P som vill försäkra Bil A får betala 3000kr per år hos företag 1 men 10.000kr per år hos företag 2. Jag kan bara tolka den skillnaden som att företag 2 inte vill försäkra Bil A. Eller ha med Person P att göra.

Det är en väldigt bra fråga som antagligen bara försäkringsbolagen kan svara på, men några tänkbara anledningar:

- Vad som gör att du är en större risk är ju svårt att säga. Hur mycket mer risk är en BMW M5 för en 25-åring i Stockholm än Luleå? Eller samma person med en Fiat Panda? En person i Stockholm? Är åldern, bilen eller staden den avgörande faktorn? Den analysen beror ju till stor del på hur många faktiska olyckor försäkringsbolagen har att analysera. Är du en för stor och för oklar risk kan du säkert få en extra hög, omotiverad premie för att som sagt inte bolaget vill ha dig som kund.

- Försäkringsbolag 1 vill ha dig som kund eftersom chansen är stor att dom kan locka dig att teckna hemförsäkring etc.

- Många av dom små bolagen man läser om är väldigt billiga i gamla trådar överlever helt enkelt inte. Ska för många ta del av en för liten kaka går det inte.

Eftersom reglering saknas är lösningen att man är aktiv försäkringstagare, precis samma sak gäller elräkningen. De stora bolagen lever till stor del på gamla kunder som betalar mer än nya. Ett ganska märkligt sätt att hantera stamkunder på kan man tycka.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang