Håller delningsfiltret? 2ohm stabilt?

SajmonThaMan
22 juli 2014 · 41 Inlägg

Hallå,

Har ett Rockford fosgate T165S system i framdörrarna, och jag funderar på att sätta dit ett till par skrikare fram, ett par rockford fosgate P1T-S, som jag vill koppla till T165S delningsfiltret, går det att koppla så om jag har systemet inkopplat i original stereon,  då utan slutsteg. Eller måste jag då bi-ampa dom till ett slutsteg? Vet inte heller om delningsfiltret är 2ohm stabilt,  någon som vet?

/Simon

Drönirettab
22 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Gör inte så. Delningsfrekvensen för diskanterna kommer i så fall att höjas ungefär en oktav och dessutom kan eventuellt stereon bli överbelastad av den lägre impedansen.

Om diskantljudet är för lågt med nuvarande framsystem så bör du istället försöka se till att diskanterna har rätt placering och kanske höja något snäpp i diskantförstärkningen, men jag tror faktiskt att de flesta högtalarkit brukar ha tillräcklig diskantåtergivning och att man istället ibland får dämpa ljudnivån där. smile

SajmonThaMan
22 juli 2014 · 41 Inlägg

Okej tack för snabbt svar, då ska jag inte göra så. Får det bli senare när jag fixar slutsteg igen!smile

SajmonThaMan
22 juli 2014 · 41 Inlägg

Tänkte på nu att i varje dörr så sitter det separat mid och diskant på 4ohm var (original som inte är inkopplat) , det går två plus och två minus till en kontakt som kopplas in i mid, sen fortsätter en plus och minus till diskanten. Då blir ju det 2ohm i original systemet? Men då jag har delningsfiltret kopplat till mid utgången så är ju diskanten (original) ej inkopplad,  borde jag då inte kunna koppla in en 4ohm diskant till original diskant kopplingen där då? Fast jag har ju ej original stereon i nu (som förmodligen klara 2ohm) Jag har en passat -03 3bg om det hjälper.

Drönirettab
22 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Om originaldiskantens kablar sitter direkt på originalmidbasens kontakter så sitter det troligast någon typ av filter monterad på diskantens kabel eller på själva kontakterna, antagligen en enkel kondensator. Vanliga diskanthögtalare har alltid ett filter, annars skulle de gå sönder. smile

SajmonThaMan
22 juli 2014 · 41 Inlägg

Ja jo det vet jag, men undrar om jag kan koppa in en diskant med filter nu på original diskant kabeln, då en diskant och en midbas är koppla till filter som sedan går till bara mid original kontakten?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang