Ställa in coilovers för bästa grepp på drivhjulen vid acc

volvodrajvor
22 juli 2014 · 313 Inlägg

Tjena, vet det finns många här inne med coils där man kan justera "hårdheten".

Någon som vet om man får bättre eller sämre grepp på drivhjulen vid acc rakt fram på torrt underlag med trögare inställning? handlar om en framhjulsdriven bil med KW.

Thx!

Senast redigerat av volvodrajvor (22 juli 2014)

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
hyperion
22 juli 2014 · 305 Inlägg

Tveksamt om du kan få nån märkbar skillnad i acc med hårdhetsinställning av stötdämpare. I teorin så vill man ju ha så mycket vikt som möjligt på framhjulen. Framhjulsdrivna bilar reser sig något fram (men inte alls som bakhjulsdrivna bilar) så man skulle väl vilja ha hyffsat hårt bak så att den inte sjunker ihop där bak. Däremot sjunker ju dämparna ihop tillslut ändå, har du hårdare så tar det lite längre tid bara (till skillnad från hårdare fjädrar).

Det är nog mycket viktigare att du inte har hårdare än att dom klarar svälja vägbanans ojämheter.

Honda S2000 (2000)
BMW 330XD (2009)
Marlboroman
22 juli 2014 · 8 229 Inlägg

Det där får man ju laborera lite fram och tillbaks med. Har du för hårt eller mjukt så kommer det ju inverka negativt. Fälgar däck och vad man har för länkarmsbussningar spelar ju roll också när man jagar fäste.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
volvodrajvor
23 juli 2014 · 313 Inlägg

Hårdaste inställningen bak känns som en bra utgångspunkt, sen blir det att köra några repor och känna skillnaden med framdämparna, kanske märker man inget, får se tongue

När man kollar på överstyrning/understyrning finns det tabeller där man kan se vad som händer vid byte, t.ex grövre krängningshämmare bak  → bättre grepp på framhjulen (sämre grepp på bakhjulen?) som ger mer överstyrning etc. Tänkte om det fanns någon "gyllene" regel vad som händer med mjuka/hårda dämpare fram.

Länkarmsbussningar, bättre med polyuretan eller gummi?

Senast redigerat av volvodrajvor (23 juli 2014)

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
Marlboroman
23 juli 2014 · 8 229 Inlägg

För hård inställning bak är ingen höjdare heller. Viktförskjutningen kommer man inte komma runt ändå.

Vad gäller bussningarna så får man välja material lite efter användningsområde. Men delrin är ju att föredra både vad gäller resultat och livslängd. Polyuretan kan man använda om man inte kör så mycket på bana. Det viktiga är att kastar bort dem fullkomligt odugliga originalbussningarna som förstör starter, kurvtagning och acceleration.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
volvodrajvor
23 juli 2014 · 313 Inlägg

Oki tack för svar, blir väl att byta bussningarna i framtiden.

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang