B230fk spikar/dåligt lamdavärde

kindvall Kindvall
23 juli 2014 · 34 Inlägg

Tjena!

Har klurat och pratat runt lite ett tag nu men har Inte kommit fram till något svar....
Problemet är att vid full belastning på 3,4,5an så raslar (sprikar) det från motorn, jag kopplade upp en multimeter till lamdan och får då ut ca 0,82v vilket enligt en graf Jag har blir 0,95 i lamda. Då det har gått åt två Topplockspackningar så känns de som att de är Dax att lösa problemet.

Det som sitter i motorn är:
16t turbo med 1,3bars ladd
Gröna r spridare med 3,8bars tryck
Dubbla org bensin pumpar
3"lmm
3"avgas
Även chip för detta.

Jag har kollat så att det alltid är soppatryck så mina misstankar går nu mot chipsen.
Då det är så många andra som kör med denna setup så måste de finnas någon som har fått lösa samma problem?

Mvh kindvall

Volvo 945 Turbo "Daily Drifted" (1998)
Volvo 740 16v Turbo "Blod Svett o Cola" (1988)
Marlboroman
23 juli 2014 · 8 228 Inlägg

Säker på att du har rätt storlek på lmm? Har du ett hus som är 76mm invändigt och chipet är gjort för Volvos stora lmm-hus från 960 / 16V som kallas för 3" men som bara är 72mm invändigt så kan felet finnas där.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
kindvall Kindvall
23 juli 2014 · 34 Inlägg

Tack, har byggt lmm på ett 3"rör men det du säger kan mycket väl vara felet! Den får med andra ord mer luft än den mäter av?

Volvo 740 16v Turbo "Blod Svett o Cola" (1988)
Volvo 945 Turbo "Daily Drifted" (1998)
Marlboroman
23 juli 2014 · 8 228 Inlägg

Med för stort rör blir ju signalen fel så den skjuter i för lite bränsle.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
kindvall Kindvall
23 juli 2014 · 34 Inlägg

Precis har aldrig tänkt på att den "lilla"  skillnaden skulle märkas men det är ju bara prova och se om de blir bättre, tackar!

Volvo 945 Turbo "Daily Drifted" (1998)
Volvo 740 16v Turbo "Blod Svett o Cola" (1988)
kindvall Kindvall
24 juli 2014 · 34 Inlägg

nu har jag stegvis gått ner från 76Ø till 66Ø i lmm storlek och har endast fått upp lamdan till 0,86v och vill ha upp den till 0,96 med andra ord mer soppa. kan det vara så att min lmm inte är helt 100% hel? finns det något sätt att testa detta eller är de chipet som är för snålt på soppa biten?

Volvo 945 Turbo "Daily Drifted" (1998)
Volvo 740 16v Turbo "Blod Svett o Cola" (1988)
Lunchman
26 juli 2014 · 41 Inlägg

Du mäter på orginal lambdan alltså? Isåfall skaffa en bredbandslambda innan du fortsätter.

Ford Sierra "Turbo" (1988)
torpis Forummoderator
26 juli 2014 · 10 572 Inlägg

Bredbandslambda och ett sprut, exempelvis Megasquirt. Kostar ca2000kr för delarna och sen lite pill att få dit det. Då har du förutsättningar för det ska funka. Att mixtra med gamla originalsprut är ingen hit.

De som säljer cip till denna setup är lurendrejare eftersom alla motorer är så pass olika så det går liksom inte utan att mappa bilen individuellt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Oves_Bror
26 juli 2014 · 456 Inlägg

Är väl bara att testa att höja bränsletrycket och se om det försvinner, Har ganska samma setup på isbilen och den ligger på gränsen till spikning, kör den på 4+ bar nånting för att den inte ska spika.

growing old is mandatory growing up is optional
kindvall Kindvall
27 juli 2014 · 34 Inlägg

har nu löst problemet genom att höja soppatrycket lite till och backat tändningen lite(en liten skvett e85 i tanken också), många som gnäller på smalbandslamda och alla har även inte pengarna att lägga på ett nytt sprut, ser dock inte något negativt med en smalbandslamda då jag har haft nytta av den.

Volvo 945 Turbo "Daily Drifted" (1998)
Volvo 740 16v Turbo "Blod Svett o Cola" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang